X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.43.Kościół  staje się matką (.) przyjmując z wiarą słowo Boże 122, podobnie jakMaryja, która pierwsza  uwierzyła , przyjmując słowo Boże objawione Jej przyzwiastowaniu i zachowując wierność temu słowu, poprzez wszystkie doświadczeniaaż do Krzyża.Kościół zaś  staje się matką , gdy przyjmując słowo Boże z wiarą  przez przepowiadanie i chrzest rodzi do nowego i nieśmiertelnego życia synów zDucha Zwiętego poczętych i z Boga zrodzonych 123.�w  macierzyński rys Kościoławyraził się w sposób szczególny w nauczaniu Apostoła narodów, gdy pisał:  Dziecimoje, oto ponownie w bólach was rodzę, aż Chrystus w was się ukształtuje (Ga 4,19).Zawiera się w tych słowach Pawłowych bardzo znamienny ślad macierzyńskiejświadomości Kościoła, związanej z jego apostolskim posługiwaniem wśród ludzi.Zwiadomość ta pozwalała i stale pozwala Kościołowi widzieć tajemnicę swego życia iposłannictwa na wzór samej Rodzicielki Syna Bożego, który jest  pierworodnymmiędzy wielu braćmi (Rz 8, 29).Można powiedzieć, że Kościół też uczy się od Maryi swego własnego macierzyństwa. Rozważając Jej tajemniczą świętość i naśladując Jej miłość oraz spełniając wierniewolę Ojca 124, Kościół rozpoznaje ów macierzyński wymiar swojego powołania, któryzwiązany jest istotowo z jego sakramentalną naturą.Jeśli Kościół jest  znakiem inarzędziem zjednoczenia z Bogiem , to właśnie na zasadzie swego macierzyństwa:dlatego, że ożywiony Duchem  rodzi synów i córki rodzaju ludzkiego do nowegożycia w Chrystusie; dlatego, że  jak Maryja na służbie tajemnicę Wcielenia  takKościół pozostaje na służbie tajemnicy  usynowienia przez łaskę.Równocześnie zaś Kościół  na wzór Maryi  pozostaje też dziewicą wierną swemuOblubieńcowi:  I on także jest dziewicą, która nieskazitelnie i w czystości dochowujewiary danej Oblubieńcowi 125.Kościół jest bowiem Oblubienicą Chrystusa, czegowyraz znajdujemy w Listach Pawłowych (por.np.Ef 5, 21-33 oraz 2 Kor 11, 2), atakże w Janowym wyrażeniu o  Oblubienicy Baranka (por.Ap 21, 9).Gdy Kościółjako Oblubienica  dochowuje wiary danej Chrystusowi , wówczas wierność ta chociaż w nauczaniu Apostoła stała się obrazem małżeństwa (por.Ef 5, 23-33) posiada równocześnie znaczenie wzoru całkowitego oddania się w bezżenności  dlakrólestwa niebieskiego , czyli poświęconego Bogu dziewictwa (por.Mt 19, 11-12; 2Kor 11, 2).Takie właśnie dziewictwo  na wzór Dziewicy z Nazaretu  jest zródłemszczególnej duchowej płodności: zródłem macierzyństwa w Duchu Zwiętym.Kościółjednakże strzeże również wiary otrzymanej od Chrystusa: za wzorem Maryi, którazachowywała i rozważała w swym sercu (por.Ak 2, 19.51) wszystko to, co dotyczyłoSyna Bożego, Kościół zobowiązuje się strzec Słowa Bożego, zgłębiać jego bogactwo zmądrością i rozwagą, aby w każdej epoce dawać wierne świadectwo wszystkimludziom126.44.W tym wzorze Kościół spotyka się z Maryją i stara się do Niej upodobnić: naśladując Matkę swego Pana, mocą Ducha Zwiętego, zachowuje dziewiczonienaruszoną wiarę, mocną nadzieję i szczerą miłość 127.W taki sposób więc Maryjaobecna jest w tajemnicy Kościoła jako wzór.Tajemnicą Kościoła jest bowiem rodzenie do nowego nieśmiertelnego życia , czyli macierzyństwo w Duchu Zwiętym.Maryja nie tylko jest tutaj wzorem  pierwowzorem  dla Kościoła, ale czymś owiele wyższym.Równocześnie bowiem  współdziała Ona swą macierzyńską miłościąw rodzeniu i wychowywaniu synów i córek Kościoła-Matki.Macierzyństwo Kościołaurzeczywistnia się nie tylko wedle wzoru i prawzoru Bogarodzicy  urzeczywistnia sięrównocześnie przy Jej  współdziałaniu.Kościół obficie czerpie z tego współdziałania Maryi, czyli z Jej macierzyńskiego pośrednictwa, które jest właściweMaryi, jako że już na ziemi współdziałała w zrodzeniu i wychowaniu synów i córek Kościoła, zawsze jako Matka tego Syna,  którego Bóg ustanowił pierworodnymmiędzy wielu braćmi 128.Współdziałała zaś  jak uczy Sobór Watykański II   swą macierzyńskąmiłością 129.W tym miejscu nabierają pełnej wymowy słowa wypowiedziane przezChrystusa do Matki w godzinie Krzyża:  Niewiasto, oto syn Twój , i do ucznia:  OtoMatka twoja (J 19, 26-27).Słowa te ustanawiają niejako miejsce Maryi w życiuuczniów Chrystusowych Mówią one, jak już wskazano uprzednio, o nowymmacierzyństwie Matki Odkupiciela.Jest to właśnie macierzyństwo duchowe, którezrodziło się w głębi tajemnicy paschalnej Odkupiciela świata.Jest macierzyństwem wporządku łaski, ponieważ wyjednywa dar Ducha Zwiętego, który wzbudza nowychsynów Bożych odkupionych Chrystusową ofiarą: tego Ducha, którego Maryja równieżotrzymała wraz z Kościołem w dniu Pięćdziesiątnicy.To Jej macierzyństwo jest szczególnie widoczne i przeżywane przez lud chrześcijańskiw Zwiętej Uczcie  liturgicznym święceniu tajemnicy Odkupienia  w którejuobecnia się Chrystus, Jego prawdziwe Ciało narodzone z Maryi Dziewicy.Słusznie pobożność ludu chrześcijańskiego zawsze dostrzegała głęboką więzpomiędzy nabożeństwem do Matki Bożej i kultem Eucharystii: jest to godnepodkreślenia tak w liturgii zachodniej, jak wschodniej, w tradycji rodzin zakonnych, wduchowości współczesnych ruchów, także młodzieżowych, w duszpasterstwiesanktuariów maryjnych.Maryja prowadzi wiernych do Eucharystii.45.Należy do istoty macierzyństwa, że odnosi się ono do osoby.Stanowi o nim ówzawsze jedyny i niepowtarzalny związek osób: matki z dzieckiem oraz dziecka zmatką.Również, kiedy ta sama niewiasta jest matką wielu dzieci, jej osobistystosunek do każdego z nich charakteryzuje macierzyństwo w samej jego istocie.Każde bowiem z dzieci jest zrodzone w sposób jedyny i niepowtarzalny, zarówno dlamatki, jak dla dziecka.Każde też w sposób jedyny i niepowtarzalny jest ogarnięteową macierzyńską miłością, na jakiej opiera się jego wychowanie i dojrzewanie wczłowieczeństwie.Można powiedzieć, iż  macierzyństwo w porządku łaski zachowuje analogię tego, co w porządku natury charakteryzuje związek matki z dzieckiem.W tym świetle stajesię lepiej zrozumiały fakt, że w testamencie Chrystusa na Golgocie to nowemacierzyństwo Jego Matki zostało zaadresowane w liczbie pojedynczej do jednegoczłowieka:  oto syn Twój.Można z kolei powiedzieć, że w tych samych słowach ponadto zostało w pełniukazane to, co stanowi o maryjnym wymiarze życia uczniów Chrystusowych [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl