X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wi�kszoS� uczestników zrobi wszystko, aby tylko ich odmowa nie by�a odebrana jako efekt ichw�asnej decyzji, za któr� musz� wzi�� odpowiedzialnoS�  warto zach�ca� ich, aby to w�aSnie próbo-wali zmieni�.Jedynym naprawd� poprawnym sposobem realizacji tych scenek jest stanowcza odpo-wiedx NIE z krótkim uzasadnieniem (co ma na celu pokaza� partnerowi, �e nie odrzucam go jakoosoby, lecz mam po prostu inne, wa�niejsze w tej chwili dla mnie sprawy) i ewentualnie, jeSli bardzozale�y nam na podtrzymaniu ciep�ego kontaktu z dan� osob�, propozycja pomocy w inny sposób,bez zmiany naszych planów.Spo�eczne Towarzystwo OSwiatowe  Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW28 Rozwijanie umiej�tnoSci wychowawczychSesja 4.informacja zwrotnaMiniwykładInformacja zwrotna to osobista, formu�owana w j�zyku  JA wypowiedx, w której jedna osoba komu-nikuje drugiej o swoich spostrze�eniach, odczuciach, reakcjach emocjonalnych, mySlach i wyobra�e-niach dotycz�cych adresata, jego zachowa� i postawUmiej�tnoS� udzielania informacji zwrotnej, odbierania i korzystania z niej ma fundamentalne zna-czenie dla rozwoju umiej�tnoSci osobistych i zawodowych.W pracy wychowawczej w szkole jej dodatkowym aspektem o kapitalnym znaczeniu jest udzielanieinformacji uczniom  w relacjach wychowawczych, ale tak�e w ca�ym procesie komunikowania im otym, jak postrzegamy ich nauk�, aktualny stan wiedzy i umiej�tnoSci, osobiste funkcjonowanie.JeSlisami nauczymy si� udziela� informacji zwrotnych i je przyjmowa�, mamy szans� uniezale�ni� si� odl�ku przed ocen� w relacjach z wi�kszoSci� osób w naszym otoczeniu, a w konsekwencji w tym samymkierunku oddzia�ywa� na naszych wychowanków.Za pomoc� informacji zwrotnej nauczyciel mo�e: wyrazi� swoj� akceptacj� i potwierdzenie dla pracy ucznia, jego sposobu uczenia si�, funkcjo-nowania w klasie itp.; wskaza� uczniowi, co jeszcze powinien zrobi�, aby osi�gn�� lepsze wyniki, opanowa� noweumiej�tnoSci, zmieni� postawy; korygowa� te zachowania, których nie akceptuje, albo które s� jego zdaniem dla ucznia i jegootoczenia destrukcyjne.Przede wszystkim jednak nauczyciel ma szans� wykszta�ci� w uczniu otwartoS� i odwag� nie-odzowne do tego, by bra� na siebie odpowiedzialnoS� za proces osobistego rozwoju i uczy� si�na b��dach.Aby wypowiedx mia�a charakter konstruktywnej informacji zwrotnej i zosta�a tak przyj�ta, adresatmusi by� pewien, �e jest ona: formu�owana i przekazywana dla jego dobra; nie jest kar�, wyrazem emocji NADAWCY, jego stosunku do adresata lub gry, jak� nadawcaprowadzi, aby osi�gn�� jakieS swoje cele osobiste.Informacja zwrotna powinna by� adekwatna (zgodna ze stanem faktycznym na tyle, na ile nadawcaten stan rozpoznaje) i odpowiednio (poprawnie) sformu�owana i przekazana.yle sformu�owana czynieodpowiednio podana mo�e by� bardzo szkodliwa  wp�ynie negatywnie na obraz w�asnej osobyodbiorcy, zaburzy relacje pomi�dzy nim a nadawc�.Nie spe�ni swojego zadania  o niczym nie poinfor-muje, bo nie b�dzie wiarygodna dla odbiorcy lub uruchomi jego mechanizmy obronne.W pracy nad rozwojem umiej�tnoSci zawodowych wartoS� informacji zwrotnej mo�na rozpatrywa� wzale�noSci od stopnia zaawansowania kompetencyjnego odbiorcy.Odwo�uj�c si� do popularnego po-dzia�u na 4 poziomy kompetencji:Spo�eczne Towarzystwo OSwiatowe  Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW29 1.Na poziomie nieświadomej niekompetencji (nie wiem, �e czegoS nie potrafi�)  dzi�ki informa-cji zwrotnej mog� sobie uSwiadomi�, �e musz� zacz�� si� uczy�, a zarazem dowiedzie� si�, jakies� moje potencjalne mo�liwoSci i stworzy� sobie samodzielnie now� perspektyw� rozwoju.2.Na poziomie świadomej niekompetencji  (wiem, czego nie potrafi�, chc� si� tego nauczy�) dzi�ki informacji zwrotnej mog� si� dowiedzie�, jakie pope�niam b��dy, czym zw�aszcza mu-sz� si� zaj��, mog� te� uzyska� nowe wzorce do naSladowania, a tak�e potwierdzenie, �eczegoS si� ju� nauczy�em  czyli wzmocnienie, stymulacj� do dalszej pracy.3.Na poziomie świadomej kompetencji (jestem w stanie dobrze wykonywa� okreSlone dzia�a-nia, wiem, co i jak robi�, wiem te�, �e mog� wykonywa� to lepiej)  informacja zwrotna mo�epotwierdzi� mi posiadanie kompetencji, wzmocni� zaufanie do w�asnej fachowoSci (i samoSwia-domoSci!), wskaza� kierunki pracy nad dalszym rozwojem.4.Na poziomie najwyższym  nieświadomej kompetencji (wykonuj� okreSlone dzia�ania bar-dzo dobrze bez namys�u)  mog� to potwierdzi�, a tak�e dowiedzie� si�, w jaki sposób z moichumiej�tnoSci korzystaj� lub mogliby korzysta� inni.Jednak najtrudniej udzieIać i przyjmować informacje zwrotne, dotyczące funkcjonowaniaosobistego, w oderwaniu od konkretnych czynności zawodowych.Z reguły będzie mi prze-cież łatwiej przyjąć informację, że np [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl

  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.