[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ustawa o TK oddzielnie określa mechanizm badania celów partii i oddziel­nie mechanizm badania działalności partii.Jeśli Sąd Okręgowy w Warszawie, dokonując wpisu partii do ewidencji, podejmie wątpliwość co do zgodności z Konstytucją celów lub zasad działania partii określonych w statucie lub w programie, zawiesza postę­powanie ewidencyjne i występuje do Trybunału z wnioskiem o zbadanie zgodności celów partii z Konstytucją.Jeżeli TK wyda orzeczenie o sprzeczności celów partii z Konstytucją, Sąd Okręgowy odmawia wpi­su partii do ewidencji.Analogiczna sytuacja ma miejsce wówczas, gdy partia, już wpisana do ewidencji, wprowadza zmiany do statutu, a Sąd Okręgowy w Warszawie podejmie wątpliwość co do ich zgodności z Kon­stytucją.Jeżeli Trybunał wyda orzeczenie negatywne, Sąd Okręgowy odmawia zarejestrowania danej zmiany w statucie;TK sprawuje tzw.następczą (represyjną) kontrolę konstytucyjności prawa, tzn.że przedmiotem kontroli są tylko takie przepisy, które zostały już uchwalone i uzyskały moc obowiązującą lub znajdują się jeszcze w okresie vacatio legis.Wyjątkiem od zakresu wykonywania kontroli następczej jest kontrola uprzednia (prewencyjna).Jest ona dokonywana przed wejściem aktu prawnego w życie.21) Zasady prawidłowej legislacji w świetle orzecznictwie Trybunału KonstytucyjnegoZasady Przyzwoitej Legislacji, dla których podstawą jest Zasada Ochrony Zaufania Obywatela do Państwa (= zasada lojalności państwa do obywatela), która wyznacza minimum reguł uczciwości (zakaz ustanawiania pułapek na obywatela), opierając się na Zasadzie Pewności Prawa (bezpieczeństwa prawnego), które wyraża się w stanowieniu norm nienagannych z punktu widzenia techniki legislacyjnej i szanowaniu istniejących stosunków prawnych.W ramach tej ogólnej zasady zaufania TK sformułował szereg wymogów stanowienia prawa:lzakaz wstecznego działania prawa, a dokładnie lex severior retro non agit.Zakaz stosowania norm prawnych, które nakazywałyby stosować nowo ustanowione normy prawne do zdarzeń, które miały miejsce przed ich wejściem w życie i z którymi prawo nie wiązało dotąd skutków prawnych, zakaz stosowania intertemporalnych reguł, które mają określić treść stosunków prawnych powstałych pod rządami dawnych norm, a trwających w okresie wejścia w życie norm nowo ustanowionych, jeżeli reguły te wywołują ujemne prawne następstwa dla bezpieczeństwa prawnego i poszanowania praw nabytych.llnakaz ustanawiania odpowiedniej vacatio legis - zarówno ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych jak i orzecznictwo TK uznają, że odstępstwo od 14 dniowego vacatio legis dopuszczalne jest w przypadku istotnych okoliczności, albo gdy nowe przepisy nie wymagają takiego okresu.Ale wszędzie tam gdzie nowe przepisy dot.obywateli należy zastosować „odpowiedni” czas, który może być nawet dłuższy niż 14 dni.W polskim porządku prawnym obowiązuje konstytucyjny nakaz odczekania odpowiedniego okresu czasu (zazwyczaj 14 dni) pomiędzy wydaniem ustawy a początkiem jej obowiązywania.Skrócenie vacatio legis jest dopuszczalne tylko w wyjątkowych sytuacjach, ze względu na dobro publiczne.llochrona praw nabytych i interesów w toku - dotyczy praw nabytych słusznie, a ograniczenie tej zasady może nastąpić w sytuacjach wyjątkowych.Zakaz ingerencji w prawa uzyskane słusznie i zgodnie z ideą sprawiedliwości społecznej.Nie oznacza to jednak, że prawa nabyte nie są niezmienne.W obecnym systemie normatywnym dopuszczalne jest ograniczenie, a nawet pozbawienie praw nabytych za zgodą ustawy.Zasięgiem działania tej zasady objęte są zarówno prawa publiczne jak i prywatne.llzasada określoności przepisów prawa - to wymóg takiej konstrukcji przepisów, by adresat bez trudności mógł określić konsekwencje prawne z nich wynikające, tzn.nakaz używania pojęć jasnych i klarownych oraz zakaz używania pojęć sprzecznych lub umożliwiających dowolną interpretację, obowiązek jednolitego stosowania prawa.llzasada proporcjonalności (zakaz nadmiernej ingerencji) - dot.treści stanowionego prawa i zawiera nakaz, by dla przyjętego celu stosować tylko te środki, które są niezbędne dla jego realizacji (proporcjonalne);llhierarchiczna budowa systemu źródeł prawa powszechnie obowiązującego :llnadrzędność konstytucji i system procedur gwarantujących jej ochronę;llzwierzchnictwo ustawy i jej wyłączność w sprawach wolności i praw oraz prawa daninowego;llwykonawczy charakter regulacji przyjmowanych przez organy rządowe.l22) Zasada suwerenności - pojęcie i cechy władzy suwerennejWładza suwerenna - władza zwierzchnia w kraju.Niezależna od jakiejkolwiek innej władzy zewnętrznej.Władza państwa suwerennego nie podlega żadnej innej władzy poza narodem (ogółem obywateli).Państwo zachowuje suwerenność wewnętrzną, jeśli jego instytucje są niezależne w podejmowaniu decyzji od innych organizacji działających na jego terytorium.Suwerenność zewnętrzna oznacza, że państwo może dobrowolnie nawiązywać równorzędne stosunki z innymi państwami, być członkiem swobodnie wybranych organizacji międzynarodowych.Władza suwerenna - suwerenem był monarcha, którego władza miała byt samoistny tzn.nie pochodziła od nikogo, mogła pochodzić jedynie od Boga - Rex Dei Gratia - Król z Bożej Łaski.Suwerenność zewnętrzna - zewnętrzna niezależność państwa i władcy względem każdego innego państwa i monarchy.Suwerenność wewnętrzna -  jest to zwierzchnictwo państwa działającego za pośrednictwem swoich organów nad innymi podmiotami istniejącymi na jego terenie.Zasada ta polega na tym, iż władza najwyższa w państwie przysługuje naro­dowi, który jest wspólnotą prawna, tworzoną przez wszystkich obywateli [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl