[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.A zaczął pisać w wiekupiętnastu lat i wnet potem dokonał swych pierwszych sprzeda\y , jak określa się w StanachZjednoczonych fakt znalezienia wydawcy, chętnego wyasygnować za tekst pewną sumępieniędzy.Owym wydawcą był w wypadku Howarda.Farnsworth Wright, magazynem - WeirdTales, pierwszym zaś wydrukowanym tam opowiadaniem - Spear and Fang.Niebywalepłodny Howard spróbował swego pióra w niemal ka\dej formule literatury przygodowej - odopowiadań historycznych, przez westerny (te bodaj udawały mu się najlepiej), rozmaiteodmiany kryminałów, rzeczy pirackie i podró\nicze (włącznie z ową osobliwą mutacją zwanąspicy adventure - pieprzna przygoda ), historyjki bokserskie i sportowe po wszechmo\liwefantazje.Sprzedawał do wielu magazynów - Argosy, Action Stories, Fight Stories, Sport Stories,Ghost Stories, ale najpowa\niejszym odbiorcą pozostawały Weird Tales i one te\, a zarazemproponowany im rodzaj tekstów, przyniosły Howardowi sławę.Opowieści fantastyczne, inspirowane rozmaicie - przez Burroughsa, C.A.Smitha,Lovecrafta, pisywał REH niemal od początku kariery i wcześniej czy pózniej ingrediencjegrozy, magii, niezwykłości musiały przeniknąć do umiłowanego przez twórcę Conana światamęskiej przygody i stworzyć jakość tylko jemu właściwą.Stało się to po części z chwilą wynalezienia przez Howarda Solomona Kane a, surowego, twardego jak kamień podró\nika,co wędrując po Afryce, spotyka tajemnice, z którymi rozprawiać się musi czasem praktycznyjego umysł, czasem - niechybna klinga rapiera.Były to opowieści bardzo Haggardowskie waurze i jeszcze stawiały ograniczenia, jakich wyobraznia Howarda nie chciała tolerować.Przetorok pózniej (1929) empiryczny, w większym czy mniejszym stopniu, świat Kane a przerodziłsię w zupełnie imaginacyjny, umeblowany wedle doświadczeń Clarka Ashtona Smitha (zktórym REH korespondencyjnie się zaprzyjaznił) świat Ery Hyboryjskiej, czy raczej tego, copózniej nazwał twórca Erą Hyboryjską.Umiejscowiony w fikcyjnej prehistorii Ziemi, pełenpotę\nych władztw i krain niezbadanych, rycerzy i dzikich wojowników, mędrców i magów,koszmarów z jeszcze zamierzchlejszej przeszłości, co trwają tu i ówdzie, i wcią\ gro\ą,uprawniał ju\ prze\ycie przez bohaterów ka\dej przygody.A bohaterem pierwszoplanowymuczynił Howard Kulla, mocarnego barbarzyńcę, który krzepą, odwagą i nieustępliwościąwywindował się na tron najpotę\niejszego z ówczesnych królestw, Valusii, i dzier\y gowbrew ludzkim i nieludzkim złym mocom.Opowiadania o Kullu, choć zręczne w konstrukcji ipełne rozmaitych atrakcji, nie zyskały aprobaty Wrighta, przeto Howard, dokonawszy pewnychzabiegów korekcyjnych - przede wszystkim w czymś, co mo\na by nazwać psychologicznymrysopisem bohatera - zaproponował światu Conana.W 1932 roku opublikował opowiadanie Feniks na mieczu , będące nie czym innym,jak przeróbką By This Axe I Rule z cyklu przygód Kulla.Sam Howard w narodzinachConana dostrzegał tchnienie metafizyczne: Choć nie posuwam się tak daleko - pisał w liściedo Clarka Ashtona Smitha - by zakładać, \e opowiadania inspirowane bywają przezrzeczywiście istniejące duchy albo moce (gdy z drugiej strony przeciwny jestemautomatycznemu odrzucaniu podobnych faktów), to przecie\ zastanawiam się czasem, czy niezachodzi mo\liwość, aby niepojęte siły z przeszłości albo terazniejszości - lub nawetprzyszłości - manifestowały się w myślach i działaniach ludzi \yjących.Dotarło to do mnieszczególnie wtedy, gdy pisałem pierwsze opowiadania z cyklu Conana.Wiem, \e przez wielemiesięcy byłem absolutnie wyprany z pomysłów, kompletnie niezdolny, by stworzyć cośnadającego się do sprzeda\y.A potem ten człowiek, Conan, począł jakby rosnąć w mojej duszybez najmniejszego wysiłku z mej strony i strumień opowiadań jął spływać z pióra - czy raczejmaszyny do pisania - równie\ bez trudu.Wydawało się, \e nie tworzę, a raczej relacjonujęwydarzenia, które miały miejsce.Nawiasem mówiąc, metempsychiczne przeczucia Howarda przechodziły czasem i dokonstrukcji jego opowieści - tak ma się rzecz z nowelą Dolina grozy (wydanie polskiew osobnym zeszycie, Olsztyn 1987), umieszczoną potem w tomie Wolfshead (1968).Na ów strumień zło\yło się ostatecznie osiemnaście skończonych i kilka szkicowychlub niepełnych tekstów, w tym jedna pełnowymiarowa powieść, zamykająca cykl, woryginalnej wersji magazynowej pt.The Hour of the Dragon (Weird Tales 1935; pierwszewydanie ksią\kowe 1977), znana jako Conan the Congueror, 1950, w opracowaniu L.Spraguede Campa)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]