[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zanimfilm zdobyÅ‚ sobie prawo obywatelstwa, dadaiÅ›ci starali siÄ™ swoimi imprezamiporuszyć publiczność, ca niebawem w bardziej naturalny sposób udaÅ‚o siÄ™Chaplinowi.Po trzecie: czÄ™stokroć niepozorne zmiany spoÅ‚eczne prowadzÄ… dozmiany recepcji, która dopiero nowej formie sztuki wychodzi na dobre.Zanimfilm mógÅ‚ siÄ™ pokusić o ksztaÅ‚cÄ…ce oddziaÅ‚ywanie na swoich odbiorców,fotoplastykon wprowadziÅ‚ recepcjÄ™ zbiorowÄ… (obrazy tymczasem przestaÅ‚y jużbyć nieruchome).Widzowie zajmowali miejsca przed parawanem, w którymumieszczone byÅ‚y stereoskopy, po jednym dla każdego widza.Przed tymistereoskopami automatycznie przesuwaÅ‚y siÄ™ poszczególne obrazy, którezatrzymywaÅ‚y siÄ™ na moment, po czym ustÄ™powaÅ‚y miejsca nastÄ™pnym.Zapewne w podobnych warunkach (nie znano wówczas jeszcze ekranu animetody projekcji) Edison prezentowaÅ‚ swój pierwszy film nielicznej pu-blicznoÅ›ci, która gapiÅ‚a siÄ™ w aparat, Å›ledzÄ…c nastÄ™pujÄ…ce po sobie obrazy.ZresztÄ… w urzÄ…dzeniu fotoplastykonu dialektyka rozwoju uwidacznia siÄ™ zeszczególnÄ… wyrazistoÅ›ciÄ….Na krótko przed wprowadzeniem przez filmzbiorowej percepcji indywidualne oglÄ…danie obrazu za pomocÄ… stereoskopu wprzestarzaÅ‚ych niebawem fotoplastykonach raz jeszcze dochodzi do gÅ‚osu i to ztÄ… samÄ… ostroÅ›ciÄ… jak kiedyÅ› przy oglÄ…daniu -wizerunku bogów przez kapÅ‚ana wcella.20Teologiczny prawzór tej kontemplacji stanowiÅ‚a Å›wiadomość przebywaniasam na sam z Bogiem.TÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… krzepÅ‚a w czasach najwiÄ™kszegorozkwitu mieszczaÅ„stwa wola wyrwania siÄ™ spod opiekuÅ„czych skrzydeÅ‚koÅ›cioÅ‚a.W czasach upadku mieszczaÅ„stwa Å›wiadomość ta musiaÅ‚auwzglÄ™dniać ukrytÄ… tendencjÄ™ do usuwania z życia spoÅ‚ecznego tych siÅ‚, któreuruchamia jednostka obcujÄ…ca z Bogiem.27Georges D u h a m e l , Scènes de la vie future.Paris 1930., s.52.28Wobec niepomiernie zwiÄ™kszonego niebezpieczeÅ„stwa, jakie wdzisiejszych czasach na każdym kroku zaziera nam ws.104oczy, film stanowi najbardziej adekwatnÄ… mu formÄ… sztuki.Potrzeba poddaniasiÄ™ dziaÅ‚aniu szoku idzie w parze z potrzebÄ… dostosowania siÄ™ czÅ‚owieka dogrożących mu niebezpieczeÅ„stw.Film odpowiada gÅ‚Ä™bokim przemianomaparatu apercepcyjnego, przemianom, jakie w skali prywatnej egzystencjiprzeżywa każdy przechodzieÅ„ wielkich miast, jakie w skali historycznej prze-żywa każdy obywatel dzisiejszego paÅ„stwa.28Podobnie jak w odniesieniu do dadaizmu, również kubizmowi ifuturyzmowi film dostarcza ważkich wniosków.Tak w jednym, jak i w drugimprzypadku mamy do czynienia z niedoskonaÅ‚Ä… próbÄ… spenetrowaniarzeczywistoÅ›ci przy pomocy aparatury.SzkoÅ‚y te, w odróżnieniu od filmu, niezamierzaÅ‚y wykorzystywać aparatury do przedstawienia artystycznej wizjirzeczywistoÅ›ci, lecz oferowaÅ‚y swego rodzaju stop przedstawionejrzeczywistoÅ›ci i przedstawionej aparatury, przy czym w kubizmiepierwszoplanowÄ… rolÄ™ odgrywa przeczucie konstrukcji aparatury, opartej naprawach optyki, natomiast w futuryzmie przeczucie efektów, jakie wywoÅ‚ujeszybki przesuw taÅ›my filmowej w tej aparaturze.30Georges D u h a m e l , loc.cit.s.58.31Tu, w szczególnoÅ›ci ze wzglÄ™du na kronikÄ™ filmowÄ…, której znaczeniepropagandowe trudno przecenić, ważna jest pewnatechniczna okoliczność.Masowej produkcji nad wyraz sprzyja reprodukcja mas.W wielkich Å›wiÄ…tecznych korowodach, monstrualnych zgromadzeniach,masowych imprezach sportowych i w wojnie, które dziÅ› dostarczajÄ… tworzywaaparaturze nagrywajÄ…cej, masa sama sobie spoglÄ…da w twarz.Proces ten,którego zasiÄ™g nie wymaga nawet specjalnego podkreÅ›lania, jak najÅ›ciÅ›lej wiążesiÄ™ z rozwojem techniki reprodukcji czy też zapisu.Ogólnie rzecz biorÄ…c,aparatura z wiÄ™kszÄ… ostroÅ›ciÄ… rejestruje ruchy masowe niż optyka naturalna.UjÄ™cia stutysiÄ™cznych tÅ‚umów najlepiej wychodzÄ…, gdy wykonane sÄ… z lotuptaka, i jeÅ›li nawet perspektywa ta jest równie dostÄ™pna ludzkiemu oku coaparaturze, to jednak obraz odebrany przez ludzkie oko nie da siÄ™ powiÄ™kszać, wprzeciwieÅ„stwie do zdjÄ™cia.Oznacza to, że zjawiska masowe, a wiÄ™c i wojna,stanowiÄ… dla aparatury szczególnie wdziÄ™cznÄ… formÄ™ ludzkiego zachowania.23 La Stampa , Torino.s.105
[ Pobierz całość w formacie PDF ]