[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Działania naruszające wizerunek ofiaryObgadywanie Pana/iRozsiewanie plotek związanychz Panem/iąOśmieszanie Pana/iSugerowanie Panu/i chorobypsychicznejWyśmiewanie Pana/iniepełnosprawnościParodiowanie Pana/i ruchównp.: chodzeniaAtakowanie Pana/i politycznychlub religijnych przekonańKpienie z Pana/i narodowościZaniżanie oceny Pana/i zaangażowaniaw pracęKwestionowanie podejmowanychprzez Pana/ią decyzjiZwracanie się do Pana/iz użyciem przezwiskKierowane do Pana/i propozycjeseksualne w pracy4.Działania deprecjonujące pozycję zawodową ofiaryBrak dla Pana/i zadań do wykonaniaOdbieranie wcześniej zleconychPanu/i pracZlecanie Panu/i bezsensownych pracPrzydzielanie Panu/i zadańponiżej umiejętnościPrzydzielanie Panu/i nadmiernejilości zadańPolecanie Panu/i wykonania zadańuwłaczających godności 1011 2 3 4 5 65.Działania uderzające w zdrowie ofiaryPrzydzielanie prac szkodliwychdla Pana/i zdrowiaGrożenie Panu/i przemocą fizycznąZnęcanie się fizyczne nad Panem/iąZnęcanie się psychiczne nad Panem/iąDziałania o podłożu seksualnymwobec Pana/i6.Inne (jakie?) & & & & & & & &.& & & & & & & & & & & & & & & & &.4.Skutki/koszty mobbingu (M.Warecki, W.Warecki, 2008;G.Jędrejek, 2007; A.Bechowska-Gebhardt, T.Stalewski, 2004)1.Stres, pogorszenie samopoczucia, zaburzenia zdrowia psychicznego orazzaburzenia psychosomatyczne.Skutki krótkoterminowe: wzmożone odczuwanie złości, irytacji, lęku, przy-gnębienia, zniechęcenia, bezradności, rezygnacji, apatii, zaniżone poczucie wła-snej wartości.Skutki oddalone w czasie: zaburzenia koncentracji uwagi, uzależnienia, zaburze-nia lękowe, zespół wypalenia zawodowego, depresja, myśli i próby samobójcze.Pogorszenie wizerunkuprzedsiębiorstwaObniżenie poziomuświadczonych usług czy produkcjiNiesolidnośćNieterminowośćSpadek zainteresowaniaNieobecność w pracyNiedbałośćwykonywanymi zadaniamiUnikanieBrak koncentracjiodpowiedzialnościMobbingw przedsiębiorstwieRys.14.Mobbing w przedsiębiorstwie102Dolegliwości somatyczne: bóle głowy, powracające migreny, chorobywrzodowe, wymioty, bezsenność, zakłócenia snu, wzrost napięcia mięśniowego.2.Pogorszenie relacji rodzinnych i stosunków z przyjaciółmi.3.Zmiana relacji ze współpracownikami, konflikty interpersonalne, pogor-szenie atmosfery w pracy.4.Obniżenie wydajności pracownika, pogorszenie jakości wykonywanejpracy, popełnianie częste błędy, brak motywacji.5.Koszty procesowe i rekompensaty wypłacane poszkodowanym.6.Koszty związane z absencją pracownika (częste zwolnienia lekarskie).7.Koszty związane z fluktuacją personelu: koszty procedur rekrutacyjno-se-lekcyjnych, szkolenia nowych pracowników.8.Pogorszenie wizerunku przedsiębiorstwa.wiczenie VI: Społeczna odpowiedzialność biznesuCorporate Social Responsibility1.Definicje społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa2.Pojęcie i klasyfikacja interesariuszy przedsiębiorstwa3.Wewnętrzny i zewnętrzny wymiar społecznej odpowiedzialności biznesu4.Dwa modele społecznej odpowiedzialności biznesu (ang.before i after profitobligation)4.1.Model after profit obligation (najpierw zysk, potem odpowiedzialnośćspołeczna)4.2.Model before profit obligation (najpierw odpowiedzialność społeczna,potem zysk)5.Geneza i rozwój społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw6.Standardy społecznej odpowiedzialności biznesu7.Norma ISO 26000I8.Argumenty na przeciwko i rzecz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.8.1.Argumenty przeciwko społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw8.2.Argumenty na rzecz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw1.Definicje społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa1.Koncepcja, która zakłada, że firmy powinny uwzględniać aspekty społecz-ne i ekologiczne w trakcie prowadzenia działalności.Przedsiębiorstwa nie pono-szą tylko odpowiedzialności ekonomicznej i prawnej, ale są zobowiązane dopodejmowania działań, które będą przyczyniać się do ochrony i podnoszeniastandardów społecznych.Oznacza to, że firmom nie wolno podejmować działań,które będą szkodliwe społecznie; z drugiej strony podkreśla się twórczą rolębiznesu w tworzeniu standardów społecznych (J.Nakonieczna, 2008).2.Proces dotyczący związków pomiędzy finansową, środowiskową i społecznąodpowiedzialnością organizacji (koncepcja Tripple Bottom Line: na sukces firmymają wpływ nie tylko jej dobre wyniki ekonomiczne, ale także jej funkcjonowaniew wymiarze ekologicznym i społecznym; wszystkie trzy wymiary powinny sta-nowić podstawę oceny roli firmy w zrównoważonym rozwoju) (R.Geisler, 2010).3.Sposób prowadzenia działalności produkcyjnej, czy usługowej, nakiero-wany na budowanie trwałych, pozytywnych relacji ze wszystkimi zainteresowa-nymi stronami (B.Rok, 2001).4. Strategia integrującą cele firmy z interesem społecznym w zakresie po-dejmowania decyzji inwestycyjnych, respektowania zasad etycznych, praw pra-cowników, troski o otoczenie społeczne i środowisko naturalne.Odnosi się dostrategicznych i długofalowych decyzji, opartych na zasadach dialogu społecz-104nego i poszukiwania korzystnego dla obu stron konsensusu.Dialog pozwala napoznawanie wzajemnych oczekiwań pracowników, kadry kierowniczej, klien-tów, dostawców, przedstawicieli społeczności lokalnych, władz lokalnych i cen-tralnych (J.Przybysz, 2008).5.W Zielonej Księdze Komisji Europejskiej opisano koncepcję dobrowolne-go uwzględniania przez firmę aspektów społecznych i ekologicznych podczasprowadzenia działań handlowych i w kontaktach z interesariuszami.2.Pojęcie i klasyfikacja interesariuszy przedsiębiorstwaAby skutecznie zarządzać społecznym działaniem, zarządzający przedsię-biorstwem muszą wiedzieć wobec kogo są odpowiedzialni.Dzięki wyróżnieniuinteresariuszy można zidentyfikować podmioty, z którymi przedsiębiorstwoznajduje się w różnego rodzaju relacjach i wobec których powinno się stosowaćzasady społecznej odpowiedzialności.Interesariusze (ang.stakeholders):1.Wszystkie podmioty, które mają udziały, prawa lub inne interesy związanez jakąś korporacją i jej działalnością.Prawa i interesy są skutkiem transakcji,porozumień lub innych działań, mających charakter prawny lub moralny, indy-widualny lub grupowy.2.Grupy lub jednostki, które mogą wpływać na przedsiębiorstwo lub są podjego wpływem za pośrednictwem jego produktów, strategii i procesów wytwór-czych, systemów zarządzania i procedur (B.Rok, 2004).Interesariuszezewnętrzni np.klienci,konkurenci.dostawcy,wewnętrzni np.zarząd, me-społeczność lokalna, rząd,nedżerowie, pracownicymediaRys.15.Klasyfikacja interesariuszy przedsiębiorstwa 1053.Wewnętrzny i zewnętrzny wymiar społecznej odpowiedzialnościbiznesuSpołeczną odpowiedzialność biznesu można rozpatrywać w wymiarze we-wnętrznym i zewnętrznym.Taki podział przyjęto m.in.w Zielonej Księdze.Kategorią wymiaru wewnętrznego objęto odpowiedzialne działania w ramachwewnętrznej struktury przedsiębiorstwa.Przykładowo można do nich zaliczyć:- zarządzanie zasobami ludzkimi,- zapewnianie bezpieczeństwa i higieny pracy,- dostosowanie pracowników do zmian (np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]