[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Wzniosę się ponad chmury i gwiazdy - rzekł - i sam obejmętron na Saponie, Górze Zgromadzenia, stając się w ten sposób równy Bogu".Kiedy Bóg zdał sobiesprawę z zapędów Lucyfera, strącił go z Edenu na ziemię, a z ziemi do Szeolu.Spadając Lucyferświecił jak błyskawica, po czym obrócił się w popiół.Teraz duch jego nieustannie trzepoce się poomacku w głębokich ciemnościach bezdennego Dołu87.1.W Ks.Izajasza 14, 12-15 przepowiadany upadek króla babilońskiego, porównany jest doupadku Helela ben Szachara:Jak\e to spadłeś z niebios,o Lucyferze, synu Jutrzenki?Jak\e runąłeś na ziemię,ty, który podbijałeś narody ?Ty, który mówiłeś w swym sercu: Wstąpię na niebiosa,powy\ej gwiazd Bo\ychpostawię mój tron.Zasiądę na Górze Spotkaniana krańcach północy.Wstąpię na szczyty obłoków,podobny będę do Najwy\szego!"Jak to? Strąconyś do Szeoluna samo dno Otchłani!Ta krótka wzmianka sugeruje, \e mit był na tyle znany, i\ nie trzeba go było przytaczać wcałości - Izajasz pomija bowiem wszystkie szczegóły ukarania archanioła przez Boga (nazwanegotu Eljon -  najwy\szy"), który nie znosił rywali zagra\ających Jego chwale.Ezechiel (28, 11-19)wyra\a się jaśniej, kiedy wygłasza podobne proroctwo przeciwko królowi Tyru, choć pomija imięLucyfera:87Ks.Izajasza 14, 12-15; 2 Ks.Henocha XXIX, 4-5; Ew.Zw.Aukasza 10, 18; 2 List do Koryntian 11,14; Septuaginta iWulgata ad Isaias 14,12-17; Targum Job 28, 7. Jahwe skierował do mnie te słowa: Synu człowieczy, podnieś lamentnad królem Tyru i powiedz mu: Tak mówi Jahwe Pan:Byłeś odbiciem doskonałości,pełen mądrości i niezrównanie piękny.Mieszkałeś w Edenie, ogrodzie Bo\ym;okrywały cię wszelkiego rodzaju szlachetne kamienie:rubin, topaz, diament,tarszisz, onyks, beryl,szafir, karbunkuł, szmaragd,a ze złota wykonano okrętkii oprawy na tobie,przygotowane w dniu twego stworzenia.Jako wielkiego cherubaopiekunem ustanowiłem cięna świętej górze Bo\ej,chadzałeś pośród błyszczących kamieni.Byłeś doskonały w postępowaniu swoimod dni twego stworzenia,a\ znalazła się w tobie nieprawość.Pod wpływem rozkwitu twego handluwnętrze twoje napełniło się uciskiem i zgrzeszyłeś,wobec czego zrzuciłem cię z góry Bo\eji jako cherub opiekun zniknąłeśspośród błyszczących kamieni.Serce twoje stało się wyniosłez powodu twej piękności,zanikła twoja przezornośćz powodu twego blasku.Rzuciłem cię na ziemię,wydałem cię królom na widowisko. Mnóstwem twoich przewin,nieuczciwością twego handluzbezcześciłeś swoją świątynię.Sprawiłem, \e ogień wyszedł z twego wnętrza,aby cię pochłonąć,i obróciłem cię w popiół na ziemina oczach tych wszystkich, którzy na ciebie patrzyli.Wszystkie spośród narodów, które cię znały,zdumiały się nad tobą! Stałeś się dla nich postrachem.Przestałeś istnieć na zawsze!"2.Helel ben Szachar pierwotnie był planetą Wenus, dumną gwiazdą, która jako ostatnia rzucawyzwanie wschodzącemu słońcu - prosta hebrajska alegoria, którą połączono z mitem o upadkuFaetona spalonego \ywcem, gdy w swej pysze dosiadł słonecznego rydwanu swego ojca, Heliosa.Chocia\ mit jest grecki, prawdopodobnie pochodzi z Babilonu, gdzie ka\dego roku słonecznyrydwan bez woznicy symbolizujący przekazanie korony (z tej okazji chłopiec-zastępca zasiadałprzez jeden dzień na tronie królewskim) przemierzał ulice miasta.Zastępcę, ulubieńca bogini Isztar(rządzącej planetą Wenus), składano następnie w ofierze.Prawdopodobnie więc Izajaszprorokował, \e król musi ponieść taką samą śmierć jak jego zastępca.W micie greckim Faeton,syn Apollina, został w końcu uto\samiony ze swym imiennikiem Faetonem, synem Eos( brzasku"); według Hezjoda porwała go bogini Afrodyta (Isztar), by uczynić zeń stra\nika swejświątyni.Król Tyru z Ks.Ezechieła czcił Isztar i doglądał spalania chłopców \ywcem jakozastępców boga Meląarta ( władcy miasta").3.Chocia\ w Ks.Hioba 38,7 opisane są śpiewające chórem  poranne gwiazdy , imię  Helel niewystępuje nigdzie indziej w Piśmie.Natomiast ojciec Helela, Szachar ( brzask"), pojawia się w Ks.Psalmów 139, 9 jako skrzydlate bóstwo.Mitologia ugarycka czyni z Szachara (czyli Baala, synaEla), blizniaczego brata Szalema ( doskonałego").Górę Północy ( Sapon"), na którą pragnąłwstąpić Helel, mo\na uto\samiać z Sapon, Górą Boga, na której, według ugaryckiego mitu, stałtron Baala.Kiedy Mot zabił Baala, jego siostra Anat właśnie tam pochowała brata.Sapon lubZapon, góra o wysokości 1 800 metrów - zwana dziś D\ebel el-Akra - na której rządził równie\północnosemicki bóg-byk El  pośród swego boskiego zgromadzenia", wznosi się obok ujściaOrontu.Hetyci zwali ją górą Hazzi i uwa\ali, \e właśnie stamtąd bóg burzy Teszub, jego bratTaszmiszu i siostra Isztar zauwa\yli straszliwego olbrzyma Ullikummi (niektórzy specjaliści tłuma-czą:  człowieka z bazaltu"), który zamierzał ich zniszczyć.Zaatakowali go i w końcu pokonali.Grecy nazywali ją górą Kasios, siedzibą dwóch potworów: męskiego Tyfona i \eńskiego Delfyne, które wspólnie rozbroiły Zeusa i więziły go w pieczarze korycyjskiej a\ do chwili, gdy bóg Pannagłym straszliwym okrzykiem zwalił Tyfona z nóg, a Hermes, bóg przebiegłości, uratował Zeusa.Orontes znanybył pod nazwą  Tyfon".Sapon słynął z niszczycielskich wiatrów północnych, które nadciągałystamtąd i szalały nad Syrią i Palestyną.We wszystkich tych mitach przewija się motyw spiskuprzeciwko potę\nemu bóstwu.Jedynie wersja hebrajska nie podaje \adnej wzmianki opoczątkowej pora\ce Boga.4.W Nowym Testamencie Lucyfer uto\samiony jest z szatanem (Ew.św.Aukasza 10, 18; 2 Listdo Koryntian 11, 14), a w Targumie z Samaelem (Targ.ad Job 28, 7). 9.NARODZINY ADAMAa) Szóstego dnia ziemia na rozkaz Boga zrodziła Adama.I podobnie jak kobieta pozostajenieczysta trzydzieści trzy dni po urodzeniu dziecka płci męskiej, tak było z ziemią przez trzydzieścitrzy pokolenia - a\ do panowania króla Salomona.Przed upływem tego czasu bowiemSanktuarium Boga nie mogło zostać zbudowane w Jerozolimie88.śywioły ognia, wody, powietrza iciemności połączyły się w łonie ziemi, by utworzyć istoty \ywe89.Lecz choć całe jej potomstwopoczęte zostało pierwszego dnia, trawy i drzewa pojawiły się dopiero trzeciego, zwierzęta morskie iptaki piątego, zwierzęta naziemne, stworzenia pełzające i człowiek - szóstego dnia Stworzenia90b) Bóg nie u\ył byle jakiej ziemi, lecz wybrał czysty pył, tak by człowiek mógł stać się koronąStworzenia91.Postąpił zaiste jak kobieta, która ugniata mąkę z wodą i odkłada na bok trochę ciastajako ofiarę challa - gdy\ pozwolił mgle zwil\yć ziemię, a następnie zu\ył jej garść do stworzeniaczłowieka, który stał się pierwszą ofiarą challa świata.Poniewa\ człowiek był synem adama( ziemi"), przybrał imię  Adam" w uznaniu swego pochodzenia.Być mo\e jednak ziemia nazwanazostała adama na cześć swojego syna.Niektórzy wszak\e wywodzą jego imię od adom ( czerwo-ny") odnotowując, i\ został ulepiony z czerwonej gliny znalezionej w Hebronie na PoluDamasceńskim niedaleko jaskini Makpela92.c) Nieprawdopodobne jest jednak, by Bóg posłu\ył się ziemią z Hebronu, gdy\ miejsce to jestmniej święte ni\ istny pępek świata, czyli wierzchołek góry Moria.Stoi na nim teraz Sankmarium,tam bowiem otrzymał błogosławieństwo Abraham za to, \e gotów był zło\yć w ofierze Izaaka [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl