[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ustawodawca dopuszcza możliwość skorzystania z uprawdopodobnienia, gdy celowe i pożyteczne jest ustalenie okoliczności faktycznych, bez przeprowadzenia sformalizowanego postępowania dowodowego.Taka sytuacja ma miejsce rzadko i odnosi się do faktów nie mających istotnego znaczenia dla istoty sprawy.K.p.a.nie podaje definicji instytucji uprawdopodobnienia, jednak jest ono dopuszczalne w następujących sytuacjach:lUprawdopodobnienie istnienia okoliczności mogących wywołać wątpliwości co do bezstronności pracownika organu administracji (art.24§3) lub członka organu kolegialnego orzekającego w sprawie (art.27§1), biegłego (art.84§2),llUprawdopodobnienie, że uchybienie terminu w postępowaniu nastąpiło bez winy zainteresowanego (art.58§1),llUprawdopodobnienie uchylenia decyzji wskutek wznowienia postępowania, implikujące wstrzymanie wykonania decyzji przez organ właściwy w sprawie wznowienia postępowania (art.152§1),llUprawdopodobnienie, że decyzja jest dotknięta wadą wymienioną w art.156 k.p.a., implikujące wstrzymanie wykonania decyzji przez organ właściwy w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji (art.159§1).lJeżeli przepisy dopuszczają uprawdopodobnienie okoliczności faktycznych, to nie będzie miał zastosowania przepis art.81 k.p.a., ponieważ w tej sytuacji wystarczy zakomunikowanie stronie o uprawdopodobnieniu okoliczności faktycznej.„Prawo nie rozstrzyga kwestii jaki stopień prawdopodobieństwa jest dostateczny do uznania, że pewien fakt jest uprawdopodobniony.Wystarczy więc każdy stopień prawdopodobieństwa, nawet najmniejszy, który organ uzna za dostateczny.”ROZDZIAŁ IV: Zasady postępowania dowodowego.1.Obowiązek zebrania i rozpatrzenia pełnego materiału dowodowego w sprawie.1.1.Zasada prawdy obiektywnej.Zasadniczym elementem procesu stosowania normy prawa materialnego jest uznanie faktu za udowodniony, w oparciu o określony materiał zgodnie z przyjętą teorią dowodową i opisanie tego faktu w języku prawnym.Organ administracji podejmując decyzję powinien mieć wypracowane zdanie dotyczące podstawy faktycznej rozstrzygnięcia.Ta podstawa może zostać ustalona na podstawie materiału dowodowego, który został zgromadzony w postępowaniu wyjaśniającym.Postępowanie administracyjne oparte jest na zasadzie prawdy materialnej, wynika z tego, że celem postępowania jest ustalenie tej prawdy, oparcie rozstrzygnięcia na faktach i okolicznościach udowodnionych.Dotarcie do prawdy materialnej następuje dzięki zgromadzeniu odpowiedniego materiału dowodowego i jego ocenie.Od ustalenia prawdy materialnej zależy prawidłowa decyzja.Zasada prawdy obiektywnej w postępowaniu dowodowym jest częścią zasady ogólnej prawdy obiektywnej, obowiązującej w zakresie całego postępowania wyjaśniającego.Zasada ogólna prawdy obiektywnej wyrażona jest w art.7 k.p.a.„W toku postępowania organy administracji państwowej (.) podejmą wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego (.).”Zasada ta polega na tym, że obowiązkiem organu jest takie prowadzenie postępowania, aby został wszechstronnie wyjaśniony stan faktyczny sprawy.Znaczenie zasady prawdy obiektywnej wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie sądowym.Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu z dnia 10.06.1987r., tak ocenił znaczenie tej zasady: „Jedną z naczelnych zasad postępowania administracyjnego jest zasada prawdy obiektywnej, a zatem udowodnienie każdego faktu mającego znaczenie prawne może nastąpić za pomocą wszystkich legalnych środków (art.7, 77, 76§3 i art.86).Jakiekolwiek ograniczenie w tym przedmiocie może wynikać tylko z przepisów ustawowych”.B.Adamiak uważa, że zasada prawdy obiektywnej „ma kapitalny wpływ na ukształtowanie całego postępowania, a zwłaszcza na rozłożenie ciężaru dowodu w postępowaniu administracyjnym.”Zasadę prawdy obiektywnej można nazwać „zasadą działania z urzędu”, ponieważ oznacza ona dla postępowania administracyjnego odsunięcie strony od inicjatywy oraz dyspozycji dowodami.Nie oznacza to, że z urzędu zostaje wszczęte każde postępowanie administracyjne i dokonanie każdej czynności.Znaczy to, iż organ ma obowiązek z urzędu dążyć do wyczerpującego wyświetlania stanu faktycznego sprawy, w części potrzebnej do jej prawidłowego rozstrzygnięcia i w tym zakresie organ nie jest ograniczony ani związany wnioskami stron.J.Starościak wyróżnia wśród zespołu zasad postępowania, zasady podstawowe i pomocnicze.Do zasad podstawowych zaliczył między innymi zasadę prawdy obiektywnej, ponieważ ma ona szczególnie doniosłe znaczenie w postępowaniu administracyjnym.Wyraża ona, że organ, który prowadzi postępowanie administracyjne jest zobowiązany wydać rozstrzygnięcie dopiero po ustaleniu rzeczywistego stanu rzeczy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]