[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.kontrola graniczna), techniczne (odmienne standardy jakościowe, przepisyprawne),fiskalne( różne stawki podatkowe).Dzięki temu zmniejszą się kosztyprodukcji i polskie towary będą bardziej konkurencyjne na rynku UE;llbrak barier w dostępie do rynku unijnego spowoduje obniżkę kosztówdziałalności polskich przedsiębiorstw, głębszą i bardziej efektywną specjalizację,racjonalniejsze wykorzystanie zasobów, a w efekcie - wzrost dochodu własnegoprzedsiębiorstw i w długim okresie - całego kraju;lljednakowe standardy jakościowe i użytkowe obowiązujące w całej UE.które muszą przyjąć polskie przedsiębiorstwa, ułatwia eksport polskich towarów iusług;llprawo do zakładania przedsiębiorstw w całej UE przez obywateli z Polski;llprzedsiębiorstwa polskie będą traktowane tak samo, jak unijne (tzw."klauzula narodowa");lldostęp do nisko oprocentowanych kredytów i pożyczek;lldotacje unijne dla małych i średnich przedsiębiorstw:llProgramy Krajowe w ramach PHARE 2000- dostępne dla małych i średnich przedsiębiorstw we wszystkich regionach Polski;llKomponent Spójność Gospodarcza i Społeczna w ramach PHARE - dlaprzedsiębiorstw z regionów o niższym rozwoju gospodarczym i społecznym w stosunku do pozostałych;llProgram "Wstąp do jakości" - dotacje na współ finansowanie kosztówwdrażania systemów jakości: przygotowanie kadry MSP do zarządzania jakością, uzyskania certyfikatów zgodności dla wyrobów surowców, maszyn i urządzeń, aparatury kontrolno pomiarowej i personelu, ocenę zgodności wyrobów z wymogami UE,llProgram "Innowacje i Technologie dla Rozwoju Przedsiębiorstw" - dotacjena wdrażanie innowacyjnych rozwiązań i nowych technologii w przedsiębiorstwach,llProgram "Przygotowanie do Działania na Rynku Europejskim" - dotacje naszkolenia z zakresu zarządzania, marketingu, zasobów ludzkich, produkcji, finansów,księgowości, jakości oraz transferu technologii,llProgram "Wprowadzenie do Eksportu"- wspieranie rozwoju eksportu małychi średnich przedsiębiorstw poprzez podnoszenie kwalifikacji zawodowychpracowników przedsiębiorstw w zakresie prowadzenia działalności eksportowej,llProgram Promocji Eksportu — dotacje na rozwój rynków eksportowych;lldopłaty bezpośrednie dla rolników, a także fundusze na modernizacjepolskich gospodarstw, rozwój infrastruktury wsi, wspieranie alternatywnych rodzajówdziałalności rolnej (rolnictwo ekologiczne, agrolurystyka), przekwalifikowanie częścipolskich rolników;llekologiczna żywność polska będzie konkurencyjna w stosunku dounijnej(prawie 10-krotnie niższe zużycie środków chemicznych w Polsce).llDla konsumentów / indywidualnych obywatelillszansa na znalezienie atrakcyjnego zatrudnienia dla Polaków; Unia jużplanuje zmianę swojej polityki migracyjnej w celu przyciągnięcia określonych gruppracowników (do 2050r.jedna na trzy osoby w Unii przekroczy 60 lat i, aby UE nadalmogła się rozwijać, potrzebuje młodych i dynamicznych ludzi z Polski);llkorzyść dla konsumentów - presja konkurencyjna ze strony przedsiębiorstwunijnych spowoduje, ze polscy przedsiębiorcy będą musieli obniżać ceny ipodwyższać jakość;lKOSZTYlDla krajullPolska może więcej wpłacać do unijnego budżetu, niż z niego otrzymywać w pierwszych latach członkostwa; duża część funduszy pomocowych dla Polski przepadall2) Polska nic jest w stanie w pełni wykorzystać otrzymywanych pieniędzy (źleułożone plany inwestycyjne, wkład własny w wiele projektów wynosi zwykle 50%), zdrugiej strony przybywają one z Unii z dużym opóźnieniem; np.wypłata pierwszychśrodków z programu SAPARD nastąpi na początku 2003 roku, gdyż Polska wciążoczekuje na akredytacje (zezwolenie na dysponowanie środkami SAPARD) z UE;llPolska musi zwracać Unii niewykorzystane środki pomocowe, np.zagrożonych jest 70 min z funduszy przed członkowskich (Phare i ISPA) - pomocfinansowa UE może nastąpić tylko przy znacznych inwestycjach również ze stronyPolski, np.aby wykonać unijne dyrektywy w zakresie ochrony środowiska, w latach2002-2015llPolska powinna wydawać około 14 mld zł rocznie na inwestycjeekologiczne, a w 2001 roku wydała tylko 6,6 mld zł;llwzrost importu bardziej konkurencyjnych od polskich towarów unijnych;llgroźba pogłębiania się zacofania technologicznego miedzy Polska a krajamiwysoko rozwiniętymi, jeśli utrzyma się obecna struktura eksportu i importu (Polskaeksportuje półfabrykaty i towary nisko przetworzone, eksportuje zaś zaawansowanetechnologicznie; komputery, sprzęt telekomunikacyjny i elektroniczny itp [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl