[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wyjątkowo ważna jest rola zasad prawa w zakresie tej działalności administracji, która polega na tworzeniu prawa.Formułowanie systemu wartościowania, realizacji którego służyć ma działalność prawotwórcza administracji, jest właśnie określeniem zasad prawa administracyjnego.Zasady prawa administracyjnego i administracji są instrumentem wykorzystywanym również jako środek mający zapewnić realizację określonej polityki administrowania bez względu na formę prawną, w jakiej działalności jest podejmowana.Środek ten wykorzystywany jest jako jedna z możliwości ograniczania swobody działań administracji podejmowanych w ramach tzw.uznania administracyjnego.I wreszcie ostatnią funkcją przypisywaną zasadom prawa administracyjnego jest ujednolicenie wyników interpretacji przepisów tego prawa.Chodzi u przede wszystkim o zasady adresowane do osób stosujących prawa w celu ułatwienia zrozumienia instytucji prawa administracyjnego.Zasady takie dotyczą także techniki przekładania języka przepisów na język norm oraz wnioskowań prawniczych.Istotnym warunkiem jest, by zasady ogólne prawa administracyjnego, według których mają działać organy administracji publicznej, były ustawowo formułowane.Skoro zakres zadań i kompetencji danego organu określony zostaje ustawą, to zasady winny być umieszczane we wstępie lub we wstępnych artykułach takiej ustawy.Miałoby to na celu ułatwienie zrozumienia takiej ustawy oraz ułatwienie interpretacji jej przepisów.W takim ujęciu zasady ogólne są wyraźną normą prawną obowiązującą tylko w zakresie stosowania danej ustawy.Przykładem są tu zasady ogólne określone w kodeksie postępowania administracyjnego.J.Starościak zwracał uwagę, że zasady te dzięki ogólnemu ujęciu wypowiadają myśli, które są słuszne w zakresie o wiele szerszym, niż prawnie ustalony zasięg działania ustawy.Jeśli art.8 k.p.a.stanowi, że organy administracji prowadzić powinny postępowanie w taki sposób, by pogłębiać zaufanie obywateli do organów państwa, to ta konkretna norma prawna ma zastosowanie tylko w ograniczonym zakresie, tj.w zakresie stosowania kodeksu.Jednocześnie jednak sformułowanie tego artykułu wyraża zasadę działania całego aparatu państwowego, prawidłową dla wszelkiego działania wszystkich organów władzy i administracjiPrzedstawione zasady nie wyczerpują pełnej listy.Stanowić mogą inspiracje do krytyki i dyskusji naukowych i nowych opracowań.W literaturze przedmiotu są też różnie ujmowane przez teoretyków prawa administracyjnego.Mówiąc za J.Starościakiem, pojęcie zasad ogólnych prawa administracyjnego nie jest pojęciem legislacyjnie usankcjonowanym.Istnienie zasad tego typu jest przyjmowane przez praktykę z ostrożnością.Wynika to z braku opracowania charakterystyki tej instytucji, a co za tym idzie - z obawy przed nieporozumieniami.Istniejące bariery i nieporozumienia muszą być szybko przełamane, a to zadanie pozostaje do rozwiązania przez naukę prawa administracyjnego.W teorii prawa administracyjnego występuje różnorodność poglądów i ścierających się koncepcji.Nie należy ich odbierać jako zjawiska negatywnego, a wręcz przeciwnie - ścieranie się różnych poglądów ma pozytywny wpływ na wypracowanie zasad oraz prawnych form i metod działania administracji.Dotychczasowe wysiłki nauki zmierzają przede wszystkim do skonstruowania zasad prawa na wyłączny użytek prawa administracyjnego.Wydaje się, że do przełamania różnorodnych trudności i istniejących rozbieżności w poglądach nauki dotyczących wypracowania zasad prawnych oraz ujednolicenia praktyki stosowania i interpretowania prawa administracyjnego niezbędne jest ujęcie zasad ogólnych prawa administracyjnego w akcie prawnym rangi ustawowej.Należy zatem kontynuować prace legislacyjne podjęte w tym kierunku.BibliografialZ.Kmieciak „Ogólne zasady prawa i postępowania administracyjnego” PWN Warszawa 2000r.llB.Adamiak, J.Borkowski „Komentarz do Kodeksu Postępowania Administracyjnego” wyd.IVllZ.Janowicz „Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądem administracyjnym” PWN Warszawa - Poznań 1982r.llJ.Starościak „Studia z teorii prawa administracyjnego” Ossolineum 1967r.llJ.Wróblewski „Zagadnienia teorii wykładni prawa ludowego” Warszawa 1959r.llA.Jaroszyński „Problematyka zasad ogólnych prawa administracyjnego” Państwo i Prawo 1970r.Nr7llJ.Wróblewski „Prawo obowiązujące a ogólne zasady prawa” Zeszyty Naukowe UŁ 1965r.llE.Ura, E.Ura „Prawo administracyjne” PWN Warszawa 1999r.wyd.1llS.Rozmaryn „O zasadach ogólnych kodeksu postępowania administracyjnego” Państwo i Prawo 1961r.llZ.Cieślak, J.Jagielski, J.Lang, M.Szubiakowski, M.Wierzbowski, A.Wiktorowska „Prawo administracyjne” PWN Warszawa 1999r.wyd.2llM.Dyl, J.Maćkowiak, P.Przybysz, E.Stefańska, R.Szewczyk, A.Szymanowska pod redakcją M.Wierzbowskiego „Polskie prawo administracyjne” PWNlWykaz orzecznictwa sądowegolWyrok NSA z 4.6.1982r., I S.A.258/82, Nr 1, poz.54llWyrok SN z 24.6.1993r., III ARN 33/93 (PiP 1994, Nr9, s.112llWyrok NSA z 20.7.1981r., S.A.1478/81 (ONSA 1981, Nr2, poz.72)llWyrok NSA z 14.8.1987r., IV S.A.393/87 (ONSA 1990, Nr1, poz.1)llWyrok Sn z 17.12.1993r., III ARN 50/93 (Adamiak „Komentarz”, s.50)llWyrok NSA z 21.5.1984r., III S.A.182/84 (Adamiak „Komentarz”, s.50)llWyrok SN z 6.1.1999r., III RN 108/98, (Adamiak „Komentarz”, s.55)llWyrok NSA z 10.6.1983r., I S.A.217/83 (ONSA 1983, Nr 1, poz.41)llWyrok NSA z 14.4.1988r., III S.A.979/87 (Adamiak „Komentarz”, s.55)llWyrok NSA z 6.4.1993r., S.A./P 2684/93 (Adamiak „Komentarz”, s.55)llWyrok NSA z 26.11.1991r., II S.A.937/91 (ONSA NR 1, poz.10)llWyrok SN z 24.6.1993r., III ARN 33/93 (Adamiak „Komentarz”, s.58)llWyrok NSA z 7.10.1991r., S.A./Po 1167/92 (Wspólnota 1993, Nr 40, s.18)llWyrok SN z 13.12.1990r., III ARN 31/90 (OSP 1991, Nr 7-8, poz.173)llWyrok SN z 4.11.1998r., III RN 74/98 (OSN 1999, Nr 15, poz.476)llWyrok z 18.12.1997r., III RN 96/97 (OSN 1998, Nr 18, poz.529)llWyrok NSA z 3.5.1985r., II S.A.112/85 (ONSA 1985, Nr 1 poz.27)llWyrok NSA z 11.6.1982r., S.A.820/81 (OSP 1982, Nr 1-2, poz.22)llWyrok NSA z 7.4.1992r., IV S.A.1378/91 (Adamiak „Komentarz” s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]