[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.spożywania posiłków, a także w czasie, gdy telewizję, a więc i reklamę oglądają dzieci.lW podobny sposób przedstawione są zasady reklamy w Kodeksie Etyki Reklamy opracowanym przez Amerykańską Federacje Reklamy.Obejmuje on 9 zasad :lprawda,llodpowiedzialność,lldobry smak,llprzyzwoitość,llnie dyskryminowanie,llnie posługiwanie się przynętą,llgwarancja,llnie wprowadzanie w błąd ceną,llreferencje.l„Reklama powinna mówić prawdę i ujawniać znaczące fakty, których ukrywanie może wprowadzać w błąd nabywców".Oznacza to, że reklama powinna być jasna, zrozumiała, oferta uczciwa i kompletna.Konsument powinien mieć możność poznania w sposób dokładny cech oferowanych produktów i usług, cen i warunków płatności, dodatkowych opłat oraz zobowiązań zawartych w zamówieniu.Powinno to zapobiegać nieprawdziwej, wprowadzającej w błąd oszukańczej reklamie.„Agencje reklamy i media rozpowszechniające reklamę są zobowiązane do przestrzegania rzetelności rozpowszechnianych informacji".Zobowiązuje to do reklamowanie produktów w taki sposób, aby wszystkie opisy i przyrzeczenia znajdowały potwierdzenie w walorach reklamowanych produktów.Wszystkie twierdzenia określające produkt lub usługę powinny być prawdziwe i nie mogą być zniekształcone przez nadawcę reklamy.Konsumenci musza otrzymać to, co widzą i słyszą w przekazach reklamy i nie może ich spotkać rozczarowanie produktem, który - zachęceni reklamą - kupują.„Reklamy nie mogą zawierać twierdzeń, ilustracji i określeń obrażających dobry smak i poczucie przyzwoitości".W reklamie nie wolno posługiwać się wulgarnością, niemoralnymi wyrazami i ilustracjami.Dobry smak i moralność zmieniają się z upływem czasu, są różnie oceniane przez różne grupy ludności nie można tu ustalić ścisłych standardów.Jednakże istnieją ogólnie przyjęte zasady i reklama nie może wykraczać poza te granice.Z innych zasad kodeksu Etyki reklamy warto podać zasadę reklamy konkurencyjnej dopuszczanej - odmiennie niż w Europie w amerykańskiej reklamie:„Reklama powinna wykazywać walory oferowanych produktów i powstrzymywać się od atakowania konkurentów przez obniżanie wartości ich produktów, usług lub sposobów prowadzenia działalności gospodarczej".W polskim ustawodawstwie - w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - zawarte jest określenie czynów nieuczciwej konkurencji, odnoszące się pośrednio i bezpośrednio do reklamy.Zalicza się do nich :lwprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa;llfałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towaru lub usługi;llwprowadzające w błąd oznaczenie towaru lub usługi;llnaruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa;llnakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy;llnaśladownictwo produktów;llpomawianie lub nieuczciwe zachwalanie;llutrudnianie dostępu do rynku;llszczególnie natarczywe sposoby sprzedaży;llnieuczciwą lub zakazaną reklamę28.lNieuczciwą konkurencję określają przepisy trzeciego rozdziału tej ustawy.Zgodnie z przepisami ustawy / art.19 i 20 / „czynu nieuczciwej konkurencji dopuszcza się nie tylko ten, kto płaci za reklamę, ale również agencja reklamowa albo inny przedsiębiorca, który reklamę opracował".3.2.Ograniczenia w reklamie3.2.1.Ograniczenia asortymentoweMają one na celu wyeliminowanie reklamowania produktów i usług szkodliwych dla zdrowia i naruszających ogólnie przyjęte normy etyczne.Wyłączone są z reklamy napoje alkoholowe mocne i słabe, wyroby tytoniowe, lekarstwa wydawane na recepty, a przy reklamie paramedykamentów obowiązuje szczególnie wyraźne informowanie o zastosowaniu i sposobach używania.REKLAMA ALKOHOLUUstawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadziła w 1982 roku całkowity zakaz reklamy napojów alkoholowych w każdej formie przekazu, we wszystkich mediach29.Pomimo tego zakazu, był on nagminnie łamany, najczęściej w prasie i reklamie zewnętrznej /plakaty, billbordy/, głównie przez producentów piwa.Reklamy te odwołują się do miłości, seksu, przyjaźni, a więc do szczególnie wrażliwej sfery młodzieńczych uczuć.Daje się dostrzec liczne próby obejścia przepisów poprzez pośrednie reklamy alkoholu, stosowane chwyty to: to brak w przekazie reklamowym słowa „alkohol" w sytuacji, gdy wszystkie symbole, barw, kształty wskazują na reklamową markę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]