[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pieniądze były na ekranie (cyt.za: Brennan, Turner 2005).Buena Vista sprzedała licencje na Zagubionych ponad 180 między-narodowym regionom dystrybucyjnym, co sprawiło, że serial stał się najszybciej sprzedawanym serialem telewizyjnym w historii Disneya,wyprzedzającym nawet Gotowe na wszystko (Brennan 2005b).NaBrytyjskim Channel 4 Zagubieni osiągnęli najlepsze notowania zewszystkich seriali amerykańskich, przyciągając 6,4 miliona widzów,co stanowi 28% całej widowni, i obalając rekord ustanowiony wcze-śniej przez Gotowe na wszystko (Kemp 2005).Rosyjska premiera Za-gubionych na pierwszym kanale telewizji publicznej przyciągnęła42% widzów powyżej 18 lat, o 50% więcej niż wynosiła średnia ka-nału dla czasu największej oglądalności za okres od stycznia do maja2005 (Holdsworth 2005).Zagubieni cieszyli się też olbrzymią popu-larnością w Niemczech i Austrii (Brennan 2005a).Porównałam położenie menadżerów przemysłu medialnego dorozbitków z Zagubionych: i jedni, i drudzy stanęli przed wyzwaniaminieznanego środowiska.Badacze zajmujący się studiami nad telewi-zją stają przed podobnymi wyzwaniami w miarę, jak era posttelewi-zyjna zmienia nie do poznania dobrze znany krajobraz czasów siecitelewizyjnych i postsieci.Zagubieni, serial będący kulminacją tren-dów przemysłowych ery postsieci i zapowiadający prawdopodobnieLOST ZAGUBIENI w drodze między PosTsiecią a PosTTelewizJą 225trendy przemysłowe ery posttelewizyjnej, rzuca światło na obszaryw dużym stopniu nieobecne na mapach.Jednak nasze studium przy-padku dało w efekcie więcej pytań niż odpowiedzi: czy w erze po-sttelewizyjnej zwiększy się wartość autorstwa, czy dojdzie do dal-szego przewartościowania hierarchii kulturowych, tak że telewizjadorówna kinu lub przewyższy je, czy wzrosną dochody z widowiskrodzajowych i uznanie krytyków dla tego gatunku, czy jeszcze więk-sza waga przypadnie dystrybucji międzynarodowej? Podobnie jak wi-dzowie muszą czekać latami na rozwiązanie tajemnic wyspy, badaczetelewizji muszą całe lata czekać na rozwikłanie tajemnic krajobrazuposttelewizyjnego.Nawet zakładając, że J.J.Abrams i Damon Linde-lof znają odpowiedzi na niektóre przynajmniej pytania widzów, niktjeszcze nie zna odpowiedzi na nasze.Artykuł ten jest efektem rozmów, jakie prowadziłam z kilkomamoimi współpracownikami z Instytutu Filmoznawstwa i Studiów nadTelewizją Uniwersytetu Nottingham na temat potencjalnego wspól-nego projektu badawczego nad Zagubionymi.Dziękuję następują-cym osobom: Paulowi Grainge, Gianluce Sergi, Julianowi Stringerowii Peterowi Urquhartowi.Tłumaczenie: Małgorzata PoksBibliografiaAndreeva Nellie (2006). Touchstone Offers Lost Cast a Raise , Holly-wood Reporter, 23 stycznia (dostęp za pośrednictwem serwisu Lexis--Nexis).Anonim (2005). Alias Ends Mission with Fifth Season , HollywoodReporter, 29 listopada (dostęp za pośrednictwem serwisu Lexis-Nexis).Armstrong Jennifer (2005). Love, Labor, Lost , Entertainment Weekly838 839, 9 września, s.30.Brennan Steve (2005a).Hollywood Reporter, 20 maja (dostęp za pośred-nictwem serwisu Lexis-Nexis).Brennan Steve (2005b).Hollywood Reporter, 23 maja (dostęp za pośred-nictwem serwisu Lexis-Nexis).Brennan Steve (2005c).Hollywood Reporter, 26 maja (dostęp za pośred-nictwem serwisu Lexis-Nexis).226 roBerTa PearsonBrennan Steve and Turner, Mimi (2005).Hollywood Reporter, 20 paz-dziernika (dostęp za pośrednictwem serwisu Lexis-Nexis).Caldwell John T.(2004). Convergence Television: Aggregating Formand Repurposing Content in the Culture of Conglomeration , w: LynnSpigel, Jan Olsson (red.), Television After TV: Essays on a Medium inTransition.Durham, NC: Duke University Press: s.49 50.Cantor Muriel G.(1971).The Hollywood TV Producer: His Work and hisAudience.New York: Basic Books.Fernandez Maria Elena (2006). ABC s Lost is Easy to Find, and Not Juston a TV Screen , The Los Angeles Times, 3 stycznia: E1.Greppi Michele (2005). ABC Affi ls Remain Uneasy; Network Does Littleto Erase Concerns Raised by iPod Pact , Television Week, 24 pazdzier-nika, s.5.Grossman Ben (2006). The New Deal: How TV Executives Will Find Digi-tal Dollars in the Coming Year , Broadcasting and Cable, 2 stycznia,s.16.Hilmes Michele (2002)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]