[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ten ostatniprzykład podaje także Apostoł3.Lecz z naturalnych zjawisk można rozumem poznaćjedynie to, co naturalne.A więc zmartwychwstanie jest naturalne.3.To, co nie jest naturalne, jest następstwem za danego gwałtu i nie trwa długo.Lecz życie, które zo stanie dzięki zmartwychwstaniu naprawione, będzie trwaćwiecznie.A więc zmartwychwstanie jest naturalne.4.To, ku czemu zmierza całe oczekiwanie natury, jest chyba jak najbardziejnaturalne.Lecz według Apostoła4 całe oczekiwanie świętych zmierza kuzmartwychwstaniu i uchwalebnieniu.A więc zmartwychwstanie jest naturalne.5.Zmartwychwstanie jest to jakiś ruch, dążenie ku wiecznemu połączeniu duszy zciałem.Otóż według Filozofa5 ruch jest naturalny, a i jego kresem jest spoczyneknaturalny.Zatem wieczne połączenie duszy z ciałem będzie naturalne.Dusza bowiemma ciało przystosowane do siebie, wieczyście porusza je i w naturalny sposób ożywia,tak jak sama wieczyście żyje.Z czego widać, że zmartwychwstanie będzie naturalne.Wbrew temu: [Zdaniem Filozofa]6 Naturalnym biegiem rzeczy nie ma powrotu odutraty do posiadania".[Kto utracił wzrok, z powrotem go nie odzyska].Lecz śmierćjest utratą życia.A więc zmartwychwstanie, sprawiające powrót ze śmierci do życia,nie jest naturalne.6.Wszystkie jednostki należące do jednego i tego samego gatunku mają jedenokreślony sposób wywodzenia się.Toteż zdaniem Awerroesa7, żyjątka zrodzone zezgnilizny nigdy nie będą tego samego gatunku, co zrodzone z nasienia.Otóżnaturalnym sposobem wywodzenia się człowieka jest rodzenie się z człowiekanależącego do tego samego gatunku, czego nie ma w zmartwychwstaniu.A więc nie121jest ono naturalne.Odpowiedz: Trojaki jest stosunek ruchu względnie czynności do natury.1.Istnieje takiruch względnie czynność, której początkiem i kresem nie jest natura.Jej początkiemjest niekiedy siła nadprzyrodzona; przykładem uchwalebnienie ciała, a niekiedy jestnim cokolwiek innego; przykładem kamień rzucony w górę przy użyciu siły, któregokresem jest spoczynek przymuszony.2.istnieje także taki ruch, którego początkiem ikresem jest natura; przykładem kamień spadający w dół.3.I wreszcie istnieje ruch,którego kresem jest natura, a początkiem nie jest natura, ale niekiedy jakiś czynniknadprzyrodzony; przykładem przywrócenie wzroku ślepemu, jako że wzrok jestnaturalny, zaś przyczyna jego przywrócenia jest ponad naturą, a niekiedy coś innego;przykładem przyspieszenie kwitnięcia lub owocowania sztuką ogrodniczą.Nigdy zaśnie może być tak, żeby natura była początkiem, a nie była kresem, ponieważ początki,przyczyny naturalne, są zdeterminowane do powodowania określonych skutków, pozaktóre nie mogą wyjść.Czynność lub ruch według pierwszego stosunku do natury w żaden sposób niemoże uchodzić za naturalną, ale albo jest cudowną, jeśli początek jest nadprzyrodzony,albo przymuszoną, jeśli jej początkiem jest cokolwiek innego. Czynność lub ruchwedług drugiego stosunku do natury jest całkowicie naturalna. Natomiast czynnośćlub ruch według trzeciego stosunku do natury zasadniczo uchodzi za cudowną,sztuczną lub przymuszoną.A tylko w jakimś znaczeniu uchodzi za naturalną,mianowicie w tym, że prowadzi do tego, co jest zgodne z naturą.Według bowiemFilozofa8, właściwie mówiąc naturalne jest to, co jest zgodne z naturą".Zaś zgodne znaturą jest to, co ma daną naturę wraz ze wszystkim, co do niej należy.Stąd teżzasadniczo mówiąc, wtedy tylko ruch może uchodzić za naturalny, gdy jegopoczątkiem jest natura.Chociaż kresem zmartwychwstania jest coś naturalnego: życie naturyczłowieka, to jednak natura w żaden sposób nie może być początkiem, przyczynązmartwychwstania.[Zdaniem bowiem Filozofa]9, natura jest to początek, zródło122ruchu w tym, w którym ona jest".Jest początkiem czynnym, np.w ruchu ciężkich ilekkich ciał oraz w naturalnych, jakościowych zmianach występujących u zwierząt;jest początkiem biernym, np.w powstawaniu ciał prostych.Według Filozofa10początkiem biernym naturalnego powstawania jest naturalna władza bierna, którazawsze ma w naturze jakąś odpowiadającą jej władzę czynną
[ Pobierz całość w formacie PDF ]