[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W niektórych przypadkach można stwierdzić, że wewnętrzne koło nie jestidealnie okrągłe.Spróbuj popatrzeć na lustro" w swoich okularach.Jeżeli twoje okulary w pełnikorygują astygmatyzm, wówczas wszystkie linie powinny być równie czarne, a odległościpomiędzy nimi identyczne.Jeżeli twoje okulary nie korygują prawidłowo astygmatyzmu,wówczas nadal niektóre spośród linii będą ciemniejsze od innych.wiczenia z lustrem"Lustro do leczenia astygmatyzmu daje bezpośredni i pełny obraz twojej wady.Możeszużywać go jako narzędzia działającego na zasadzie sprzężenia zwrotnego.Lustra w którymwszystkie zmiany, jakie uda ci się uzyskać i jakie nauczysz się wytwarzać będą się natychmiastodbijać.Powiedzmy, że linie poziome wydają się być dla ciebie ciemniejsze.Twoim zamiaremjest sprawić, aby ciemniejsze stały się linie pionowe.Zacznij od zdjęcia sztucznych soczewek,rozluznienia się i kilku głębszych oddechów.Mrugaj i oddychaj w naturalnym rytmie.Znajdzlinię, która jest najbledsza i poruszaj okiem powoli i dokładnie w górę i w dół tej liniiwyobrażając sobie, że staje się ona coraz ciemniejsza i czarniejsza.Powtarzaj sobie, że jesteśzrelaksowan(a)y (oby tak było naprawdę) i wyobrażaj sobie, że linia staje się coraz tociemniejsza.Kluczowym zagadnieniem jest zrelaksowanie twoich oczu na tyle na ile potrafisz.Być może zechcesz rozpocząć to ćwiczenie od masażu twarzy wokół oczu i kilku minutpalmingu.Po pewnym czasie praktyki, będziesz w stanie sprawić, że linia w dowolnie wybranymprzez ciebie kierunku jest ciemniejsza od pozostałych ale twoim celem jest uczynienie ichwszystkich równie ciemnymi.Jeżeli jesteś bliskowzroczny, to warto zawiesić kółko w oknie, aby uzyskać większykontrast pomiędzy czernią i fluoryzującymi kolorami twojego lustra", możesz także sprawdzićrzutem oka za okno, jaki efekt na twój wzrok ma zabawa z kółkiem.Pomocne jest także zawieszenie kółek w pracy, w domu, aby w czasie przerw w pracymożna było wykonać serię ćwiczeń i sprawdzić co w rzeczywistości dzieje się z oczami. Lustro" astygmatyczne pozwoli ci przekształcić twoje zwyczajowe wzrokowezniekształcenia w taki sposób, że będą one pracować z korzyścią dla ciebie.ROZDZIAA 13ZEZDla osób z bardziej skomplikowanymi rodzajami zeza, niezbędna jest pomocwykwalifikowanego instruktora, gdyż przy tego rodzaju wadach, wrażenie odczuwaniadynamicznego relaksu może być mylnie zinterpretowane i niewłaściwie zastosowane.Nieznaczy to, że techniki dynamicznego i pasywnego relaksu mogłyby być zle zastosowane iwykonane, ale że następujące po nich ćwiczenia mogłyby być wykonywane przy nie usuniętymw dostatecznym stopniu napięciu zmysłu wzroku.Wówczas te ćwiczenia nie polepszyły sytuacji praktykującego sztukę świadomegowidzenia.Podkreślić jednakże należy, że metody i ćwiczenia relaksu zarówno pasywnegojak i dynamicznego są ze wszech miar zalecane, nawet w najcięższych przypadkachschorzeń wzroku.Mała, często niedostrzegalna wada wzroku, to znaczy rozbieżność jednego lub obuoczu, nieznaczne zaburzenie równowagi mięśni oczu może być przyczyną złego samopoczucia,zarówno jak chodzi o napięcie zmysłu wzroku, jak i ogólnego samopoczucia, z bólem głowy inudnościami włącznie.Oto bardzo dobry przykład ćwiczenia stosowany w przypadku zeza opisany w książceA.Huxley'a The Art of Seeing":Zrelaksuj się poprzez zakrycie dłońmi oczu; następnie wez ołówek i trzymaj gona odległość wyciągniętej ręki, na wysokości oczu, z czubkiem skierowanym w stronęnosa.Po czym przybliżaj ołówek coraz bliżej siebie normalnie mrugając oczami.Kiedyołówek będzie już blisko twarzy, to zmień jego pozycję z poziomej na pionową.Trzymaj go tak bezpośrednio na wysokości nosa po prawej jego stronie w odległościokoło dziesięciu centymetrów od twarzy.Należy skupić się na ołówku i aby uniknąćwytrzeszczania oczu, trzeba przesuwać szybko uwagę ze szczytu do jego podstawy.Należy wykonać to pół tuzina razy, potem spojrzeć ponownie przez szczyt ołówka najakiś oddalony przedmiot w drugim końcu pokoju.Gdy oczy pozostają skupione na tymoddalonym obiekcie, ołówek umiejscowiony bliżej oczu będzie sprawiał wrażenierozdwojonego.Dla równolegle ustawionych oczu, te dwa ołówki będą wyglądały, jakbybyły oddalone od siebie o około dziesięciu centymetrów.Ale tam, gdzie występuje brakrównowagi mięśni, dystans między dwoma obrazami ołówka okaże się dużo mniejszy.(A jeśli chodzi o silnego zeza, to zjawisko to w ogóle nie da się zaobserwować.) Gdy tedwa obrazy będą widziane zbyt blisko siebie, należy zamknąć oczy, odpuścić sobie" iwyobrazić, że ciągle jeszcze patrzymy na ten oddalony przedmiot, przy czymodległość między tymi dwoma obrazami ołówka powinna zostać trochę zwiększona.Gdy wyraznie wyobrazimy sobie normalny obraz, to oczy automatycznie zmierzaćbędą do takiego położenia, w którym będą mogły zaopatrzyć umysł w środki dowidzenia właśnie takiego obrazu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]