[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wtórne wykorzystanie mas bitumicznychWtórne wykorzystanie mas bitumicznychZabiegi:lpoł.uzdatnionych warstw (regeneracja i recycling powierzchniowy)llmiejsce uzdatniania (technologia „in situ” ,recycling na miejscu, reshaping-poprawa profilu na gorąco, repairing-ułożenie nowej warstwy z usunięciem starej)lTendencjelwykorzystanie suszarek bębnowych-zwiększenie udziału starej masy do 100%llwykorzystanie tradycyjnych otaczarek o działaniu nieciągłym, 20%lBadania starej masy bitumicznejlokreślenie uziarnienia mieszanki mineralnejllokreślenie zawartości lepiszcza bitumicznegolloznaczenie wody w lepiszczu bitumicznymlloznaczenie penetracji w różnych temperaturachlloznaczenie indeksu ρplloznaczenie temperatury mięknienia PIKlloznaczenie zawartości asfaltenulloznaczenie łamliwości asfaltu wg „Frana”loznaczenia te pozwalają określić ilości dodatków (kruszywa)Środki polepszające cechy starego lepiszcza bitumicznegoDodatek środka modyfikującego:logP=alogP1+blogP2P1,P2 - penetracja starego i modyfikującego środka (lepiszcza)a,b - proporcje lepiszcza starego i modyfikującego a+b=1P - penetracja mieszanki lepiszczaŚrodki modyfikującelśrodki płynne o niskiej lepkości wolne od asfaltenów ; silna peptyzacja ; stosowane do bardzo starych asfaltówllo nieco wyższej lepkościllspecjalne asfalty miękkie o dużej zawartości związków aromatycznych do lepiszcza o przeciętnym poziomie zestarzenialltypowe asfalty drogowe do lepiszcza o dobrym stanielmasy bitumiczne posiadające lepiszcze o penetracji<10op nie nadają się do recyclinguMieszanki mas bitumicznych-recycling-badania kontrolnelMarshalla-zagęszczalnościllcechy mechanicznellstabilnośćllwytrzymałość na ściskaniellobciążenia powtarzalnelWtórne wykorzystanie frezowanie mas bitumicznychlw otaczarce cyklicznej WMB-30lZalecenialokreślenie właściwości frezowanych mas bitumicznychllwilgotnośćllzawartość lepiszcza na podstawie ekstrakcjilluziarnienie mieszanki mineralnejllcechy uzyskanego asfaltulCechy nowego składu mieszaniny mineralnejWymagania - skład wg norm, cechy muszą być zgodne z Pn-65/C-96170+lepkość w 60oProcedura projektowania składu mieszanki mineralnejlustalenie stosunku nowego kruszywa do kruszywa ze starej masy (20-30%)llzaprojektowanie składu mieszanki bez starej masyllzaprojektowanie zmodyfikowanej mieszanki z uwzględnieniem starej masyllobliczenie wymaganej zawartości asfaltu A=0,035x+0,045y+kz+FlA-wymagana zawartość asfaltu w stosunku do masy projektowanejx-zawartość frakcji>2mm[%]y-zawartość frakcji piaskowej 2-0,075[%]z-zawartość frakcji <0,075[%]k-współczynnik zależny od ilości ziaren <0,075mmk=0,15;11-15% ; k=0,18;6-10% ; k=0,2;=<5%F-współczynnik zależny od absorpcji asfaltu przez kruszywo;rośnie wraz ze wzrostem absorpcjilobliczanie ilości nowego asfaltu „a” jako dodatku a=A-(Ak*s)la-zawartość nowego asfaltuA-wymagana zawartość asfaltuAk-zawartość asfaltu w starej masie bitumicznejs-zawartość starej masy bitumicznej w postaci ułamku dziesiętnegolobliczyć procentowy stosunek a/A=i[%]llstabilność wg Marshalla a-0,5;a;a+0,5llrecepta roboczalCharakterystyka niektórych mas bitumicznychNawierzchnie z bitumicznych mas żwirowo-piaskowych otaczanych na gorącoZakres stosowania:lruch lekkillrodzaje mas:lldrobnoziarnista do 8 mmllśrednioziarnista do 16 mmllstruktura:llotwartallczęściowo zamkniętallzamkniętalMateriały:lasfalt:200,100,70opllpiasek:gat.1 lub 2llwypełniacze:podst.mieszanka żużlowallżwiry i pospółki kl.I i IIlzawartość frakcji piaskowej 0,05-2,0 mm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]