[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.43.KoÅ›ciół  staje siÄ™ matkÄ… (.) przyjmujÄ…c z wiarÄ… sÅ‚owo Boże 122, podobnie jakMaryja, która pierwsza  uwierzyÅ‚a , przyjmujÄ…c sÅ‚owo Boże objawione Jej przyzwiastowaniu i zachowujÄ…c wierność temu sÅ‚owu, poprzez wszystkie doÅ›wiadczeniaaż do Krzyża.KoÅ›ciół zaÅ›  staje siÄ™ matkÄ… , gdy przyjmujÄ…c sÅ‚owo Boże z wiarÄ…  przez przepowiadanie i chrzest rodzi do nowego i nieÅ›miertelnego życia synów zDucha ZwiÄ™tego poczÄ™tych i z Boga zrodzonych 123.Ów  macierzyÅ„ski rys KoÅ›cioÅ‚awyraziÅ‚ siÄ™ w sposób szczególny w nauczaniu ApostoÅ‚a narodów, gdy pisaÅ‚:  Dziecimoje, oto ponownie w bólach was rodzÄ™, aż Chrystus w was siÄ™ uksztaÅ‚tuje (Ga 4,19).Zawiera siÄ™ w tych sÅ‚owach PawÅ‚owych bardzo znamienny Å›lad macierzyÅ„skiejÅ›wiadomoÅ›ci KoÅ›cioÅ‚a, zwiÄ…zanej z jego apostolskim posÅ‚ugiwaniem wÅ›ród ludzi.Zwiadomość ta pozwalaÅ‚a i stale pozwala KoÅ›cioÅ‚owi widzieć tajemnicÄ™ swego życia iposÅ‚annictwa na wzór samej Rodzicielki Syna Bożego, który jest  pierworodnymmiÄ™dzy wielu braćmi (Rz 8, 29).Można powiedzieć, że KoÅ›ciół też uczy siÄ™ od Maryi swego wÅ‚asnego macierzyÅ„stwa. RozważajÄ…c Jej tajemniczÄ… Å›wiÄ™tość i naÅ›ladujÄ…c Jej miÅ‚ość oraz speÅ‚niajÄ…c wierniewolÄ™ Ojca 124, KoÅ›ciół rozpoznaje ów macierzyÅ„ski wymiar swojego powoÅ‚ania, któryzwiÄ…zany jest istotowo z jego sakramentalnÄ… naturÄ….JeÅ›li KoÅ›ciół jest  znakiem inarzÄ™dziem zjednoczenia z Bogiem , to wÅ‚aÅ›nie na zasadzie swego macierzyÅ„stwa:dlatego, że ożywiony Duchem  rodzi synów i córki rodzaju ludzkiego do nowegożycia w Chrystusie; dlatego, że  jak Maryja na sÅ‚użbie tajemnicÄ™ Wcielenia  takKoÅ›ciół pozostaje na sÅ‚użbie tajemnicy  usynowienia przez Å‚askÄ™.RównoczeÅ›nie zaÅ› KoÅ›ciół  na wzór Maryi  pozostaje też dziewicÄ… wiernÄ… swemuOblubieÅ„cowi:  I on także jest dziewicÄ…, która nieskazitelnie i w czystoÅ›ci dochowujewiary danej OblubieÅ„cowi 125.KoÅ›ciół jest bowiem OblubienicÄ… Chrystusa, czegowyraz znajdujemy w Listach PawÅ‚owych (por.np.Ef 5, 21-33 oraz 2 Kor 11, 2), atakże w Janowym wyrażeniu o  Oblubienicy Baranka (por.Ap 21, 9).Gdy KoÅ›ciółjako Oblubienica  dochowuje wiary danej Chrystusowi , wówczas wierność ta chociaż w nauczaniu ApostoÅ‚a staÅ‚a siÄ™ obrazem małżeÅ„stwa (por.Ef 5, 23-33) posiada równoczeÅ›nie znaczenie wzoru caÅ‚kowitego oddania siÄ™ w bezżennoÅ›ci  dlakrólestwa niebieskiego , czyli poÅ›wiÄ™conego Bogu dziewictwa (por.Mt 19, 11-12; 2Kor 11, 2).Takie wÅ‚aÅ›nie dziewictwo  na wzór Dziewicy z Nazaretu  jest zródÅ‚emszczególnej duchowej pÅ‚odnoÅ›ci: zródÅ‚em macierzyÅ„stwa w Duchu ZwiÄ™tym.KoÅ›ciółjednakże strzeże również wiary otrzymanej od Chrystusa: za wzorem Maryi, którazachowywaÅ‚a i rozważaÅ‚a w swym sercu (por.Ak 2, 19.51) wszystko to, co dotyczyÅ‚oSyna Bożego, KoÅ›ciół zobowiÄ…zuje siÄ™ strzec SÅ‚owa Bożego, zgÅ‚Ä™biać jego bogactwo zmÄ…droÅ›ciÄ… i rozwagÄ…, aby w każdej epoce dawać wierne Å›wiadectwo wszystkimludziom126.44.W tym wzorze KoÅ›ciół spotyka siÄ™ z MaryjÄ… i stara siÄ™ do Niej upodobnić: naÅ›ladujÄ…c MatkÄ™ swego Pana, mocÄ… Ducha ZwiÄ™tego, zachowuje dziewiczonienaruszonÄ… wiarÄ™, mocnÄ… nadziejÄ™ i szczerÄ… miÅ‚ość 127.W taki sposób wiÄ™c Maryjaobecna jest w tajemnicy KoÅ›cioÅ‚a jako wzór.TajemnicÄ… KoÅ›cioÅ‚a jest bowiem rodzenie do nowego nieÅ›miertelnego życia , czyli macierzyÅ„stwo w Duchu ZwiÄ™tym.Maryja nie tylko jest tutaj wzorem  pierwowzorem  dla KoÅ›cioÅ‚a, ale czymÅ› owiele wyższym.RównoczeÅ›nie bowiem  współdziaÅ‚a Ona swÄ… macierzyÅ„skÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ…w rodzeniu i wychowywaniu synów i córek KoÅ›cioÅ‚a-Matki.MacierzyÅ„stwo KoÅ›cioÅ‚aurzeczywistnia siÄ™ nie tylko wedle wzoru i prawzoru Bogarodzicy  urzeczywistnia siÄ™równoczeÅ›nie przy Jej  współdziaÅ‚aniu.KoÅ›ciół obficie czerpie z tego współdziaÅ‚ania Maryi, czyli z Jej macierzyÅ„skiego poÅ›rednictwa, które jest wÅ‚aÅ›ciweMaryi, jako że już na ziemi współdziaÅ‚aÅ‚a w zrodzeniu i wychowaniu synów i córek KoÅ›cioÅ‚a, zawsze jako Matka tego Syna,  którego Bóg ustanowiÅ‚ pierworodnymmiÄ™dzy wielu braćmi 128.WspółdziaÅ‚aÅ‚a zaÅ›  jak uczy Sobór WatykaÅ„ski II   swÄ… macierzyÅ„skÄ…miÅ‚oÅ›ciÄ… 129.W tym miejscu nabierajÄ… peÅ‚nej wymowy sÅ‚owa wypowiedziane przezChrystusa do Matki w godzinie Krzyża:  Niewiasto, oto syn Twój , i do ucznia:  OtoMatka twoja (J 19, 26-27).SÅ‚owa te ustanawiajÄ… niejako miejsce Maryi w życiuuczniów Chrystusowych MówiÄ… one, jak już wskazano uprzednio, o nowymmacierzyÅ„stwie Matki Odkupiciela.Jest to wÅ‚aÅ›nie macierzyÅ„stwo duchowe, którezrodziÅ‚o siÄ™ w gÅ‚Ä™bi tajemnicy paschalnej Odkupiciela Å›wiata.Jest macierzyÅ„stwem wporzÄ…dku Å‚aski, ponieważ wyjednywa dar Ducha ZwiÄ™tego, który wzbudza nowychsynów Bożych odkupionych ChrystusowÄ… ofiarÄ…: tego Ducha, którego Maryja równieżotrzymaÅ‚a wraz z KoÅ›cioÅ‚em w dniu PięćdziesiÄ…tnicy.To Jej macierzyÅ„stwo jest szczególnie widoczne i przeżywane przez lud chrzeÅ›cijaÅ„skiw ZwiÄ™tej Uczcie  liturgicznym Å›wiÄ™ceniu tajemnicy Odkupienia  w którejuobecnia siÄ™ Chrystus, Jego prawdziwe CiaÅ‚o narodzone z Maryi Dziewicy.SÅ‚usznie pobożność ludu chrzeÅ›cijaÅ„skiego zawsze dostrzegaÅ‚a gÅ‚Ä™bokÄ… wiÄ™zpomiÄ™dzy nabożeÅ„stwem do Matki Bożej i kultem Eucharystii: jest to godnepodkreÅ›lenia tak w liturgii zachodniej, jak wschodniej, w tradycji rodzin zakonnych, wduchowoÅ›ci współczesnych ruchów, także mÅ‚odzieżowych, w duszpasterstwiesanktuariów maryjnych.Maryja prowadzi wiernych do Eucharystii.45.Należy do istoty macierzyÅ„stwa, że odnosi siÄ™ ono do osoby.Stanowi o nim ówzawsze jedyny i niepowtarzalny zwiÄ…zek osób: matki z dzieckiem oraz dziecka zmatkÄ….Również, kiedy ta sama niewiasta jest matkÄ… wielu dzieci, jej osobistystosunek do każdego z nich charakteryzuje macierzyÅ„stwo w samej jego istocie.Każde bowiem z dzieci jest zrodzone w sposób jedyny i niepowtarzalny, zarówno dlamatki, jak dla dziecka.Każde też w sposób jedyny i niepowtarzalny jest ogarniÄ™teowÄ… macierzyÅ„skÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ…, na jakiej opiera siÄ™ jego wychowanie i dojrzewanie wczÅ‚owieczeÅ„stwie.Można powiedzieć, iż  macierzyÅ„stwo w porzÄ…dku Å‚aski zachowuje analogiÄ™ tego, co w porzÄ…dku natury charakteryzuje zwiÄ…zek matki z dzieckiem.W tym Å›wietle stajesiÄ™ lepiej zrozumiaÅ‚y fakt, że w testamencie Chrystusa na Golgocie to nowemacierzyÅ„stwo Jego Matki zostaÅ‚o zaadresowane w liczbie pojedynczej do jednegoczÅ‚owieka:  oto syn Twój.Można z kolei powiedzieć, że w tych samych sÅ‚owach ponadto zostaÅ‚o w peÅ‚niukazane to, co stanowi o maryjnym wymiarze życia uczniów Chrystusowych [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl