[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Symbole i punkty widzenia stawiają mnie więc na zewnątrz postaci, mówią mi o niej tylko to, co ma ona wspólnego z innymi, lecz do niej właściwie nie należą.Tego, co właściwie jest nią, co stanowi jej istotę, nie da się spostrzec od zewnątrz, gdyż jest to ex definitioneJ coś wewnętrznego, ani wyrazić w symbolach, gdyż jest niewspółmierne z żadną inną rzeczą.Opis, historia i analiza pozostawiają mnie tu w granicach względności.Jedynie utożsamienie się z samą tą postacią dałoby mi absolut.(.)Wynika z tego, że absolut może być dany tylko w intuicji, podczas gdy wszystkoi inne może być przedmiotem analizy.Intuicją zwiemy ten rodzaj współodczuwania, za pomocą którego przenikamy wewnątrz j'akiegoś przedmiotu, aby utożsamić się z tym, co ma on w sobie jedynego,.a więc niewyrażalnego.Analiza zaś, przeciwnie, sprowadza przedmiot do pierwiastków już znanych, czyli wspólnych jemu i innym przedmiotom.(.)Istnieje co najmniej jedna rzeczywistość, która ujmujemy wszyscy od wewnątrz, za pomocą intuicji, a nie zwykłej analizy.Jest nią riasza własna osobowość w swym przepływaniu przez czas.Jest nią nasze Ja, które trwa.Możemy nie współ-odczuwać intelektualnie, czy raczej duchowo, z żadna inną rzeczą.Z pewnością jednak współodczuwamy sami ze sobą.Kiedy obrzucam wewnętrznym spojrzeniem świadomości swoją osobowość — załóżmy, że bezczynną — zauważam zrazu, niczym stwardniałą korę na powierzchni, wszystkie postrze-żenia, które otrzymuje ona ze świata materialnego Postrzeże-nia te są jasne, wyraźne; układają się lub mogą być ułożone obok siebie i dążą do grupowania się w przedmioty.Zauważam'ex definitione (łac.) — co wynika z definicji danego terminu, jest prawdziwe na mocy przyjętego znaczenia.271
[ Pobierz całość w formacie PDF ]