[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zniesienie rodziny! Nawet skrajni radykałowie oburzają się na ten haniebny namiar komu-nistów.Na czym opiera się współczesna rodzina, rodzina burżuazyjną? Na kapitale, na dorobkuprywatnym.Całkowicie rozwinięta istnieje ona tylko dla burżuazji; ale jej uzupełnieniem jestprzymusowy brak rodziny u proletariuszy oraz prostytucja publiczna.Rodzina burżuazyjną zaniknie naturalnie wraz z zanikiem tego Swego uzupełnienia, a jed-no i drugie przesłanie istnieć ze zniknięciem kapitału.Zarzucacie nam, że chcemy znieść wyzysk dzieci przez rodziców? Przyznajemy się do tejzbrodni.Ale  powiadacie  najtkliwsze stosunki skazujemy na zagładę, gdy wychowanie domowezastępujemy przez społeczne.A czy i o waszym wychowaniu nie decyduje społeczeństwo? Przez stosunki społeczne, wktórych się wasze wychowanie odbywa, przez mniej lub bardziej pośrednią czy bezpośredniąingerencję społeczeństwa za pomocą szkoły itd.? Komuniści nie są wynalazcami oddziaływa-nia społeczeństwa na wychowanie; zmieniają tylko charakter tego oddziaływania, wyrywająwychowanie spod wpływu klasy panującej.Burżuazyjne frazesy o rodzinie i wychowaniu, o tkliwym stosunku między rodzicami adziećmi stają się tym wstrętniejsze, im bardziej w wyniku wielkiego przemysłu zerwane zo-stają wszelkie więzy rodzinne u proletariuszy, a dzieci stają się zwykłymi artykułami handlu inarzędziami pracy.Ale wy, komuniści, chcecie wprowadzić wspólność żon  wrzeszczy nam chórem całaburżuazja.Bourgeois widzi w swej żonie zwykłe narzędzie produkcji.Słyszy, ze narzędzia produkcjimają być oddane do użytku ogólnego, i nic może sobie wyobrazić naturalnie nic innego niżto, że ten sam los spotka także kobiety.Nie domyśla się, że chodzi właśnie o to, by znieść położenie kobiet jako zwykłych narzę-dzi produkcji.Nic ma zresztą nic śmieszniejszego niż wysoce moralne oburzenie naszych bourgeois zpowodu rzekomej oficjalnej wspólności żon u komunistów.Komuniści nie mają potrzebywprowadzać wspólności żon, istniała ona niemal zawsze.26 Nasi bourgeois, nie zadowalając się tym, że mają do rozporządzenia żony i córki swychrobotników  nie mówiąc już o prostytucji oficjalnej  znajdują specjalną przyjemność wewzajemnym uwodzeniu swoich małżonek.Małżeństwo burżuazyjne jest w rzeczywistości wspólnością żon.Komunistom można byzarzucić co najwyżej, że na miejsce obłudnie zamaskowanej wspólności żon chcieliby wpro-wadzić oficjalną, otwartą.Rozumie się zresztą samo przez się, że ze zniesieniem obecnychstosunków produkcji zniknie również wynikająca z nich wspólność kobiet, tj.prostytucja ofi-cjalna i nieoficjalna.Zarzucano jeszcze komunistom.Jakoby chcieli znieść Ojczyznę, narodowość.Robotnicy nie mają ojczyzny.Nie można im odebrać tego, czego nic mają.Wobec tego, żeproletariat musi przede wszystkim zdobyć sobie władzę polityczną, wznieść się do stanowiskaklasy narodowej, ukonstytuować się jako naród  jest sam jeszcze narodowy, aczkolwiek by-najmniej nie w znaczeniu burżuazyjnym.Ograniczenia i przeciwieństwa narodowe pomiędzy ludami znikają coraz bardziej już zrozwojem burżuazji, wolnością handlu, rynkiem światowym, jednostajnością produkcji prze-mysłowej i odpowiadających jej warunków bytu.Panowanie proletariatu spotęguje jeszcze ich zanikanie.Zjednoczona akcja przynajmniejkrajów cywilizowanych jest jednym z pierwszych warunków jego wyzwolenia.W tym samym stopniu, w jakim zniesiony zostanie wyzysk człowieka przez człowieka,zniesiony będzie także wyzysk jednego narodu przez drugi.Wraz z przeciwieństwem klas wewnątrz narodu znika wzajemna wrogość narodów.Oskarżenia wysuwane przeciw komunizmowi z religijnych, filozoficznych i w ogóle ide-ologicznych założeń nie zasługują na szczegółowe roztrząsanie.Czy trzeba głębokiej przenikliwości, by zrozumieć, że wraz z warunkami życia ludzi, ichstosunkami społecznymi, bytem społecznym, zmieniają się także ich wyobrażenia, poglądy ipojęcia  słowem, także ich świadomość?Czegóż dowodzi historia idei, jeżeli nie tego, że produkcja duchowa przeobraża się wraz zmaterialną? Ideami panującymi każdego danego okresu były zawsze tylko idee klasy panują-cej13.Mówi się o ideach rewolucjonizujących całe społeczeństwo; stwierdza się w ten sposób je-dynie fakt, że w tonie starego społeczeństwa wytworzyły się pierwiastki nowego, że rozkła-dowi dawnych warunków życia dotrzymuje kroku rozkład dawnych idei [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl