[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[A.S.]KOMITET WYBORCZY- to pr ze widziana przez pr zepisy prawa wyborczego forma organizacyjna, w której podmioty maj ce prawo zg aszaniakandydatów (l ub li st kandydatów) i dokonywania innych czynno ci wyborczych (a wi c partie polityczne i i ch koalicje, wyborcyoraz stowarzyszeni a i organizacje spo eczne) uczestnicz w procesi e wyborczym.Funkcj komitetu wyborczego partii politycznej pe niorgan partii upowa niony do jej repr ezentowania na zewn trz.W razie zawi zania koalicji wyborczej przez kilka partii politycznychczynno ci wyborcze w jej imieniu wykonuje koali cyjny komitet wybor czy, utworzony przez organy partii pol itycznych wchodz cych wjej sk ad, upowa nione do reprezentowania par tii na zewn trz.Wyborcy zamierzaj cy wystawi swojego kandydata w wyborach, wliczbie co najmniej 15 (a w wyborach samorz dowych 5), tworz komitet wyborczy wyborców - musz jednak legitymowa siodpowiedni l iczb podpisów wyborców popier aj cych utworzenie komitetu (np.w wyborach do Sejmu RP i Se natu RP wymagany jesttysi c podpi sów).Wreszcie wyst puj ce w wyborach samor z dowych stowa rzy szenia i organiza cje spo eczne powinny utworzy komitetwyborczy organizacji.J ego funkcj pe ni organ stowarzyszeni a lub organizacji upowa niony do repre zentowania je j na zewn trz.Ka dykomitet wyborczy powinien mie swoj - wyra nie odró niaj go od innych komitetów - nazw or az dwóch powo anychpe nomocników: wyborczego i finansowego.Jedynie komitet wyborczy utworzony tylko w celu zg oszenia kandydatów na radnych dorady gminy w gmi nie licz cej do 20 tys.mie szka ców zwolniony jest z obowi zku posiadania dwóch pe nomocników.W jego przypadk upe nomocnik wyborczy jest jednocze nie pe nomocnik iem finansowym komitetu.Komitety wyborcze obowi zane s zawia domi wprawem przewidzianym czasi e w ciwy organ wyborczy o swoim powstaniu i zamiarze zg aszania kandydatów w wyborach.Notyfikacja komitetu wyborczego jest konieczna, albowie m dopier o po wydaniu przez or gan wy borczy postanowienia o przyj ci uzawiadomienia mo e on skutecznie podejmowa czynno ci wyborcze.W doktrynie przyjmuje si , e komitety wyborcze - jako twory oni etrwa ym charakterze - nie maj osobowo ci prawnej.Mog one jednak (a niekiedy musz ) dokonywa czynno ci prawnych.Dlaprzyk adu ka dy komitet wyborczy musi mie rachunek bankowy, a zatem musi zawrze stosown umow rachunku bankowego.Jednak e przepisy niektórych ustaw wyborczych stanowi i naczej.I tak np.zgodnie z art.40e ustawy o wyborze Prezydenta RP komitetnabywa osobowo pr awn , w zakresie wykonywania zada wynikaj cych z ustawy, z dniem zarejestrowani a przez Pa stwowKomisj Wyborcz.Jak podkre la si w li ter aturze (St.Gebethner), i nstytucja komitetu wybor czego jest "wynalazkiem" polski egoprawa wyborczego , do któr ego wprowadzi a j ordynacja wyborcza do Sejmu RP z 1991 r.[A.S.]KOMPENSACYJNE MECHANIZMY- mechanizmy stosowane w obr bi e proporcjonalny ch i mie szanych systemów wyborczych w celu zmniejszaniadysproporcjonal no ci danego systemu wybor czego.Ich celem jest dokonanie wyrównawczej alokacji mandatów, tak byzrównowa efe kt podr eprezentacji s abszych wyborczo ugr upowa wywo any stosowa niem obci onych metod podzia u, wysokichprogów wy borczych i insty tucji zwi kszaj cych poziom deformacji wyników wyborów, przez wprowadzenie pewnych u atwie lubgwarancji podczas redy strybucji mandatów (zob.dysproporcjonalno ).Katal og mechanizmów k ompensacy jnych jest szeroki iobejmuje m.in.takie instrumenty , jak: progresywne klauzule za porowe (np.przekroczenie 1% g osów gwarantowa oby dane j partiipolitycznej sy mbol iczn reprezentacj na forum parlamentu, 3% pó proporcjonaln , a 5% proporcjonaln ), mandaty dodatkowe ,mandaty nadwy kowe, negatywny transfer g osów, dodatkowe poziomy r edystry bucji mandatów (np.w postaci l istypa stwowej), gwarancja uzyskania mandatu po osi gni ciu okre lonego wyniku w osowaniu (najcz ciej równe go k wocie) bezwzgl du na wyniki pozosta y ch uczestników itp.W skrajnym przypadk u mechanizmem kompensacyjnym mo e by nawet dr ugi, osobnysy stem wyborczy - tzw.system k orekcyjny (zob.mie szane systemy wyborcze).Sy stemy wykor zy stuj ce mechanizmy kompensacyjnemo na podzieli na syste my cz ciowej kompensa cji i systemy pe nej kompensacji.Por.Duver gera prawo.[B.M.]KONSEKWENCJE POLITYCZNE SYSTEMÓW WYBORCZYCH- skutki poli tyczne wywo ywane przez zastosowanie danego systemu wyborczego.Ka dy konkretny system wyborczy wywo ujeokre lone konsekwencje polityczne, tak dla bior cych udzia w elekcji partii poli tycznych i oddaj cych na nie g osy wyborców, jak idla systemu politycznego jako ca ci.Skutki te s zró nicowane i zale przede wszystkim od typu systemu i rodzaju jego formu ywyborczej (por.wi k szo ciowe, propor cjonalne, quasi-pr oporcjonalne i mieszane systemy wyborcze), ja k równi e odszczegó owych przepisów prawa wyborczego, dotycz cych poszcze gólnych ele mentów, i nstytucji i procedur wybor czych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]