[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ograniczona podmiotowość Minipaństwa nie jest kwestionowana.Są członkami ONZ.Państwa trawle neutralne - Szwajcaria, Austria.Państwo trwale (wieczyście) neutralne w zamian za uzyskaną w umowie międzynarodowej gwarancję niepodległości i integralności terytorialnej zobowiązuje się nie używać siły zbrojnej przeciwko innemu państwu ani nie przystępować do toczących się już działań wojennych, z wyjątkiem samoobrony.Wyłączenie możliwości przystępowania do sojuszy i organizacji wojskowych, uczestnictwa w systemie bezpieczeństwa zbiorowego oraz zakaz udostępniania terytorium na bazy wojskowe.Państwo trwale neutralne jest państwem w pełni suwerennym.Ma prawo i obowiązek obrony swej neutralności, może posiadać własną armię i używać jej dla swej obrony.Do uzyskania statusu nie wystarczy deklaracja jednostronna, status musi być zaakceptowany i zagwarantowany przez inne państwa.Immunitet państwa - wyłączenie spod jurysdykcji innego państwa.Celem immunitetu jest ochrona kompetencji państwai zapewnienie poszanowania jego suwerenności w sytuacji, gdy jego organy, przedstawiciele, majątek konfrontowane są z suwerennością innego państwa.Dzieli się na:1) jurysdykcyjny - wyłączenie spod jurysdykcji sądów innego państwa, przysługuje państwu i jego majątkowi, obejmuje wszelkie czynności władcze; nie przysługuje, jeżeli państwo poddało się jurysdykcji sądu innego państwa w drodze umowy międzynarodowej lub w odniesieniu do transakcji handlowych, uczestnictwa w spotkaniach.2) egzekucyjny - ochrona majątku państwa znajdującego się na terytorium innego państwa, w tym w szczególności wyłączenie spod egzekucji.Ze względu na czynności państwa dzieli się na:1) de iure imperii (czynności władcze) - państwo ma obowiązek przyznać immunitet obcemu państwo w odniesieniu do jego działań i majątku.2) de iure gestionis (czynności prywatne) - czynności te zaczęto wyłączać spod immunitety państwa.Immunitety nie obejmują transakcji handlowych, umów o pracę, własności, posiadani i korzystania z rzeczy, uczestnictwa w spółkach.5.Inne podmioty prawa międzynarodowego.Podmiotowość narodu.Prawo do samostanowienia może być realizowane w różny sposób.Naród, w drodze swobodnie wyrażonej woli, może opowiedzieć się za utworzeniem własnej państwowości, może też przyłączyć się do istniejącego już podmiotu.Samookreślenie - wybór własnego statusu wewnętrznego i zewnętrznego - może nastąpić w drodze pokojowej lub może być zrealizowane w drodze walki narodowowyzwoleńczej.Naród, który w trakcie walki tworzy zręby państwowości, wykształca organy cywilne lub wojskowe zdolne do reprezentowania go w płaszczyźnie międzynarodowej, staje się podmiotem prawa międzynarodowego, traktowanym jako państwo in statu nascendi.Podmiotowość organizacji międzynarodowych.Organizacje międzynarodowe są z reguły uznawane za podmiot prawa międzynarodowego.Za kryterium podmiotowości uznaje się zdolność do czynności prawnych w płaszczyźnie prawnomiędzynarodowej.Organizacja ma w stosunku do państwa charakter pochodny.Korzysta z podmiotowości w zakresie ustalonym przez tworzące organizację państwa w umowie konstytucyjnej.Jest powoływana do życia i rozwiązywana w zależności od woli zainteresowanych państw.Nie ma woli autonomicznej, niezależnej od woli państw członkowskich.Nie tworzy prawa międzynarodowego w tym stopniu co państwa.Podmiotem prawa międzynarodowego jest organizacja, która ma niezbędną sumę kompetencji międzynarodowych.Poza ONZ - organizacje wyspecjalizowane, regionalne i integracyjne.Podmiotowości organizacji międzynarodowych:- ograniczona (nie mają wszystkich atrybutów podmiotowych, jakie mają państwa),- funkcjonalna (zakres ograniczony jest do funkcji przewidzianych w statucie danej organizacji),- obiektywna (można się na nią powołać również w stosunkach z państwami nieczłonkowskimi),- pochodna (wtórna - wywodzi się z woli państw tworzących organizację)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]