[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lRys.17.Model systemu zarządzania BiHPŹródło: Podgórski D., Polska norma dotycząca systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, I Konferencja Klubu Polskie Forum ISO 9000, Polanica Zdrój, 21 - 23 wrzesień 1998, s.122.Zapisy dotyczące funkcjonowania systemu powinny obejmować: sprawozdania o warunkach pracy, rejestry wypadków i zachorowań na choroby zawodowe, karty pomiarów czynników szkodliwych, protokoły powypadkowe.Uważa się, że wdrożenie systemu zarządzania BiHP powinno zaowocować zmniejszeniem kosztów związanych z wypadkami i chorobami zawodowymi.QS 9000 - zapewnienie jakości dostawModel zapewnienia jakości dostaw QS 9000 został opracowany jako rozwinięcie normy ISO 9000 dla potrzeb przemysłu samochodowego przez „wielką trójkę" amerykańskiego przemysłu samochodowego (General Motors, Ford, Chrysler).Są tu zawarte szczególne wymagania dotyczące kwalifikacji poddostawców zewnętrznych i wewnętrz-/()nych materiałów, części i usług oraz w odniesieniu do wytwarzania karoserii.Model ten jest coraz częściej stosowany przez innych producentów samochodów.EN serii 46000 - zapewnienie jakości wyrobów medycznych i implantów.Normy EN 46001 i EN 46002 są rozwinięciem, uzupełnieniem norm ISO 9001/2.Wymagania tych norm powinny być wdrażane w przedsiębiorstwach produkujących wyroby medyczne i implanty, które zgodnie z odpowiednimi dyrektywami UE powinny być oznakowane znakiem CE, a drogą dojścia do znaku CE jest wdrożenie systemu jakości zgodnego z EN 46001.Normy te wymagają dodatkowo przeprowadzenia analizy ryzyka (w całym cyklu życia wyrobu: od projektowania po likwidację po użyciu) oraz prowadzenie udokumentowanych informacji zwrotnych od klienta.Idea zintegrowanych systemów zarządzania jakościąCelem zintegrowanego systemu zarządzania jakością jest dążenie przez firmę do doskonalenia wszystkich procesów i obszarów działania.Zintegrowane systemy zarządzania jakością obejmują normy ISO serii 9000, ISO serii 14000 i BS 8800, co obrazuje rys.18.Dzięki wdrożeniu zintegrowanych systemów zarządzania jakością przedsiębiorstwo uzyskuje efekt synergii, czyli rezultat całościowy jest lepszy i osiągnięty mniejszymi nakładami w stosunku do efektów osiąganych w wyniku niezależnego stosowania tych systemów.Przyczyny uzyskiwania efektu synergii przy wdrażaniu zintegrowanych systemów zarządzania jakością to:lZdobyte doświadczenia przy wdrażaniu jednego systemu (można rozpocząć od ISO 9000) ułatwiają prace przy wdrażaniu następnych systemów.llZintegrowane programy szkolenia.llWspólne przeglądy dokonywane przez kierownictwo.llZwiększony udział pracowników w zarządzaniu.llIdentyfikacja i analiza kosztów jakości dla wszystkich obszarów zarządzania.llŚcisła współpraca i przepływ informacji dla wszystkich obszarów zarządzania.lRys.18.Zintegrowane systemy zarządzania jakościąŹródło: M.Salerno-Kochan, Koncepcja systemów zintegrowanych [przyczyny ich tworzenia, Zintegrowany system zarządzania, Polanica Kdrój 21- 23 września 1998, s.101.Korzyści z wdrażania zintegrowanych systemów jakości można podzielić na:.• ekonomiczne - możliwość prowadzenia analizy kosztów i efektów obejmującej wszystkie obszary zarządzania.Można dzięki temu optymalizować koszty funkcjonowania systemów jakości.Zmniejszają się też wydatki firmy z tytułu: odpowiedzialności za wadliwe wyroby, szkód dla środowiska naturalnego, wypadków przy pracy i chorób zawodowych;I • organizacyjne - wprowadzenie jednolitego dokumentowania systemów jakości.Zmniejsza się też ilość personelu w stosunku do systemów samodzielnych, można prowadzić zintegrowane programy szkoleniowe, audity wewnętrzne, przeglądy i działania korygujące;•społeczne - to stworzenie pozytywnego wizerunku firmy, która dba o jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracowników.Ponadto daje poczucie bezpieczeństwa pracownikom, którzy pracują w solidnym przedsiębiorstwie i mająjasno sprecyzowany zakres działań
[ Pobierz całość w formacie PDF ]