[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lRys.17.Model systemu zarządzania BiHPŹródło: Podgórski D., Polska norma dotycząca systemów zarzą­dzania bezpieczeństwem i higieną pracy, I Konferencja Klubu Polskie Forum ISO 9000, Polanica Zdrój, 21 - 23 wrzesień 1998, s.122.Zapisy dotyczące funkcjonowania systemu powinny obejmować: sprawozdania o warunkach pracy, rejestry wypadków i zachorowań na choroby zawodowe, karty pomiarów czynników szkodliwych, protokoły powypadkowe.Uważa się, że wdrożenie systemu zarządzania BiHP powinno za­owocować zmniejszeniem kosztów związanych z wypadkami i choro­bami zawodowymi.QS 9000 - zapewnienie jakości dostawModel zapewnienia jakości dostaw QS 9000 został opracowany jako rozwinięcie normy ISO 9000 dla potrzeb przemysłu samochodo­wego przez „wielką trójkę" amerykańskiego przemysłu samochodowe­go (General Motors, Ford, Chrysler).Są tu zawarte szczególne wyma­gania dotyczące kwalifikacji poddostawców zewnętrznych i wewnętrz-/()nych materiałów, części i usług oraz w odniesieniu do wytwarzania ka­roserii.Model ten jest coraz częściej stosowany przez innych producen­tów samochodów.EN serii 46000 - zapewnienie jakości wyrobów medycznych i implantów.Normy EN 46001 i EN 46002 są rozwinięciem, uzupełnieniem norm ISO 9001/2.Wymagania tych norm powinny być wdrażane w przedsię­biorstwach produkujących wyroby medyczne i implanty, które zgodnie z odpowiednimi dyrektywami UE powinny być oznakowane znakiem CE, a drogą dojścia do znaku CE jest wdrożenie systemu jakości zgodnego z EN 46001.Normy te wymagają dodatkowo przeprowadzenia analizy ryzyka (w całym cyklu życia wyrobu: od projektowania po likwidację po użyciu) oraz prowadzenie udokumentowanych informacji zwrotnych od klienta.Idea zintegrowanych systemów zarządzania jakościąCelem zintegrowanego systemu zarządzania jakością jest dąże­nie przez firmę do doskonalenia wszystkich procesów i obszarów dzia­łania.Zintegrowane systemy zarządzania jakością obejmują normy ISO serii 9000, ISO serii 14000 i BS 8800, co obrazuje rys.18.Dzięki wdrożeniu zintegrowanych systemów zarządzania jakością przedsiębiorstwo uzyskuje efekt synergii, czyli rezultat całościowy jest lepszy i osiągnięty mniejszymi nakładami w stosunku do efektów osią­ganych w wyniku niezależnego stosowania tych systemów.Przyczyny uzyskiwania efektu synergii przy wdrażaniu zintegrowa­nych systemów zarządzania jakością to:lZdobyte doświadczenia przy wdrażaniu jednego systemu (można rozpocząć od ISO 9000) ułatwiają prace przy wdrażaniu następ­nych systemów.llZintegrowane programy szkolenia.llWspólne przeglądy dokonywane przez kierownictwo.llZwiększony udział pracowników w zarządzaniu.llIdentyfikacja i analiza kosztów jakości dla wszystkich obszarów zarządzania.llŚcisła współpraca i przepływ informacji dla wszystkich obszarów zarządzania.lRys.18.Zintegrowane systemy zarządzania jakościąŹródło: M.Salerno-Kochan, Koncepcja systemów zintegrowanych [przyczyny ich tworzenia, Zintegrowany system zarządzania, Polanica Kdrój 21- 23 września 1998, s.101.Korzyści z wdrażania zintegrowanych systemów jakości można podzielić na:.• ekonomiczne - możliwość prowadzenia analizy kosztów i efek­tów obejmującej wszystkie obszary zarządzania.Można dzięki temu optymalizować koszty funkcjonowania systemów jakości.Zmniejszają się też wydatki firmy z tytułu: odpowiedzialności za wadliwe wyroby, szkód dla środowiska naturalnego, wypadków przy pracy i chorób zawodowych;I • organizacyjne - wprowadzenie jednolitego dokumentowania sys­temów jakości.Zmniejsza się też ilość personelu w stosunku do systemów samodzielnych, można prowadzić zintegrowane pro­gramy szkoleniowe, audity wewnętrzne, przeglądy i działania ko­rygujące;•społeczne - to stworzenie pozytywnego wizerunku firmy, która dba o jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracowników.Ponadto daje poczucie bezpieczeństwa pracownikom, którzy pracują w solid­nym przedsiębiorstwie i mająjasno sprecyzowany zakres działań [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl