[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Strategie przedmiotoweZostały sklasyfikowane według kryterium stosunku elektoratu do partii politycznych;(4) Strategie komunikacyjne odnoszą się do narzędzi komunikowania marketingooraz oddziaływania na system istniejących postaw i tendencji do zachowań wyborców.wego stosowanego w komunikowaniu politycznym i wyborczym (patrz 9.5.), jak19.4.Strategie marketingowe 327326 Część III.Narzędzia komunikowania politycznego - perspektywa technicznaStrategie cząstkowe" Strategia utwardzania jest stosowna w stosunku do zwolenników partii i jej symTo mniejsze segmenty strategii wyborczej.Obejmują one strategie personalne, finanpatyków.Ma za zadanie utwierdzić wyborców w ich dotychczasowych przekosowe komunikacyjne, strategie relacji międzypartyjnych i program wyborczy.Stra-naniach i uodpornić na perswazję konkurentów przez dostarczenie im odpoegie'te są zależne względem siebie i komplementarne.Jedynie ich spójne i logicznetwiedniej wiedzy i argumentów.W ostatnich latach niewiele partii decyduje siępowiązanie może przynieść oczekiwane efekty.na ten typ strategii.Stratedzy zakładają, że nie warto tracić energii i środkówfinansowych na zdecydowanych, bo oni i tak zagłosują według swoich preferencji.Przykładem strategii utwardzania była kampania G.Busha w 2004 r., któradoprowadziła go do zwycięstwa.Karl Rove, jego polityczny doradca i postaćdość kontrowersyjna, postawiła na aktywizację zwolenników prezydenta i mobilizację konserwatywnego elektoratu.Swoją strategię oparł na doświadczeniachPROGRAMSTRATEGIA RELACJISTRATEGIASTRATEGIAz poprzedniej kampanii z 2000 r., kiedy Bush utracił bardzo wiele głosów z po STRATEGIAWYBORCZYMIDZYPARTYJNYCHKOMUNIKACYJNAFINANSOWAPERSONALNAwodu ujawnienia faktu, iż prowadził samochód w stanie nietrzezwym.Część jego elektoratu, zawiedziona jego postawą, nie chcąc głosować na Gore'a, w konRYSUNEK 9.9sekwencji nie wzięła udziału w wyborach.Rove obliczył, że mogło to być okołoStrategie cząstkowe strategii wyborczej4 milionów osób.Dlatego w kampanii w 2004 r.postawił na wyborców o pogląyródło: opracowanie na podstawie D.Skrzypiński (2002), op.c/t., s.141dach prawicowych i konserwatywnych, co przełożyło się na bardzo dobry wynik Busha." Strategia personalna obejmuje mechanizm rekrutacji kandydatów w wyborach,zespół procedur i decyzji, które służą selekcji osób zainteresowanych ubieganiem" Strategia poszerzania jest jedną z najczęściej stosowanych strategii w kampaniachsię o mandaty, urzędy, etc.W ramach strategii personalnej partie i ugrupowaniamodernizacyjnych.Polega na zwracaniu się z apelem wyborczym do niezdecydowyborcze przyjmują pewne zasady, które pozwalają im na dobór kandydatów wewanego i niegłosującego elektoratu.Ponieważ jest to coraz większy segment wydług preferencji organizacji i potrzeb środowiska wyborczego.D.Skrzypińskiborców, partie polityczne koncentrują swoje działania właśnie na nim licząc, żewskazuje na strategię penetracji przestrzennej (umieszczenie swoich kandydatówprzekonają go do oddania głosu.Strategia poszerzania została zastosowana w kamna listach we wszystkich okręgach wyborczych, tak, aby wyborcy w każdym regiopanii Kerry'ego w 2004 r.Do niej odwoływały się także największe ugrupowanianie czy gminie mieli swojego reprezentanta), penetracji społecznej (aby poszczew Polsce w 2005 r.- Prawo i Sprawiedliwość oraz Platforma Obywatelska.gólne grupy społeczne, zawodowe miały swojego kandydata), reprezentacji we" Strategia neutralizacji adresowana jest do zwolenników konkurencyjnych partii.wnętrznej (dotyczy to głównie koalicji partyjnych lub partii zróżnicowanych weMa na celu osłabienie ich postaw, zasianie zwątpienia wśród sympatyków i zniewnętrznie i podzielonych na frakcje, kiedy każdy z segmentów dąży do posiadaniachęcenie do głosowania.Często do tego celu służy reklama negatywna, którawłasnej reprezentacji na listach wyborczych), koncesyjną (zapraszanie kandydaośmiesza lub wskazuje negatywne cechy wrogich ugrupowań i kontrkandydatów.tów innych ugrupowań, organizacji, które zadeklarowały pomoc lub wsparcie fiJest to bardzo trudna i ryzykowna strategia, ale jednak możliwa, jak pokazuje wienansowe w wyborach)36.le przykładów, np.zarzucanie D
[ Pobierz całość w formacie PDF ]