[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.", Jeremiasz 50,12.20 Wydana przez Boya Town, Jerozolima, pod redakcją M.Hyamsona,jednego z trzech najwybitniejszych brytyjskich znawców judaizmu.21 Domniemani założyciele ugrupowania saduceuszy.Z przyjemnością stwierdzam, że w najnowszym tłumaczeniu (ChicagoUniveraity Press) ałowo „Czarni" się pojawia, lecz jest mała szansa na to, że ta opasła i ogromnie droga kięga trafi w.niewłaściwe" ręce.Podobnie było w dziewiętnastowiecznej Anglii; radykalne książki (takie jak Good-wina) mogły się ukazywać, ale tylko pod warunkiem, że były „odpowiednio"drogie.ra W związku z tym można podać następujący fakt.Otóż Bernard Le-wiś, żydowski badacz islamu (niegdyś wykładał w Londynie, obecnie w Stanach Zjednoczonych) nie napotkał żadnych przeszkód w opublikowaniu •w czasopiśmie „Encounter" artykułu, w którym podał przykłady z pism islamskich świadczące, jego zdaniem, o antymurzyńskim nastawieniu tej religii.Wręcz przeciwnie, artykuł uznano za godny naśladowania wysiłek naukowy.Jednakże żaden z cytowanych przez niego fragmentów pism islamskich nie dorównuje wersetom przytoczonym powyżej.Wątpię jednak, by jakiekolwiek szanujące się czasopismo naukowe zdecydowało się obecnie, czy w ciągu ostatnich trzydziestu lat, omawiać na swoich łamach powyższy, jak i wiele innych ustępów Talmudu, w których ubliża się Czarnym.W takiej sytuacji wspomniany atak na islam należy potraktować jak oszczerstwo.Rozdział III: Ortodoksja a interpretacja1 Podobnie jak w rozdziale II, używam terminu „judaizm klasyzny" w odniesieniu do judaizmu rabinicznego, w okresie od 800 roku do końca wieku XVIII.Okres ten pokrywa się w czasie z tzw.żydowskim Średniowieczem, ponieważ dla większości gmin żydowskich warunki średniowieczne panowały znacznie dłużej niż w przypadku narodów Kuropy Zachodniej, a mianowicie do wybuchu rewolucji francuskiej.Tak więc to, co nazywam judaizmem klasycznym", można także nazwać Judaizmem średniowiecznym".1482 Księga Wyjścia 15,11.3 Ibid, 20,3-6.4 Jeremiasz 10; później ten sam temat powróci u Izńjasza; patrz: Iza-jasz 44.•8 Kabała jest oczywiście doktryną ezoteryczną, a szczegółowymi badaniami nad nią zajmowali się wyłącznie uczeni.W Europie, zwłaszcza po roku 1750, starano się za wszelką cenę otoczyć ją tajemnicą, tak ze studia nad nią mogli prowadzić tylko wytrawni uczeni, i to pod specjalnym nadzorem.Niewykształcone masy żydowskie z Europy Wschodniej nie posiadały na temat kabały prawie żadnej wiedzy; docierała ona do nich w postaci przesądów i praktyk magicznych.6 Wielu współczesnych mistyków żydowskich uważa, ze ten sam cel osiągnąć można znacznie szybciej poprzez wojnę z Arabami, wypędzenie Palestyńczyków czy nawet zakładanie licznych osiedli żydowskich na Zachodnim Brzegu Jordanu.Przybierający na sile ruch na rzecz budowyTrzeciej Świątyni opiera się na podobnych koncepcjach.7 Użyte tutaj słowo hebrajskie ihud — co znaczy dosłownie „związek-w-izolacji" — jest identyczne z pojęciem używanym w tekstach prawniczych (na przykład w kontekście małżeństwa) w odniesieniu do stosunkówpłciowych.8 Tak zwany Kwedusza Szliszit (Trzecia Świętość), fragment modlitwyUwa Leci/on, odmawiany pod koniec porannego nabożeństwa.9 Księga Liczb 29.10 Potęgę szatana i jego powiązania z nie-Żydami ilustruje powszechny w XVII wiecznych gminach żydowskich obyczaj, powstały pod wpływem wierzeń kabalistycznych.Wedle niego kobieta powracając z co miesięcznej rytualnej „kąpieli oczyszczającej" (po której ma obowiązek odbyć z mężem stosunek) musi uważać, by nie napotkać po drodze jednego z czterech szatańskich wcieleń; goja, świni, osła i psa.Jeśliby przypadkiem natknęła się na któreś z nich, musi ponownie poddać się kąpieli.Obyczajton był propagowany (między innymi) przez Szewet Musar, księgę poświęconą żydowskiej moralności, opublikowaną po raz pierwszy w roku 1712; aż do początków XX wieku była to jedna z najpopularniejszych ksiąg zarówno wśród Żydów zamieszkujących Europę Wschodnią, jak ikraje muzułmańskie.W kołach ortodoksyjnych cieszy się ona nadal dużą poczytnością.Jest to opisane w najdrobniejszych detalach.Na przykład, rytuał mycia rąk — nie wolno myć rąk pod kranem; każda ręka musi być umyta oddzielnie, i to wodą z dzbanka (o precyzyjnie określonej minimalnej objętości), trzymanego w drugiej ręce.Jeśli ręce są naprawdę brudne, nie sposób ich tak umyć, lecz takie praktyczne względy nie mają żadnego znaczenia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]