[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 5.ZwiÄ…zek teorii naukowych z praktykÄ… edukacyjnÄ…226z kultury, a z drugiej  nadmiernych zaangażowaÅ„ powodujÄ…cych oderwanie siÄ™jednostki od Å›wiata realnego.Zapleczem teoretycznym do opisu, wyjaÅ›niania, interpretacji oraz tworzeniakoncepcji badaÅ„ i interpretacji wyników badaÅ„ nad procesami wrastania jed-nostki sÄ… nastÄ™pujÄ…ce teorie: 1) teorie rodziny, 2) teorie socjalizacji pierwotnej,3) teorie kultury (inkulturacji  ekulturacji  akulturacji).5.2.1.2.Procesy celowoÅ›cioweCelowoÅ›ciowe procesy edukacyjne wychowywania i ksztaÅ‚cenia sÄ… zwiÄ…zanez instytucjami specjalnie powoÅ‚anymi do realizowania tych procesów i z osoba-mi profesjonalnie przygotowywanymi do obejmowania stanowisk i peÅ‚nienia rólnauczycieli i pedagogów.Instytucjonalizacja ksztaÅ‚cenia i wychowania podlegazdecydowanemu przyspieszeniu, poczÄ…wszy od XIX wieku, tj.od wprowadzeniaobowiÄ…zku szkolnego i zwiÄ…zanego z nim postulatu politycznego powszechne-go ksztaÅ‚cenia wszystkich obywateli, poczÄ…tkowo na poziomie elementarnym,a pózniej na coraz wyższych szczeblach ksztaÅ‚cenia.WiÄ…zaÅ‚o siÄ™ to także z pro-cesem powstawania pedagogiki jako dyscypliny naukowej zarówno w sensiejej instytucjonalnego osadzenia w strukturach akademickiego ksztaÅ‚cenia, jaki w sensie dyscyplinaryzacji tego zasobu wiedzy.W pedagogice polskiej wyod-rÄ™bniÅ‚y siÄ™ subdyscypliny pedagogiczne, których zadaniem jest wytwarzaniei upowszechnianie teorii tych procesów celowoÅ›ciowych.Już w Herbartowskiejkoncepcji pedagogiki zaistniaÅ‚a dydaktyka, której zadaniem miaÅ‚o być tworzeniepraktycznych dyrektyw odnoszÄ…cych siÄ™ do procesu  nauczania wychowujÄ…ce-go , podwyższajÄ…cych skuteczność dziaÅ‚aÅ„ w instytucjach systemu oÅ›wiatowego.Skuteczne oddzielenie procesów nauczania od procesów wychowania dokonanew polskiej praktyce oÅ›wiatowej na przeÅ‚omie lat sześćdziesiÄ…tych i siedemdziesiÄ…-tych (z powodów ideologicznych) zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ marginalizacjÄ… pedagogiki ogól-nej w strukturze pedagogiki ostatnich dziesiÄ™cioleci XX wieku i wykreowaniemna jej miejsce teorii wychowania.W latach siedemdziesiÄ…tych i osiemdziesiÄ…tychwiÄ™ksze zainteresowanie budziÅ‚o wnoszenie wkÅ‚adu intelektualnego w teoriÄ™wychowania jako wytwarzajÄ…cÄ… skuteczne pedagogie ksztaÅ‚towania NOWEGOCZAOWIEKA niż w dydaktykÄ™, tworzÄ…cÄ… teorie ksztaÅ‚cenia (nauczania  ucze-nia siÄ™ ).Aktualne zasoby wiedzy i teorii wypeÅ‚niajÄ…cych współczesnÄ… dydaktykÄ™i teoriÄ™ wychowania zostaÅ‚y przedstawione w nowym podrÄ™czniku akademickimpedagogiki7.7Część poÅ›wiÄ™conÄ… teorii wychowania  Teorie wychowania (2003) przygotowaÅ‚ BogusÅ‚aw Zliwerski,a część poÅ›wiÄ™conÄ… dydaktyce  SzkoÅ‚a  ksztaÅ‚cenie  nauczyciel (2003) przygotowaÅ‚a BogusÅ‚awa DorotaGoÅ‚Ä™bniak. T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008Praktyka edukacyjna jako przedmiot badaÅ„ współczesnej pedagogiki227Patologie edukacyjne niedomiaru ksztaÅ‚cenia ujawniajÄ… siÄ™ w analfabetyzmie8,głównie funkcjonalnym i kulturowym.Analfabetyzm funkcjonalny przejawiasiÄ™ w braku kompetencji ludzi do rozumienia prostych tekstów informacyjnych,a jego zasiÄ™g rejestruje miÄ™dzy innymi program badaÅ„ OECD/PISA, który wczeÅ›-niej zostaÅ‚ omówiony.Analfabetyzm kulturowy ujawnia siÄ™ w braku kompeten-cji do odczytywania znaków i symboli kulturowych, wykluczeniu z uniwersumkulturowego, a przez to zamkniÄ™ciu na sprawy swojego Å›rodowiska i szerszychgrup spoÅ‚ecznych.Nadmiar ksztaÅ‚cenia (lepiej byÅ‚oby to zjawisko nazwać jed-nostronnoÅ›ciÄ… ksztaÅ‚cenia) opisywany jest w kategoriach braku kompetencji dokorzystania z posiadanej wiedzy, które można nazwać encyklopedyzmem, nad-miernÄ… erudycyjnoÅ›ciÄ…, konserwatyzmem poznawczym czy okreÅ›lić studenckÄ…maksymÄ…  ZZZ (zakuć  zdać  zapomnieć).PatologiÄ… edukacyjnÄ… niedomiaru wychowania i jurydyfikacji sÄ… zjawiskaanomii, deprywacji potrzeb, rozchwianie systemu wartoÅ›ci, skÅ‚onność do  omi-jania , Å‚amania różnego rodzaju norm (obyczajowych, etycznych, prawnych),niedotrzymywanie zobowiÄ…zaÅ„ i inne.Nadmiar tego procesu może z kolei pro-wadzić do ksztaÅ‚towania osobowoÅ›ci zewnÄ…trzsterownych, funkcjonujÄ…cych  ra-darowo , nadmiernego  uwiÄ™zniÄ™cia w roli, niemożnoÅ›ci przejÅ›cia od tożsamoÅ›ciról do tożsamoÅ›ci autonomicznej.Zaplecze teoretyczne dla tworzenia wiedzy o tych procesach oraz dla kon-cepcji badaÅ„ i interpretacji ich wyników wytwarzajÄ… dwie subdyscypliny pe-dagogiczne: 1) dydaktyka, 2) teoria wychowania, które majÄ… swoich wybitnychprzedstawicieli, odrÄ™bne podrÄ™czniki i sÄ… realizowane w postaci oddzielnychprzedmiotów akademickiego ksztaÅ‚cenia w zakresie pedagogiki.Nowe standar-dy ksztaÅ‚cenia pedagogicznego okreÅ›lajÄ… ten zakres ksztaÅ‚cenia jako ksztaÅ‚ceniew zakresie dydaktyki ogólnej i ksztaÅ‚cenie w zakresie teoretycznych podstawwychowania.5.2.1.3.Procesy uspoÅ‚ecznieniaZapleczem teoretycznym dla wytwarzania wiedzy o edukacyjnych procesachuspoÅ‚ecznienia sÄ… różne teorie spoÅ‚eczeÅ„stwa (powstawania, trwania, zmiany,funkcjonowania).Pod koniec XX wieku mieliÅ›my do czynienia z pojawieniemsiÄ™ nowej formacji intelektualnej, z której wywodzÄ… siÄ™ nowe znaczÄ…ce teorie.NajwiÄ™kszy wkÅ‚ad w opisywanie, wyjaÅ›nianie i interpretacjÄ™ aktualnej zmiany8Terminem analfabetyzmu okreÅ›lano kiedyÅ› brak umiejÄ™tnoÅ›ci czytania i pisania powodowany brakiemdziaÅ‚alnoÅ›ci oÅ›wiatowej, której celem byÅ‚o zapoznanie z systemem znaków i symboli, stanowiÄ…cych alfa-bet.MiaÅ‚y temu zapobiegać specjalne programy alfabetyzacji, np.program walki z analfabetyzmem w PRL,w wyniku którego okoÅ‚o milion osób nauczyÅ‚o siÄ™ czytać. T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 5.ZwiÄ…zek teorii naukowych z praktykÄ… edukacyjnÄ…228spoÅ‚ecznej (przechodzenie od spoÅ‚eczeÅ„stwa industrialnego do spoÅ‚eczeÅ„stwawiedzy, opisane w rozdz.1) miaÅ‚y dwie teorie:1) teoria podmiotowoÅ›ci,2) teoria stawania siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa.Procesy uspoÅ‚ecznienia w kontekÅ›cie teorii podmiotowoÅ›ciIdea podmiotowoÅ›ci od dawna byÅ‚a obecna w tradycji intelektualnej Zacho-du, ale zasadniczy wkÅ‚ad w powstanie współczesnej teorii podmiotowoÅ›ci wnie-Å›li zdaniem Piotra Sztompki (2002, s.529) nastÄ™pujÄ…cy uczeni: Walter Buckley,Amitai Etzioni, Alain Touraine, Michel Crozier, Anthony Giddens, Tom Burns,Margaret Archer, Piotr Sztompka.Twórcy współczesnych teorii podmiotowoÅ›ciwyrastajÄ… z odmiennych tradycji naukowych, różniÄ… siÄ™ też zaÅ‚ożeniami (prze-dzaÅ‚ożeniami) przyjmowanymi w teoriach podmiotowoÅ›ci, ale Å‚Ä…czy ich uznawa-nie współczynnika podmiotowego w procesie stawania siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa.Podmiotowość czÅ‚owieka wyraża siÄ™ wiÄ™c w jego mocy sprawczej, ujawnia-jÄ…cej siÄ™ w twórczym ksztaÅ‚towaniu i przeksztaÅ‚caniu samego siebie oraz Å›wiata,w którym żyje [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl