[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Od razu trzeba przy tym zwrócić uwagÄ™, że jednÄ… z najważniejszychcech Ducha ZwiÄ™tego jest aktywność.Duch to wiatr i poruszyciel.Nic wiÄ™cdziwnego, że wyznajÄ…cy jego kult Redutowcy, a pózniej Genezjanie i Dala-nie pojmowali swojÄ… sÅ‚użbÄ™ jako dziaÅ‚anie poprzez dziedzinÄ™ zwanÄ… teatr,poprzez doÅ›wiadczenie i czynne objawienie, czy też dokÅ‚adniej w do-Å›wiadczeniu i objawieniu.Przymiotnik misteryjny nie ma w odniesieniudo Reduty tak czÄ™sto spotykanego, ogólnikowego i rozmytego znaczenia tajemniczy , niesamowity , lecz wystÄ™puje w tym samym znaczeniu,w jakim używajÄ… go religioznawcy mówiÄ…cy o kultach misteryjnych.Naj-sÅ‚uszniej bÄ™dzie na poparcie tej tezy i dla wskazania istotnie misteryjnychelementów religijnoÅ›ci Reduty przywoÅ‚ać książkÄ™ Waltera Burkerta o sta-rożytnych kultach misteryjnych, bo przecież to wÅ‚aÅ›nie do nich (przedewszystkim do Eleusis, ale też do kultu Izydy na przykÅ‚ad) odwoÅ‚ywali siÄ™Limanowski i Osterwa.Pierwsza, wyjÅ›ciowa definicja misteriów sformuÅ‚o-wana przez wielkiego badacza brzmi:Misteria byÅ‚y dobrowolnie podejmowanymi rytuaÅ‚ami inicjacyjnymi o charakte-rze osobistym i tajemnym, które przez doÅ›wiadczenie sacrum zmierzaÅ‚y do prze-miany umysÅ‚u160.Można mieć pewne wÄ…tpliwoÅ›ci, co do objÄ™cia tÄ… definicjÄ… dziaÅ‚aÅ„ podej-mowanych i projektowanych przez RedutÄ™ i jej twórców, które, jak siÄ™ wy-daje, nie miaÅ‚y mieć charakteru tajemnego.Jawność cechować miaÅ‚ jednakdopiero przemieniony teatr w przemienionym spoÅ‚eczeÅ„stwie przyszÅ‚oÅ›ci,kiedy to dojdzie już do peÅ‚nej i caÅ‚kowitej inicjacji i nie bÄ™dzie nikogo,przed kim można i trzeba by ukrywać misteria.Do tej chwili jednak należy159Zob.Juliusz Osterwa: Przez teatr poza teatr& , s.363.160Walter Burkert: Starożytne kulty misteryjne, wstÄ™p, przekÅ‚ad i opracowanie Krzysz-tof Bielawski, Wydawnictwo Homini , Bydgoszcz 2001, s.53.345zdecydowanie zachowywać tajemnicÄ™, do czego zobowiÄ…zani byli wszyscyRedutowcy.W definicji Burkerta ważny element stanowi dobrowolnośći osobisty charakter podejmowanych dziaÅ‚aÅ„.OczywiÅ›cie obie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›cicechujÄ… uczestników przychodzÄ…cych z zewnÄ…trz mystów, wtajemnicza-nych.Wiążą siÄ™ one także z podkreÅ›lanÄ… przez Burkerta niekonkuren-cyjnoÅ›ciÄ… starożytnych misteriów wobec istniejÄ…cych normalnych formkultu161.Misteria w sensie najbardziej dosÅ‚ownym przeznaczone byÅ‚ydla tych, którym nie wystarczaÅ‚ koÅ›ciół.Same jednak nie tworzyÅ‚y koÅ›-cioÅ‚a rozumianego jako trwaÅ‚a wspólnota zjednoczona wspólnÄ… i wspólniewyznawanÄ… wiarÄ….To także różni kulty misteryjne od w peÅ‚ni rozwiniÄ™tychreligii takich jak chrzeÅ›cijaÅ„stwo, z którym porównuje je Burkert:ChrzeÅ›cijaÅ„stwo bowiem posiada artykuÅ‚y wiary, w które trzeba wierzyć i je wy-znawać, podczas gdy w misteriach mamy do czynienia jedynie z odwoÅ‚aniem siÄ™do sekwencji speÅ‚nionych zachowaÅ„ rytualnych.JeÅ›li w obu tych przypadkachwystÄ™puje jakieÅ› poczucie tożsamoÅ›ci, to opiera siÄ™ ono na rzeczywistym doÅ›wiad-czeniu misteriów, ale jedynie w chrzeÅ›cijaÅ„stwie zależy od struktur o znaczeniumetafizycznym.PrzyjmowaÅ‚o siÄ™ dotÄ…d, że jakiÅ› rodzaj ezoterycznej teologiipowinien stać nawet za takÄ… formuÅ‚Ä…, jakÄ… reprezentuje eleuzyjskie syntagma162.RytuaÅ‚ jednak nie potrzebuje żadnej wyraznej teologii, by zyskać skuteczność163.I w tym wÅ‚aÅ›nie tkwi zarazem jego siÅ‚a i sÅ‚abość.SiÅ‚a gdyż niezależnieod wiary teologicznej gotowych na doÅ›wiadczenie, jest otwarty na wszyst-kich, którzy takÄ… gotowość rzeczywiÅ›cie przejawiajÄ….SÅ‚abość gdyż nie masposobu kanalizowania i kontrolowania wpÅ‚ywu na życie wtajemniczonych,które może siÄ™ w ogóle nie zmienić.To, jak bardzo przemieni siÄ™ osobo-wość i sposób postÄ™powania, zależy wyÅ‚Ä…cznie od czÅ‚owieka, który przeżyÅ‚doÅ›wiadczenie misterium, co oznacza też, że może nie wydarzyć siÄ™ nic.Poza Å›cisÅ‚ym wypeÅ‚nianiem obowiÄ…zków zwiÄ…zanych z samym obrzÄ™-dem, misteria niczego od nikogo nie wymagajÄ….StÄ…d nawiasem mówiÄ…c ich współczesna popularność: niechÄ™tna wszelkim ograniczeniom, a za-razem spragniona doznaÅ„ istotnych współczesna cywilizacja Zachodupatrzy na misteria z wielkÄ… sympatiÄ…, jako na rodzaj piguÅ‚ki na metafizycz-ne swÄ™dzenie.Twórcy Reduty byli, rzecz jasna, bardzo dalecy od takiego161Zob.tamże, s.50 51.162Syntagma lub synthema zdanie wypowiadane przez inicjowanych w misteriaeleuzyÅ„skie w trakcie obrzÄ™dów i stanowiÄ…ce ich znak rozpoznawczy.Do naszych czasówzachowaÅ‚o siÄ™ w brzmieniu: «OdbyÅ‚em post, piÅ‚em kykeon, wyjÄ…Å‚em rzeczy z dużego ko-sza, po dokonaniu obrzÄ™du wÅ‚ożyÅ‚em je do maÅ‚ego koszyka, skÄ…d wyjÄ…Å‚em je i wÅ‚ożyÅ‚emznów do dużego kosza» , cyt.[za:] Karl Kerényi: Eleusis.Archetypowy obraz matki i córki,przeÅ‚ożyÅ‚ Ireneusz Kania, Wydawnictwo Homini , Kraków 2004, s.101).163Walter Burkert: Starożytne kulty misteryjne& , s.103 104.346traktowania dziaÅ‚aÅ„ przez siebie podejmowanych i proponowanych, ale teżnie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że wÅ‚aÅ›nie owo wymaganie przy braku metafizycz-nego credo stanowiÅ‚o podstawowe zródÅ‚o kryzysów i konfliktów.RedutanarzucaÅ‚a wymagania religijne, ale nie dawaÅ‚a religijnego pocieszenia,nie wyjaÅ›niaÅ‚a wystarczajÄ…co i w sposób nadprzyrodzony sensu doczesnychtrudów.Dopiero wpisanie misteriów w kontekst religii istniejÄ…cej i posiada-jÄ…cej wszystkie elementy, których kulty misteryjne sÄ… pozbawione, pozwalana rozwiÄ…zanie tych sprzecznoÅ›ci i uwolnienie misteriów od ich sÅ‚aboÅ›ciprzy jednoczesnym zachowaniu ich podstawowej siÅ‚y.SiÅ‚Ä… tÄ… jest doÅ›wiadczenie misteryjne , które nie wiąże siÄ™ z żadnymipouczeniami (choć sÅ‚owa i teksty odgrywaÅ‚y ważnÄ… rolÄ™ w procesie przy-gotowawczym) i które jest najwyższym i najczystszym poznaniem przezprzemieniajÄ…ce doÅ›wiadczanie.Tak jak w przypadku prawdziwego dzieÅ‚asztuki nie ma innego sposobu na wyrażenie tego, co ono zawiera (chcÄ…cw peÅ‚ni poznać dzieÅ‚o sztuki, trzeba by powtórzyć proces jego tworzenia),tak w przypadku misteriów jedynym sposobem ich poznania jest wtajem-niczenie.Na tym wÅ‚aÅ›nie polega sÅ‚ynna niewysÅ‚awialność misteriów,o czym tak przekonywajÄ…co pisaÅ‚ Burkert:nawet gdybyÅ›my posiadali peÅ‚niejsze dane, albo nawet filmowe nagranie, takie,jakimi posÅ‚ugujÄ… siÄ™ współczeÅ›ni antropolodzy dla udokumentowania egzotycz-nych obyczajów, nadal trwalibyÅ›my w zakÅ‚opotaniu.OtchÅ‚aÅ„ dzielÄ…ca czystÄ…obserwacjÄ™ od doÅ›wiadczenia ludzi rzeczywiÅ›cie zaangażowanych w te obrzÄ™dypozostaje nie do pokonania.Kto może powiedzieć cokolwiek o tym doÅ›wiadcze-niu, jeÅ›li nie poddaÅ‚ siÄ™ wiele dni trwajÄ…cym postom, oczyszczeniom, poczuciuwyczerpania, obawy i podniecenia?164Ale też w zamian za poddanie siÄ™ tym wszystkim procedurom i emocjommożna byÅ‚o zyskać doÅ›wiadczenie niezapomniane, które przemienia caÅ‚Ä…egzystencjÄ™ 165.Takiego doÅ›wiadczenia zdaje siÄ™ brakować chrzeÅ›cijaÅ„stwu.Ma onooczywiÅ›cie swoje misterium EucharystiÄ™, ale jego peÅ‚ne przeżycie możebyć tylko owocem wiary i Aaski.Dla niewierzÄ…cych pozostaje dziaÅ‚aniempustym i dość prostym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]