[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ambiwalencja generuje napiÄ™cie, a oprócztego, co jest bardzo ważne, kwestionuje oczywistość, odsÅ‚ania i wyostrza nie-jednoznaczność faktów, zdarzeÅ„, zachowaÅ„.PostawÄ™ rozumnego i refleksyjne-go nauczyciela bardziej okreÅ›la wÄ…tpliwość, namysÅ‚, wahanie w podejmowaniuważnych decyzji niż pewność wynikajÄ…ca z harmonijnego ukÅ‚adania siÄ™ prostychzwiÄ…zków przyczynowo-skutkowych, a także pewność umocowana autorytetemnauki i niekwestionowanymi zasobami wÅ‚asnego doÅ›wiadczenia.PracÄ™ nauczyciela trudno do koÅ„ca zracjonalizować, jest ona oporna na procesyformalizacji.To wÅ‚aÅ›nie wyznacza miejsce dla ambiwalencji jako ważnej kategoriiw ksztaÅ‚ceniu i aktywnoÅ›ci zawodowej nauczyciela.Ambiwalencja w rozważaniachpedeutologicznych zbliża siÄ™ do współczesnej wersji rozumienia tego pojÄ™cia: niejest kojarzona ze zÅ‚Ä… dwuznacznoÅ›ciÄ…, jest natomiast immanentnym skÅ‚adnikiemkultury intelektualnej nauczyciela, reakcjÄ…, odpowiedziÄ… poznawczÄ… i emocjonal-nÄ… na zÅ‚ożoność zjawisk zwiÄ…zanych z procesem wychowania.Ambiwalencja jestkategoriÄ… opisu zdarzeÅ„ pedagogicznych.Bez tego pojÄ™cia trudno nazwać pewnestany w sposób adekwatny.Jest wiÄ™c ono elementem skÅ‚adowym nowej strukturypojÄ™ciowej, bÄ™dÄ…cej w pewnym sensie wyrazem zmiany sposobu myÅ›lenia o na-uczycielu.Ambiwalencja jest wiÄ™c traktowana jako istotny element kondycji zawodowejnauczyciela, a także jako rodzaj nauczycielskich kompetencji intelektualnych i prag-matycznych, umożliwiajÄ…cych na przykÅ‚ad definiowanie sytuacji pedagogicznychzgodnie z ich zÅ‚ożonoÅ›ciÄ….Zjawisko ambiwalencji dostrzega każdy nauczyciel, którystara siÄ™ wyjść poza oglÄ…d zdroworozsÄ…dkowy swojego dziaÅ‚ania i spojrzeć na niez perspektywy myÅ›li teoretycznej i mÄ…droÅ›ci wÅ‚asnego doÅ›wiadczenia.Wtedy jakiÅ›poziom pedagogicznego rozumienia zaczyna być przezwyciężany na rzecz nowegowtajemniczenia i nowej, stosownej formy dziaÅ‚ania.Rezygnacja z czegoÅ› oswojonego na rzecz nieznanego także jest zródÅ‚em am-biwalencji.To, co jest rodzajem przeżytego doÅ›wiadczenia, nieÅ‚atwo ustÄ™pujeczemuÅ› nowemu, co nie jest wiadome i doznane.WywoÅ‚uje to niejednoznacznośćocen, stan napiÄ™cia wÅ‚aÅ›nie ambiwalencjÄ™.Jest to stan typowy dla rozumnegopojmowania Å›wiata, ale może powodować dyskomfort.Z drugiej strony, brakwahaÅ„, rygoryzm ocen, zbytnia pewność to cechy postawy dogmatycznej, któraowocuje instrumentalizacjÄ… dziaÅ‚aÅ„ i uproszczeniami rzeczywistoÅ›ci.yródÅ‚em ambiwalencji w pracy nauczyciela sÄ… czÄ™sto sprzeczne oczekiwanianormatywne przypisane roli zawodowej.Niejednokrotnie realizacja tych oczekiwaÅ„jest warunkiem dobrego wykonania roli.Dobry nauczyciel to osoba empatyczna,a zarazem zdystansowana w odbiorze cudzego Å›wiata przeżyć, otwarta na Å›wiat,ale pod pewnymi wzglÄ™dami zamkniÄ™ta (jakby chroniÄ…ca siebie przed tym Å›wia-tem), wymagajÄ…ca i miÄ™kka w ocenie cudzych niepowodzeÅ„, uspoÅ‚eczniona, aleH.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 8.Dylematy bycia nauczycielem202w pewnych zakresach egoistyczna.NapiÄ™cia wywoÅ‚ane niemożnoÅ›ciÄ… pogodzeniatych skrajnoÅ›ci sÄ… przyczynÄ… ambiwalencji.Wykluczenie jednego rodzaju skrajnoÅ›cinie jest dobre dla peÅ‚nienia roli nauczyciela.Nauczyciel rozumiejÄ…cy swe zadaniaedukacyjne jest przygotowany zarówno na dobry, bezpoÅ›redni kontakt z uczniem,jak i na dystans, a nawet okazywanie niezaangażowania, na bezwzglÄ™dność wyma-gaÅ„ i wyrozumiaÅ‚ość.Ambiwalencja roli, bÄ™dÄ…ca wyrazem sprzecznoÅ›ci oczekiwaÅ„normatywnych, jest warunkiem skutecznoÅ›ci pracy nauczyciela18.Ambiwalencja jest nieuniknionÄ… cechÄ… sytuacji pedagogicznej.Procesy peda-gogiczne charakteryzujÄ… siÄ™ dÅ‚ugotrwaÅ‚oÅ›ciÄ…, co przy zakłóconej emocjonalnieinterakcji może powodować kumulacjÄ™ ambiwalencji.Czynnikiem dodatkowokomplikujÄ…cym sytuacjÄ™ jest to, że narastajÄ…cy brak satysfakcji niejednokrotniepogÅ‚Ä™bia u obu stron niezadowolenie, a zerwanie kontaktu jest niemożliwe.Wów-czas zarówno nauczyciel, jak i uczeÅ„ muszÄ… rozumieć wÅ‚asny brak satysfakcji,a ponadto analizować osobiste intencje, zwiÄ…zane z nimi zachowania oraz ichprzewidywane skutki.Nauczyciel powinien być Å›wiadomy nie tylko ambiwalencji roli, lecz takżeambiwalencji wobec roli.Ambiwalencja roli odnosi siÄ™ bezpoÅ›rednio do osobynauczyciela, ambiwalencja wobec roli do ucznia jako odbiorcy Å›wiadczeÅ„ na-uczyciela.Definicja roli ucznia nie zakÅ‚ada pozytywnego stosunku do nauczycielanawet wtedy, gdy nauczyciel pracuje z pasjÄ…, z wyraznym poszanowaniem osobyucznia.Taki nauczyciel także może być odrzucony.Problem podwójnej ambiwa-lencji w pracy nauczyciela powinien być przedmiotem szczególnej uwagi zarównoteorii, jak i praktyki ksztaÅ‚cenia nauczycieli.Należy zwrócić uwagÄ™ na fakt, że adepci do zawodu nauczycielskiego czÄ™stopojmujÄ… zawód jako dziaÅ‚anie bezkonfliktowe.W razie braku oczekiwanych zacho-waÅ„ swych uczniów doznajÄ… niejednokrotnie zawodu.Wynika z tego, że ksztaÅ‚ceniema nie tylko uÅ›wiadomić podwójnÄ… ambiwalencjÄ™ pracy nauczyciela
[ Pobierz całość w formacie PDF ]