[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Prawda o rzeczy, urobiona przez intelekt, sama z siebiejest wÅ‚aÅ›nie zmienna, ponieważ i rzecz, noszÄ…ca w sobie odczytane przezintelekt podobieÅ„stwo do wzoru, jest zmienne i zmienna jest dusza, tworzÄ…ca pojÄ™cie prawdy.Te idee wzorcze czÅ‚owiek poznaje na drodze rozumowania.Skororzeczy sÄ… zmienne, a obok tego skoro podobieÅ„stwo rzeczy do jej wzorujest niezmienne, wÅ‚aÅ›nie sama idea wzorcza jest racjÄ… staÅ‚oÅ›ci tego podobieÅ„stwa w poznawanym przedmiocie.Henryk przyjmuje wiÄ™c nie tylko, że jest różnica miÄ™dzy prawdaminaturalnymi i prawdami wiary, że jest różnica miÄ™dzy prawdÄ… o rzeczy,wzorczÄ… ideÄ… prawdy i prawdÄ… czystÄ….%7Å‚e prawdÄ™ o rzeczy i wzorczÄ… ideÄ™prawdy oraz podmiot, w którym idea wzorcza bytuje, Boga, czÅ‚owiekpoznaje bez pomocy oÅ›wiecenia.Henryk także przyjmuje, że ideÄ™ wzorczÄ…prawdy czÅ‚owiek wykrywa rozumowaniem.Wykrywa jÄ… apud primamveritatem, jako racjÄ™ staÅ‚oÅ›ci prawdy o rzeczy, racjÄ™ bytujÄ…cÄ… w Bogu.Intelekt ludzki bez pomocy wiÄ™c oÅ›wiecenia swymi naturalnymiwÅ‚adzami poznawczymi na drodze rozumowania poznaje prawdÄ™ o rzeczy,ideÄ™ wzorczÄ…, i Boga, jako podmiot idei wzorczych prawdy.Intelekt ludzki nie poznaje wiÄ™c Boga bezpoÅ›rednio, jako obecnegodla wÅ‚adz poznawczych przedmiotu poznania, lecz poznaje Boga nazasadzie wniosku, że wÅ‚aÅ›nie w Bogu bytujÄ… niezmienne idee wzorczeprawdy, warunkujÄ…ce staÅ‚ość i bezbÅ‚Ä™dność prawdy, odczytywanej przezzmiennÄ… i niedoskonaÅ‚Ä… duszÄ™ w zmiennych i niedoskonaÅ‚ych rzeczach.Henryk poza tym powie krótko: ktokolwiek poznaje tÄ™ lub innÄ…prawdÄ™, poznaje prawdÄ™ w ogóle, którÄ… jest sam Bóg". Ktokolwiekpoznaje prawdÄ™ wzorczÄ…, poznaje Boga, ponieważ prawda wzorcza bytujew Bożej inteligencji" 59.d.Pr a wd a cz ys t aNastÄ™puje w tekstach Henryka rzecz zdumiewajÄ…ca.Henryk utożsamia prawdÄ™ czystÄ… z Bogiem i jednoczeÅ›nie twierdzi, że nie jest możliwepoznanie czystej prawdy bez pomocy oÅ›wiecenia. Filozofowie wÅ‚aÅ›nie58Perfecta [.] informatio veritatis non habetur nisi ex similitudine veritatismenti impressa de re cognoscibili ab exemplari veritate.Al q2 resp, f7L.Exemplaraeternum lucens in eius (dei) intelligentia.Al q3 resp, flOvG.59Quicunque videt verum hoc aut verum UÅ‚ud videt verum simpliciter in uni-versali quod deus est.Sicut qui videt bonum hoc vel bonum illud in universali videtbonum simpliciter quod deus est.Al q2 ad5, f8R.(Quantum vero ex parte deiratio [.] conceptus rei [.] est exemplar aeternum lucens in eius intelligentia.Al q3,resp, flOvG).88mówiÄ… o doskonaÅ‚ym poznaniu Boga (cognitionem dei).Takiego jednakpoznania boskiego wzoru (divini exemplaris) czÅ‚owiek nie osiÄ…gnie bezpomocy oÅ›wiecenia"60.Henryk zamiennie używa terminu Bóg" i terminu wzór".Lektura tekstów Henryka, i raczej pobieżna, wywoÅ‚ujew ogóle wrażenie, że jakkolwiek samodzielnie poznajemy prawdÄ™ o rzeczyi ideÄ™ wzorczÄ… prawdy, a nawet Boga jako podmiot idei, to jednak niepoznajemy samodzielnie Boga, jako prawdy samej w sobie, prawdy czystej.Z drugiej strony Henryk bardzo podkreÅ›la, że byÅ‚oby nonsensem,gdyby czÅ‚owiek nie poznawaÅ‚ prawdy siÅ‚ami naturalnymi.I owszemHenryk twierdzi, że czÅ‚owiek poznaje prawdÄ™ bez pomocy oÅ›wiecenia.Nie poznajemy czystej prawdy, a jednoczeÅ›nie powinniÅ›my poznaćprawdÄ™ czystÄ….Czy wiÄ™c poznajemy tylko niektóre prawdy, a prawdyczystej nie poznajemy?Problem rzeczywiÅ›cie polega na ustalaniu, czym jest wedÅ‚ug Henryka czysta prawda.Wiemy już tyle, że wartość prawdy o rzeczy zależy od podobieÅ„stwatej rzeczy do idei wzorczej prawdy.Wiemy także, że intelekt poznajeideÄ™ wzorczÄ…, a jednoczeÅ›nie poznaje podmiot, w którym idee wzorczebytujÄ….Wiemy poza tym, że poznanie tych rzeczy jest proprie scireczÅ‚owieka.%7Å‚e to jest wiÄ™c poznanie proporcjonalne do natury poznanialudzkiego.%7Å‚e to wÅ‚aÅ›nie czÅ‚owiek poznaje bez pomocy oÅ›wiecenia.Henryk zwraca uwagÄ™ na twierdzenie filozofów, wedÅ‚ug którychpoznanie Boga jest wtedy wÅ‚aÅ›ciwym poznaniem Boga, gdy jest uzyskanesiÅ‚ami naturalnymi n.Henryk zresztÄ… wyraznie pokazuje to rozumowanie,które prowadzi do wykrycia podmiotu idei wzorczych, a wiÄ™c Boga.Niezależnie od tego wszystkiego Henryk dodaje, że doskonaÅ‚ego poznaniaBoga czÅ‚owiek nie osiÄ…gnie bez pomocy oÅ›wiecenia (perfectam cognitionem dei homo non potest attingere sine speciali illustratione)".Na czympolega wedÅ‚ug Henryka to doskonaÅ‚e poznanie?Należy raz jeszcze zwrócić uwagÄ™ najpierw na to, że Henryk użyÅ‚zamiennie terminu cognitio Dei i terminu cognitio divini exemplaris.Poznanie wiÄ™c idei wzorczej i poznanie Boga jest tym samym.ByÅ‚obyjednak uproszczeniem uznać, że Henryk wyraża tu tÄ™ jednÄ… tylko, wyżejsformuÅ‚owanÄ… myÅ›l.Henryk w innym miejscu powie za Augustynem, że w Bogu wszystko jest Bogiem".Dodajmy wiÄ™c, że rzeczywiÅ›cie należy utożsamić60Posuerunt philosophi perfectam haberi cognitionem dei [.].Ad talem autemcognitionem divini exemplaris homo non potest attingere ex puris naturalibus sinespeciali illustratione: nec etiam in vita ista lumine communis gratiae.Al q2 resp.,f6vJ.61Posuerunt philosophi perfectum haberi cognitionem dei quantum ex purisnaturalibus haberi poterit.Al q2 resp, f6vj.89z Bogiem idee wzorcze.Henryk stwierdzi jednak i to, że idea wzorczajest dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… Boga, polegajÄ…cÄ… na tworzeniu rzeczy wedÅ‚ug idéalesrationes, które bytujÄ… w umyÅ›le Boga 62.I dziÄ™ki tym racjom wzorczymczÅ‚owiek w ogóle poznaj e.Poznaje dziÄ™ki ideom wzorczym pierwszejprawdy (in rationibus primae veritatis).Wynika z tego, że owszem czym innym jest oczywiÅ›cie prawda o rzeczy i idea wzorcza w Bogu.%7Å‚e,czym innym jest sam Bóg i bytujÄ…ce w Nimidee wzorcze.Wynika także i to, że idee wzorcze utożsamiajÄ… siÄ™ z Bogiem.%7Å‚e poznanie idei jest poznaniem Boga.Te sprzeczne wnioski byÅ‚yby rzeczywiÅ›cie sprzeczne w wypadkugdyby nie powiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z nimi bardzo ważnej uwagi Henryka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]