[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.przebieg konsultacji społecznychWprowadzenie zmian w funkcjonowaniu instytucji publicznej nie jest możliwe bezzaangażowania jej w ten proces.Tylko ona dysponuje odpowiednimi uprawnieniamiCo monitorujemy?władczymi w tym zakresie, ona też najczęściej będzie wdrażać wypracowane rozwiązania.Ważne jest zatem nawiązanie, już podczas monitoringu, dobrych relacji z monitorowanympodmiotem; będą one w przyszłości gwarancją współpracy.Istnienie i legalność odpowiednich procedurWprowadzanie zmian często nie jest możliwe bez wsparcia ze strony innych podmiotów czyCzy zostały opracowane i wdrożone w sposób przyjęty w danej JST odpowiednie proce-lokalnej społeczności.Oprócz dobrych relacji z monitorowaną instytucją publiczną wskazanedury?jest zawiązanie, bardziej lub mniej formalnego, „konsorcjum na rzecz zmiany”.Powinno onoCzy rada gminy uchwaliła roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi?składać się z przedstawicieli różnych środowisk, w tym także tego, który był monitorowany.Formowanie konsorcjum warto rozpocząć już w trakcie wypracowywania nowych rozwiązańCzy przyjęte i stosowane w danej JST procedury zgodne są z obowiązującym prawem?(standardów) oraz planowania działania na rzecz ich wdrażania.Jakość procedur3.4.Monitoring procedur budżetowych w ramach projektu Laborato-Czy przyjęte i stosowane procedury regulują wszystkie fazy procedury budżetowania?rium Monitoringu BudżetowegoCzy w uchwale ustanawiającej roczny program współpracy określono: etap tworzeniabudżetu przeznaczonego na współpracę (środki finansowe na dotacje, koszty związaneStowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich rozpoczęło w 2006 roku realizacjęze wsparciem technicznym – np.wynajem sal, merytorycznym – np.nieodpłatna pracaprogramu Laboratorium Monitoringu Budżetu (LMB), kontynuując i rozwijając działania prowa-urzędników, koszty reprezentacji – np.uczestnictwo przedstawicieli organizacji w oficjal-dzone w ramach projektu Przejrzysty Samorząd (w latach 2005-2006).nych delegacjach), etap jego rozdysponowania (dystrybucja informacji o możliwościach,Celem Programu LMB jest podniesienie jakości oraz przejrzystości życia publicznego naprocedura ubiegania się o dotacje, rozpatrywania wniosków i podejmowania decyzji orazpoziomie jednostek samorządu gminnego poprzez rozwijanie i wzmacnianie obywatelskiegodystrybucji środków), etap realizacji (bieżący monitoring realizacji powierzonych zadań),uczestnictwa w procesie tworzenia budżetu gminnego, jak również poprzez wzmacnianieetap rozliczenia (sposoby sprawozdawania się, oceny i ewaluacji)?kompetencji Lokalnych Grup Obywatelskich (LGO) w zakresie prowadzenia monitoringu,Czy przyjęte i stosowane procedury opisują wszystkie elementy procedury budżetowania?tworzenia, realizacji i rozliczania budżetu gminy.Czy w uchwale ustanawiającej roczny program współpracy uwzględniono konsultowanieNa stronie www.lgo.pl można pobrać narzędzie do monitoringu międzysektorowej współ-założeń, selekcję priorytetów i zadań, podejmowanie decyzji oraz różne formy współpracypracy (zakładka „Narzędzia”) oraz raport z realizacji projektu (zakładka „Raporty”).(finansową i pozafinansową)?Program LMB rozwijany jest w kierunku:•Czy przyjęte i stosowane procedury umożliwiają bieżące monitorowanie przebiegu zarów-rozwijania obywatelskiej aktywności w procesie tworzenia budżetu, co pow-no każdej z faz czy elementu, jak i całości procedury budżetowania?inno skutkować większą dostępnością i zrozumiałością dystrybuowanychprzez gminę informacji o budżecie oraz poprawą przejrzystości procedurCzy w uchwale ustanawiającej roczny program współpracy ustanowiono mechanizmybudżetowych;pozwalające obserwować przebieg procedury np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]