[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Okaż uznanie dlajego sprawności fizycznej i pomóż rozwijać ją w sposób, który samo wy bierze.i niezmuszaj go, żeby siedziało spokojnie.Nie zapominaj, że.rusza się, wierci, kręci, gdyż topomaga mu skupić uwagę.Spróbuj dostarczyć mu okazji, by zetknęło się z czymśnowym najpierw, za pośrednictwem dotyku, smaku lub zapachu.Zrozum jego silną, zdrową potrzebę autentycznego kontaktu fizycznego.Na uścisk,przytulenie, poklepanie po plecach to dziecko zawsze zareaguje dobrze.Jeśli nie ma cięprzy nim, formą zaspokajania tego pragnienia będzie przytulanie pluszowych;zwierzaków albo opiekowanie się żywymi.Pomóż dziecku nauczyć się rozpoznawać usiebie potrzebę takiego kontaktu.Zachęcaj, aby wyrażało swoje pragnienia wprost, aby 50nie czuło się; zmuszone uciekać się do negatywnych sposobów zwracania na siebieuwagi.Jeśli dziecko ma napady wściekłości, znajdz dla niego czas wtedy, gdy jest spokojne, iporozmawiaj o tym, co zaszło, jak się wtedy czuto, jakie potrzeby i jaka informacja krytysię za tym wybuchem.Dostrzeż w takich scenach przekaz, którego dziecko nie umiałozawrzeć w słowach, i nie reaguj automatycznie ani nie ignoruj go.Na przyszłość postarajsię obmyślić jakiś rodzaj fizycznej aktywności - na przykład rzucanie kamieniami nadworze - do którego mogłoby się uciec w przypływie frustracji, dopóki nie zdoła dla niejznalezć formy słownej.Uszanuj w nim potrzebę komfortu fizycznego.Ubrania, które nie leżą dobrze lub drażniąjego skórę, denerwują je.Niech cię nie wyprowadza ją z równowagi jego ciągłe zmianypozycji w poszukiwaniu wygody.Potrafi być bardzo wybredne, jeśli chodzi o pościel,meble, sprzęt sportowy.Ten wzorzec miała podobno księżniczka na ziarnku grochu.Wzmacnianie kahału słuchowegoZachęcaj dziecko, aby mówiło o swoich uczuciach i doświadczeniach osobistych.Zamiast pytać: O czym myślisz?" spróbuj raczej: Co czujesz?" albo Co robisz?"Najlepiej porozumiesz się z nim werbalnie, jeśli dołączysz jakiś element ruchowy.Rozmawiajcie robiąc coś wspólnie: spacerując, grając w piłkę, gotując obiad.Równieżtrzymanie lub zabawa jakimś przedmiotem pomogą mu skupić uwagę.Czasami dzieci tepragną fizycznej bliskości podczas rozmowy.W tej sytuacji usiądz z dzieckiem lub stańtuż przy nim, aby mogło mówić swobodniej, bez konieczności utrzymywania długiegokontaktu wzrokowego.Zwracaj się do niego jak tylko się da najczęściej, używając stów nawiązujących dodziałań i uczuć; objaśniaj mu różne rzeczy od strony technicznej jak to zrobić, jak tofunkcjonuje, jakie jest w dotyku.Jeśli nie może zebrać myśli, daj mu czas, żeby uporządkowało je sobie na glos.To dlaniego ważne, móc się wypowiedzieć, ocenić to, co słyszy, i uczyć się formułować swojeprawdy.Muzyka może wywierać ogromny wpływ na stan emocjonalny i fizyczny tego dziecka.Kojące piosenki lub muzyka instrumentalna świetnie pomagają mu się uspokoić i zasnąć.Zpiewanie i gra na instrumentach sprawiają mu wiele radości jako forma twórczejekspresji i wyładowania energii fizycznej.Wzmacnianie kanału wzrokowegoJego umysł obejmuje całość sytuacji w okamgnieniu i widzi rozwiązania w szerokiejperspektywie.Zarazem dziecko to z trudem spostrzega szczegóły wizualne.Na przykładpotrafi patrząc na kogoś powiedzieć, jakie są uczucia tej osoby, a nie zauważy koloruoczu ani jak jest ubrana.Pytaj o jego sny i wyobrażenia.Omawiaj z nim krok po kro ku plan urzeczywistnieniajego wizji.Uszanuj jego wizualną wrażliwość.Pilnuj się, żeby nie mówi " mu, na co ma patrzeć alboco widzi, a czego nie.Zachęcaj je, by ufało własnym oczom i samo uświadamiało sobie,jak dany obraz na nie wpływa.Respektuj jego decyzję, gdy odwraca wzrok lub uciekaprzed bolesnym lub nieprzyjemnym doznaniem wzrokowym.Zarówno miłe, jak i niemiłe,pozostają w jego pamięci przez długi czas.Ucz je starannie wybierać to, co ogląda.Gdy zaangażuje swoją uwagę w jakiś programtelewizyjny, film, fotografię czy dzieł sztuki, może dać się pochłonąć całkowicie ibezkrytycznie.Rozmowa o tym, co widzi lub czyta, pomoże mu w dokonywanirozsądnych wyborów.Pomoc w domuCzęść dzieci o tym wzorcu przeżywa w szkole naprawdę nie łatwe chwile.Ich bujnąenergię fizyczną określa się tam jak nadpobudliwość.Gdy wyłączają się podczas lekcji, 51często z powodu nadmiernego obciążenia informacją angażującą wzrok mówi się, że mają trudności w koncentracji"
[ Pobierz całość w formacie PDF ]