[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Co więcej, praktycznie nieprzez odgrywanie na nowo mitycznych wydarzeń, częstoma żadnych archeologicznych dowodów wskazujących naobejmujących śmierć i zmartwychwstanie bóstwa.istnienie tych kultów w Palestynie w I wieku po Chr., a więcZanim przejdziemy do szczegółów - jeszcze kilka uwagw miejscu i czasie powstania chrześcijaństwa.natury ogólnej.Jeśli zatem spotykamy się z takimi stwierdzeniami,Po pierwsze, kiedy myślimy o korzeniach chrześcijań-pytajmy zawsze o dowody.Chrześcijaństwo zapożyczyłostwa, to w pierwszej kolejności musimy zawsze brać podEucharystię z pogańskich posiłków wspólnotowych?uwagę wpływ nie starożytnych pogańskich religii i rytów,Naprawdę? Jakie są dowody na taki związek? Możemylecz raczej judaizmu.uznać za dowód teksty lub znaleziska archeologiczne, któreJezus był %7łydem i ogromna większość Jego uczniów pasują do miejsca i czasu.przez pierwsze dwadzieścia lat po Jego śmierci i zmar-Ponad wszelką wątpliwość - nikt nie przedstawi namtwychwstaniu to byli %7łydzi.Fundamenty wiary chrze-takich dowodów.ścijańskiej i chrześcijańskich praktyk powstały w tymwłaśnie okresie, jak to potwierdzają listy św.Pawła napisaneBóg Słońcapomiędzy 50 a 60 rokiem.Jest to dla Ciebie odkrycie - próby łączenia chrześci-Brown włączył cesarza Konstantyna w proces trans-jańskiego chrztu z rytualnymi obmyciami pogańskichmogryfikacji", twierdząc, że aby sakralizować" Jezusa Konstantyn po prostu wziął ustalony kult Słońca i przero-9495bił go na kult Syna Bożego.W ten sposób zamiast śmier-- o tym, że po urodzeniu złożono mu dary ze złota, kadzidła itelnego nauczyciela" otrzymaliśmy Syna Bożego.mirry.Opowiastki tej nie zna natomiast w ogóleJak już dowodziliśmy, cesarz Konstantyn nie wymyśliłhinduistyczna mitologia (patrz: Miesel i Olsen, Cracking theidei Bóstwa Jezusa.Chrześcijanie opisywali i czcili JezusaAnti-Catholic Code).jako Pana już od I wieku.Prawdą jest natomiast, że w czasieKonstantyn, jak wszyscy ludzie jego epoki, wierzył, żerządów Konstantyna przez długi czas oddawano oficjalnieswoje sukcesy może przypisać działaniom boskich mocy.cześć zarówno bogowi Słońca, jak i Synowi Bożemu.Nie jest jasne, czy do końca odróżniał boga Słońca odKult boga Słońca wywyższył cesarz Aurelian, który w rokuJedynego Boga chrześcijaństwa.Według historyka W.H.C.274 obwołał to bóstwo Panem Imperium Rzymskiego",Frenda, Konstantyn w czasie, gdy utrwalał swoją władzę ibudując jednocześnie ogromną świątynię w Rzymie na jegostabilizował Imperium, nie porzucił przywiązania do bogacześć (patrz: W.H.C.Frend, The Rise of Christianity, str.Słońca, nawet jeśli uważał się za sługę Boga chrze-440).Kilkadziesiąt lat pózniej kult boga Słońca byłścijańskiego" (The Rise ofChristianity, str.484).kontynuowany, a chrześcijanie - prześladowani, czasemWydaje się, że ostatecznego wyboru dokonał dopiero ubardzo brutalnie.Sytuacja ta uległa zmianie, gdy Konstantynschyłku życia.Został ochrzczony przed śmiercią w roku 337w roku 312 umocnił swoją władzę w zachodniej części(nie pod przymusem, wbrew temu, co twierdzi Brown).Imperium.Przyjmowanie chrztu dopiero przed śmiercią było dośćOprócz boga Słońca Brown dorzuca do swojej mitolo-częste w tamtym okresie, szczególnie w przypadku osób,gicznej mieszanki jeszcze jedno pogańskie bóstwo - Mitrę.których pozycja społeczna wiązała się z niebezpieczeństwemTeabing mówi, że pogański bóg Mitra był pierwowzorem dlagrzechu, na przykład związanym z pozbawianiem innychchrześcijańskich wierzeń o Jezusie; twierdzi, że byłludzi życia.W tym okresie grzech po chrzcie był traktowanookreślany podobnymi tytułami oraz że zmarł i zostałbardzo surowo, a pokuta za najcięższe grzechy bliska byłapochowany w skalnym grobowcu, a potem zmartwychwstałwyłączeniu z chrześcijańskiej wspólnoty.po trzech dniach" (str.297).Brown powtarza dwie co najmniej zaskakujące tezyMitra był bogiem o wielu postaciach.Jego kult w ciąguodnoszące się do chrześcijaństwa i boga Słońca.wieków po śmierci Chrystusa był głównie tajemną religią",Po pierwsze, twierdzi on, że wybranie daty 25 grudniapopularną wśród mężczyzn, zwłaszcza w sferachjako święta Bożego Narodzenia było sposobem zastąpieniawojskowych.Znawcom tej problematyki nic nie wiadomo opogańskiej celebracji narodzin boga Słońca, świętatym, by Mitrze przypisywano tytuły: Syna Bożego" lubustanowionego przez cesarza Aureliana. Zwiatłości Zwiata", co twierdzi Brown w swojej książce (str.Nie istnieje dowód na taki związek, zwłaszcza że nie ma297).W mitologii Mitry nie istnieje nawet ślad motywu zapisów historycznych o tym, że Konstantyn opowiedział sięśmierci i zmartwychwstania.Wydaje się, że Brownza świętowaniem narodzenia Jezusa 25 grudnia.Po razzapożyczył to od pewnego XIX-wiecznego historyka,pierwszy słyszymy o świętowaniu Bożego Narodzenia wktórego bezpodstawne i nieudokumentowane twierdzeniaKonstantynopolu w roku 379 lub 380; stamtąd to świętozostały zdyskredytowane.Ten sam historyk jest autoremstopniowo rozprzestrzeniało się w Kościele wschodnim.opowiastki o Krysznie, wspomnianej przez Browna9697Na dodatek istnieje silny argument za zupełnie innymDniem" (to ostatnie określenie oznacza ósmy dzień Bożegomechanizmem wyznaczenia daty Bożego Narodzenia.M.in.dzieła stworzenia).historyk William Tighe uważa, że wyznaczenie 25 grudniaDo połowy II wieku chrześcijańska tradycja zbierania sięjako daty Bożego Narodzenia mogło być związane z innymina Eucharystię w niedzielę, wspominana już w Dziejachczynnikami, organicznie związanymi z chrześcijaństwem.Apostolskich (Dz 20,7), była utrwalona.Justyn Męczennik,Mianowicie w II wieku chrześcijanie na Zachodzie ustalili 25piszący w Rzymie w tym okresie, opisuje niedzielne zgro-marca jako datę ukrzyżowania Jezusa.Zgodnie ze starąmadzenia eucharystyczne bardzo szczegółowo (patrz:żydowską tradycją wielcy prorocy umierali w tym samymPierwsza Apologia).dniu roku, w którym się urodzili lub zostali poczęci.Idąc zaA zatem Konstantyn nie przesunął chrześcijańskiego dniatą tradycją, chrześcijański Zachód przyjął 25 marca za dzieńświętego z soboty na niedzielę.Chrześcijanie oddawalipoczęcia Jezusa przez Ducha Zwiętego w łonie Maryi (wszczególną cześć Bogu w niedzielę przez stulecia przedKościele świętowany jako Zwiastowanie).DoliczającKonstantynem.dziewięć miesięcy, otrzymujemy 25 grudnia jako datęTym, co Konstantyn rzeczywiście zrobił, było ustano-narodzenia Jezusa.wienie siedmiodniowego tygodnia (znanego i używanego wNie jest to hipoteza udowodniona.Natomiast jest pewne,niektórych miejscach) jako podstawy kalendarza, a następnieże nie ma podstaw, by ze świętem ustanowionym przezustanowienie niedzieli jako dnia odpoczynku w całymcesarza Aureliana łączyć Boże Narodzenie, które po razImperium
[ Pobierz całość w formacie PDF ]