[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jednak w praktyce teoria wielorakiej inteligencji w swej rozwiniętej postaci skupiła sięraczej na metapoznaniu [to znaczy na uświadomieniu sobie swoich własnych procesówmyślowych] ni\ na pełnym zakresie zdolności emocjonalnych.Mimo to Gardner docenia znaczenie zdolności emocjonalnych i towarzyskich w chaosie \ycia.Wskazuje, \e wiele osób o ilorazie inteligencji powy\ej 160 pracuje dla ludzi o ilorazie nieprzekraczającym 100, jeśli ci pierwsi odznaczają się słabą, a ci drudzy wysoką inteligencjąintrapersonalną.Natomiast w \yciu codziennym \aden rodzaj inteligencji nie jest tak wa\ny, jakinteligencja interpersonalna.Jeśli jej nie masz, podejmujesz niewłaściwe decyzje o tym, z kim sięo\enić czy za kogo wyjść za mą\, jaką podjąć pracę i tak dalej.Musimy kształcić oba rodzajeinteligencji personalnej u dzieci i powinna to robić szkoła.Czy emocje mogą być inteligentne?Aby lepiej zrozumieć, jak mo\e wyglądać takie kształcenie, musimy się zwrócić do innychteoretyków, podą\ających w kierunku wytyczonym przez Gardnera, a szczególnie psychologa zUniwersytetu Yale, Petera Saloveya, który bardzo szczegółowo przedstawił sposoby połączeniainteligencji z emocjami.12 Nie są to \adne rewelacje, bowiem w ostatnich latach nawet najbardziejzagorzali zwolennicy ilorazu inteligencji starali się sporadycznie raczej wprowadzać emocje dosfery inteligencji ni\ traktować emocje i inteligencję jako dwa przeciwstawne terminy.I takE.L.Thorndike, wybitny psycholog, który w latach dwudziestych i trzydziestych przyczynił się doupowszechnienia koncepcji ilorazu inteligencji, zaproponował w artykule zamieszczonym w Harper s Magazine , aby jeden z aspektów inteligencji emocjonalnej, inteligencję społeczną ,czyli zdolność rozumienia innych i mądrego postępowania w stosunkach z innymi ludzmi ,traktować jako aspekt ilorazu inteligencji.Inni psychologowie mieli w owym czasie bardziejcyniczny pogląd na inteligencję społeczną, ujmując ją w kategoriach umiejętności manipulowaniainnymi ludzmi - nakłaniania ich do robienia tego, co chcesz, bez względu na to, czy oni sami chcątego czy nie.śadna z tych definicji inteligencji społecznej nie zdobyła specjalnego uznaniateoretyków ilorazu inteligencji i wydany w roku 1960, cieszący się du\ą popularnością podręcznikopisujący testy do badania inteligencji określa inteligencję społeczną mianem bezu\ytecznejkoncepcji.Jednak inteligencji personalnej nie sposób lekcewa\yć, przede wszystkim dlatego, \e pojęcie tozgadza się z intuicją i zdrowym rozsądkiem.Kiedy na przykład Robert Sternberg, inny psychologz Yale, poprosił ró\nych ludzi o opisanie osoby inteligentnej , wśród głównych jej cech znalazłysię praktyczne ludzkie zdolności.Bardziej systematyczne badania doprowadziły Sternberga dotego samego wniosku, do jakiego doszedł Thorndike - \e inteligencja społeczna jest czymś innymni\ zdolności szkolne; jest ona zarazem kluczowym elementem tego czegoś, co sprawia, \e ludziedobrze sobie radzą w praktycznych sprawach \yciowych.Wśród ró\nych rodzajów inteligencjipraktycznej, które, na przykład, są bardzo cenione w miejscu pracy, poczesne miejsce zajmuje12 Ten model inteligencji emocjonalnej przedstawili po raz pierwszy Peter Salovey i John D.Mayer, Emotional Intelligence , Imagination, Cognition and Personality 9(1990), s.185-211.42Daniel Goleman Inteligencja Emocjonalnaspecyficzna wra\liwość, która pozwala skutecznie działającym mened\erom wychwytywać niewypowiedziane komunikaty.13W ostatnich latach coraz więcej psychologów dochodzi do podobnych wniosków, zgadzając się zGardnerem, \e stare koncepcje ilorazu inteligencji obracają się wokół wąskiego pasma uzdolnieńjęzykowych i matematycznych i \e dobry wynik uzyskany w teście mierzącym ten iloraz jestprzede wszystkim prognostykiem sukcesów w szkole albo karierze profesorskiej, natomiast w owiele mniejszym stopniu zapowiedzią powodzenia w pozaakademickich dziedzinach \ycia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]