[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z pozostaej grupy badanych wychowanek 13 (31,7%) uwaa, e ycie rodzinne bdzie ukadao si wówczas, gdy ich partner bdzie uczciwy i wraliwy.Dziki takim cechom jak: zaradno i spryt yciowy 24,4% respondentek twierdzi, e z takim partnerem, wanie o takich cechach mog utworzy kochajc si rodzin.Wychowanki orodka, dziki pomocy wychowawców , terapeutów i zastosowaniu rónych metod resocjalizacyjnych s coraz bardziej pewne, e w ich przyszo bdzie lepsza, e ich przysze rodziny bd przepenione ciepem i mioci.Zapytane o to na czyja pomoc mog liczy w realizacji swoich planów zwizanych z rodzin odpowiedziay nastpujco: co jest przedstawione w tabeli 16.Tabela 16.Pomoc w realizacji planów zwizanych z rodzinPomocLiczba wychowanek%rodziców1024,4matki lub ojca819,5babci37,3krewnych24,9nikogo1331,7sama sobie512,2Razem41100Jak wynika z danych zawartych w tabeli znaczna wikszo wychowanek (31,&) nie ma na kogo liczy, uwaaj, e musza radzi sobie w yciu same.Z badanych dziewczt 24,4% uwaa, e w realizacji planów zwizanych z rodzin mog liczy na obydwoje rodziców, 2 z wychowanek uwaaj, e pomog im ojciec lub matka.Stanowczo odpowiedziay 3 respondentki (7,3%), e w realizacji planów zwizanych z zaoeniem rodziny mog liczy tylko i wycznie na babci, natomiast 4,9% pomoc znajd u krewnych.Jeli chodzi o pozostae (12,2%) to bd liczyy tylko na siebie.Wyobrae o rodzinie jest bardzo duo i s róne.Zaley to przede wszystkim od tego, w jakich rodzinach wychowyway si wychowanki orodka, jakie wartoci zostay im przekazane.Cho stwierdziy zgodnie, e jest im bardzo trudno wyobrazi sobie ich przysz rodzin i jej charakter, jednak zapytane o to odpowiaday chtnie.Z caej przebadanej grupy 85,4% ankietowanych uwaa, e w ich przyszych rodzinach bdzie panowaa harmonia, wzajemne zrozumienie i partnerstwo.Ich rodziny oparte bd na mioci i zaufaniu.Wikszo z badanych wychowanek pragnie, by nie byo w nich przemocy, kamstwa, obudy.Pragn dzieli si ze swym partnerem wszystkimi troskami i kopotami, pomaga swoim dzieciom.Uwaaj, e bardzo istotn rzecz jest, aby wspómaonkowie darzyli si szacunkiem, mieli równe prawa i obowizki.Chc, aby w ich rodzinach wszyscy darzyli si szacunkiem, by dzieci traktowane byy, jak ywa istota, a nie jak przedmiot.Wyobraaj sobie swoje rodziny jak „mae raje na ziemi”, w których nie ma trosk, gdzie wszyscy czonkowie s radoni, pogodni, przepenieni mioci.Tak wyobraa sobie rodzin wikszo badanych.Jednak s i takie dziewczta 9,7% (4), wród badanej populacji, które nie potrafi sobie wyobrazi swojego ycia rodzinnego.Wynika to moe z ich modego wieku, bd ze rodowiska, w jakim si wychowyway.Stwierdziy jedynie, e bdzie to kiedy rodzina oparta na zrozumieniu i mioci.Wród caej grupy badanych s te 2 wychowanki (4,9%), które uwaaj, e nie zao nigdy rodziny, bowiem kojarzy im si ona ze smutkiem, paczem, przemoc.Nie chc przeywa na nowo tego wszystkiego co wydarzyo si w ich rodzinach.Stwierdziy, e rodziny, w których si wychowyway byy piekem na ziemi.Trudno jest si odnie do ich wypowiedzi, bowiem nie znana jest nam dokadnie ich sytuacja rodzinna.Moe to wynika z ich rozgoryczenia, braku zrozumienia bd te chci bycia samymi.Wychowanki zapytane o to jeszcze, czym jest dla nich szczcie rodzinne odpowiedziay, e szczcie rodzinne polega na tym, by mie obydwoje rodziców (9,7%).Ta wypowied zostaa uzyskana od dziewczt wychowujcych si w placówkach opiekuczo - wychowawczych.Stwierdziy te, e ich ycie byoby inne, gdyby miay prawdziw rodzin.Inne z wychowanek (85,4%) uwaaj, e szczcie rodzinne polega na zrozumieniu, zaufaniu, by rodzice dali odczu dziecku, e jest potrzebne, kochane, a przede wszystkim chciane.Tylko 2 z wychowanek uwaaj, e co takiego jak szczcie rodzinne nie istnieje.Dla nich jest to pojcie abstrakcyjne i nieznane.Podsumowujc, mona stwierdzi, e pomimo tego, i dziewczta znajduj si w orodku wychowawczym, nie trac wiary we wasne siy i moliwoci.Mona zaobserwowa, e maj plany na przyszo, na lepsze ycie, w którym nie bdzie miejsca na czyny niezgodne z ogólnie przyjtymi normami spoecznymi.4.Percepcja postaw rodzicielskichPostawy rodzicielskie wobec dziecka w ogromnym stopniu decyduj o stylu wychowania, o doborze, jak równie skutecznoci rodków wychowawczych.Postaw rodzicielsk mona okreli jako wystpujc u rodziców tendencj do odczuwania dziecka: mylenia o nim i zachowania si w pewien okrelony sposób wobec niego, to nic innego jak emocjonalny stosunek rodziców do dziecka.W powyszym rozdziale pracy badawczej przedstawiony zostanie odbiór postaw rodzicielskich przez wychowanki orodka.Wyniki bada empirycznych przeprowadzonych przy pomocy kwestionariusza PCR (Kwestionariusz Stosunków Midzy Rodzicami i Dziemi), odnoszcej si do poszczególnych postaw w wersji „mój ojciec”, „moja matka” ilustruj tabele od 17 do 21.Tabela 17.Percepcja postawy kochajcej.OcenaOjciecMatkapostawyLiczba respondentek%Liczba respondentek%Bardzo wysoka614,6819,5Wysoka717,11024,4Przecitna1024,41024,4Niska819,5512,2Bardzo niska1024,4819,5Razem4110041100Postawa kochajca, to postawa, dziki której rodzice stwarzaj dziecku ciepy klimat mioci i powicaj mu wiele uwagi.Staraj si pomóc dziecku w wanych dla niego sprawach, ale nie przejawiaj przy tym postawy wiadczcej o nadmiernej ingerencji.Matki i ojcowie staraj si przekona dziecko, stosuj metod perswazji i unikaj kar, co nie oznacza, e ich w ogóle nie uywaj.Rodzice udzielaj dziecku pochwa, ale go nie wyróniaj sporód rodzestwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]