[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W jego przypadku trudno powiedzieć, do jakiego stopnia byÅ‚z natury koneserem sztuki, mebli i wyposażenia wnÄ™trz, a w jakim rzeczyte sÅ‚użyÅ‚y mu do prezentowania swej wyjÄ…tkowej pozycji i wÅ‚adzy.Anor­malna energia i entuzjazm oraz niezwykÅ‚a pamięć pozwalaÅ‚y Göringowiszybko siÄ™ uczyć, a sam Hitler ze swojÄ… obsesjÄ… na punkcie budownictwa(psychologicznÄ… potrzebÄ… wystÄ™pujÄ…cÄ… u wiÄ™kszoÅ›ci dyktatorów) oraz na­bywania sÅ‚ynnych i bezcennych dzieÅ‚ sztuki daÅ‚ mu przykÅ‚ad do naÅ›lado­wania.Göring spÄ™dziÅ‚ wiele lat przed i w czasie wojny j ako student, kone­ser i, w rzeczy samej, marszand dzieÅ‚ sztuki, a wÅ›ród swoich pracowników miaÅ‚ za doradców ludzi o wielkiej wiedzy.W Norymberdze mówiÅ‚ o  pa­sji kolekcjonerskiej", a jego zbiory w ostatniej fazie liczyÅ‚y 1 500 dzieÅ‚sztuki, miÄ™dzy nimi wiele majstersztyków.Po wojnie ogólnÄ… wartość ko­lekcji oszacowano na blisko dwieÅ›cie milionów dolarów.Choć żywiona przez Göringa potrzeba obcowania ze sztukÄ… i piÄ™knembyÅ‚a częściÄ… jego próżnoÅ›ci, z pewnoÅ›ciÄ… nie miaÅ‚a powierzchownego cha­rakteru.Jego miÅ‚ość do kamieni szlachetnych nie ograniczaÅ‚a siÄ™ do pre­zentowania ich w formie biżuterii.MusiaÅ‚ dotykać ich, aby siÄ™ uspokoićw momentach napiÄ™cia nerwowego.Kiedy przeżywaÅ‚ silne emocje zwiÄ…za­ne z naÅ‚ogiem narkotycznym, z ulgÄ… wracaÅ‚ do wygody jedwabnychubraÅ„, miÄ™kkiej skóry, luksusów ekstrawaganckiego ubioru i fizycznejpiÄ™knoÅ›ci objets d'art, antycznych mebli, porcelany i skarbów doskonaÅ‚e­go rzemiosÅ‚a, które staÅ‚y dokoÅ‚a w gablotach.Ich ponadczasowy wdziÄ™ki godność Å‚agodziÅ‚y coraz wiÄ™kszy stres, jaki wywieraÅ‚a na nim wojnai porażki.WÅ‚adza nad tymi dzieÅ‚ami sztuki byÅ‚a dla Göringa ostatecznympotwierdzeniem prestiżu.Co znaczyÅ‚o Luftwaffe w obliczu wiecznegopiÄ™kna, jakie prezentowaÅ‚a narodowa kolekcja sztuki Hermanna Görin­ga? To bÄ™dzie jego pomnik, kiedy caÅ‚a reszta zawiedzie.ByÅ‚, jak przypo­mniaÅ‚a Frau Rommel, kiedy jej mąż poniósÅ‚ porażkÄ™ w Afryce Północnej,Mecenasem Trzeciej Rzeszy.Kiedy Göring wszedÅ‚ w posiadanie Veldenstein i Mauterndorf, jegopasja do budownictwa i zmiany wystroju wnÄ™trz, nienaruszona pomimoniedoborów w kraju, objęła także nowe nabytki.UdoskonaliÅ‚ je i zmoder­nizowaÅ‚; w Veldenstein spaÅ‚ w apartamentach, których w latach mÅ‚odoÅ›ciGöringa używaÅ‚ sam Epenstein, a jego rosnÄ…ca kolekcja obrazów, rzezb,mebli, kilimów, porcelany oraz przedmiotów ze srebra i zÅ‚ota przepÅ‚ynęłaz Carinhall na poÅ‚udnie.Göring swoim agentem i doradcÄ… we wszystkich kwestiach sztuki wy­znaczyÅ‚ berliÅ„skiego marszanda, Waltera Andreasa Hofera.Hofer zostaÅ‚głównym organizatorem kolekcji Göringa, planujÄ…c i Å›ledzÄ…c zakupymarszaÅ‚ka Rzeszy, wybierajÄ…c prezenty urodzinowe od przemysÅ‚owców,instytucji paÅ„stwowych i wÅ‚adz lokalnych oraz organizujÄ…c transakcje.Sprytny, wyrachowany, wyksztaÅ‚cony i gadatliwy Hofer twierdziÅ‚, żekierowaÅ‚ nie tylko charakterem kolekcji, ale też osobistym gustemGöringa.Jako jego kierownik artystyczny zostaÅ‚ też nieuchronnie jegogłównym nauczycielem sztuki, byÅ‚ w stanie rozwijać już do pewnegostopnia uformowany gust w miarÄ™ zwiÄ™kszania siÄ™ liczby i poziomu dzieÅ‚sztuki u pracodawcy.Upodobani a Göringa byÅ‚y tradycyjne, a on sam,kiedy tylko pozwalaÅ‚ mu czas, czytaÅ‚ dużo o twórczoÅ›ci mistrzów, któ­rych najbardziej podziwiaÅ‚, takich j ak Rubens i malarze holenderscyz XVII wieku.Göring wyspecjalizowaÅ‚ siÄ™ w kupowaniu prac Lucasa Cranacha, XVI-wiecznego malarza i rytownika, przyjaciela Marcina Lu­tra i twórcy aktów kobiecych.Göring dzieliÅ‚ z Hitlerem obrzydzenie doform nowoczesnego malarstwa, np.prac wystawionych na sÅ‚ynnej wy­stawie nazistowskiej sztuki  zdegenerowanej", zorganizowanej przezGoebbelsa w Monachi um w 1937 r., na której pojawiÅ‚y siÄ™ prace takichartystów jak Renoir, Gaugin, van Gogh i Picasso.Goebbels chciaÅ‚ jezniszczyć po zamkniÄ™ciu wystawy, lecz Göring - j ako ekonomista, a niekoneser sztuki - rozumiaÅ‚, że takie prace majÄ… wartość za granicÄ…, nawetjeÅ›li nie posiadajÄ… jej w Niemczech.Zakupi Å‚ wiele z nich, aby wymieniaćsiÄ™ z dealerami i galeriami sztuki poza granicami Niemiec.Göring twierdziÅ‚ w Norymberdze, że jego planem byÅ‚o stworzenie na­rodowej kolekcji dzieÅ‚ sztuki i ulokowanie ich w wielkiej galerii, któramiaÅ‚a zostać zbudowana po wojnie na terenach jego posiadÅ‚oÅ›ci, w pobli­Å¼u Carinhall.ChciaÅ‚, aby zbiegÅ‚o siÄ™ to w czasie z jego sześćdziesiÄ…tymiurodzinami.Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że jest to prawda; Amerykanie znalezliwÅ›ród jego rzeczy portfolio z projektami galerii zrobionymi przez archi­3tektów w styczniu 1945 roku.Jego kolekcja rywalizowaÅ‚aby z kolekcjÄ…Hitlera, którego wielki skÅ‚ad obrazów pozostawaÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci w skrzy­niach, czekajÄ…c na dzieÅ„, kiedy w Linzu stanie galeria.Göring miaÅ‚ staćsiÄ™ głównym rywalem Hitlera w Å‚akomym nabywaniu obrazów, do czegoochoczo przyznaÅ‚ siÄ™ na procesie w Norymberdze.Podwaliny kolekcji Göringa powstaÅ‚y już przed wojnÄ…4, jednak okazjedo nowych nabytków, nominalnie dokonywanych przez paÅ„stwo, wzro­sÅ‚y niepomiernie, kiedy naziÅ›ci opanowali EuropÄ™.Polska staÅ‚a siÄ™ pierw­szym centrum hurtowej konfiskaty dzieÅ‚ sztuki przez Niemcy.W paz­dzierniku 1939 r.Göring kazaÅ‚ doktorowi Kajetanowi Mühlmannowi,wyznaczonemu do tego celu autorytetowi w dziedzinie sztuki,  zabezpie­czyć" polskie skarby sztuki, co wkrótce miaÅ‚o oznaczać ich konfiskatÄ™i wywóz do Niemiec.Mühl mann zeznaÅ‚ pózniej pod przysiÄ™gÄ…, że takwÅ‚aÅ›nie byÅ‚o, i twierdziÅ‚, że osobiÅ›cie daÅ‚ Göringowi trzydzieÅ›ci jeden za­branych z Lwowa szkiców autorstwa Albrechta Dürera i że Göring wrÄ™­czyÅ‚ je Hitlerowi.Mühl mann miaÅ‚ odpowiadać za grabież dzieÅ‚ sztukiw Polsce do 1943 roku.Dopiero po stworzeniu oddziaÅ‚u specjalnego, Einstatzstab Rosenberg,pod przywództwem sÅ‚ynnego nazistowskiego mentora kulturalnego i fi­lozofa Alfreda Rosenberga, zaczęło siÄ™ zorganizowane Å‚upienie dzieÅ‚ nawielkÄ… skalÄ™, szczególnie z prywatnych kolekcji żydowskich, które zy­skaÅ‚o entuzjastyczne poparcie Göringa.Na mocy specjalnego rozkazuwydanego z kwatery głównej Hitlera do naczelnego dowódcy siÅ‚ zbroj­nych 17 wrzeÅ›nia 1940 r.stworzono jednostkÄ™ specjalnÄ….Rosenberg byÅ‚uprawniony do konfiskaty wszystkich wartoÅ›ciowych materiałów histo- rycznych znalezionych w bibliotekach i innych miejscach, a to upoważ­nienie niemal natychmiast objęło także dzieÅ‚a sztuki.Już 29 stycznia1940 r., Hitler uczyniÅ‚ Rosenberga osobÄ… odpowiedzialnÄ… za przygoto­wania do stworzenia centrum kultury narodowosocjalistycznej po woj­nie.Rozkaz z wrzeÅ›nia sankcjonowaÅ‚ konfiskatÄ™ wszystkich dzieÅ‚ sztukibÄ™dÄ…cych w posiadaniu %7Å‚ydów, rozszerzajÄ…c tym samym caÅ‚y program.Kolejny rozkaz podpisany przez Göringa 5 listopada 1940 r.zawieraÅ‚ in­strukcje, j ak należy siÄ™ obchodzić ze zbiorami.NależaÅ‚o je podzielić nacztery główne grupy:1 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl