[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W sposób oczywisty owocuje tu wieloletnia propaganda prywatności religii , a nawet etyki.Występuje tu domaganie , że przestrzeganie wartości chrześcijańskich jest brakiem tolerancji.Wszystko to jest owocem braku zrozumienia i świadomości tego , że owe wartości mają charakter uniwersalny , ponieważ wyrosły ze zrozumienia natury człowieka , a nie jedynie z wiary.Odrzucenie i fałszowanie wartości chrześcijańskich jest więc działaniem przeciwko człowiekowi i zdrowym prawom rządzącym życiem ludzkiej społeczności.W chrześcijańskiej teorii wartości , którą reprezentuje Jan Paweł II , obok nadprzyrodzonych wartości wiary , nadziei i miłości , podkreślone są też wartości naturalne takie jak : prawda , dobro, piękno , praca , ofiarność , bohaterstwo , wolność , godność , sprawiedliwość , itd.Wartości sakralno - religijne nie niweczą ani nie spychają w cień wartości naturalnych , lecz je dopełniają i wzmacniają , nadając im motywację.Aby naświetlić wartości i ich znaczenie w nauczaniu Jana Pawła II , co też i niewątpliwie pozwoli nam bardziej zrozumieć i poznać osobowość Papieża przedstawmy kilka fundamentalnych wartości , które Ojciec święty propaguje , do których zachęca młodzież , aby ta je realizowała w właśnie takim znaczeniu o którym mówi aksjologia chrześcijańska.Jan Paweł II w swym nauczaniu skierowanym do młodzieży często mówi o wartości prawdy.Prawda jako wartość nie jest wyrazem ani strefy uczuciowej człowieka , ani też wypadkową układów ekonomicznych i politycznych.Papież niezmiennie podkreśla znaczenie moralne prawdy w życiu ludzkim , indywidualnym i społecznym.Warunkiem rzeczywistego humanizmu jest poszanowanie dla prawdy , jej nienaruszalność , wierność prawdzie.Życie codzienne , w którym szanowana jest prawda pod każdym względem odgrywa zasadniczą rolę w formowaniu postawy wyczulenia na wartości.Papież ostrzega młodzież , że wolność jako wartość ulega wielkiemu zniekształceniu.Obecnie podaje się rozumienie wolności jako hasła „róbta co chceta”.Jan Paweł II uważa , że wolność polega nie na propagowaniu samowoli , lecz na pójściu za prawdą , mądrym dokonywaniu wyboru , odwołaniu się do sumienia , przyjęciu odpowiedzialności za swoje czyny iumiejętności samokierowania.Człowiek może być jedynie wolny wtedy , jeżeli w swym wyborze wybiera dobro i nie jest uzależniony od wszystkiego co złe i co rujnuje godność człowieka jako osoby.Tylko tak pojęta wolność może mieć miano wartości.Kolejną fundamentalną wartością , którą realizuje Papież i o której mówi młodzieży jest miłość.Obecnie prawdziwy obraz tej wartości legł w gruzach.Miłość w dzisiejszym wydaniu to przede wszystkim dążenie do kontaktu seksualnego.Taki wizerunek miłości ukazuje naszej młodzieży dzisiejszy film, prasa , środki masowego przekazu.Wartość jaką jest miłość jest zupełnie inna w nauczaniu Jana Pawła II.Mówi on , że miłość to ofiarowanie się drugiemu człowiekowi, to rezygnacja z siebie n rzecz innych , to szereg postaw altruistycznych.Miłość wyraża się w szacunku dla drugiej osoby , w ofiarności względem niej , w poświęceniu i czystym oddaniu.Taki obraz miłości nadaje jej jedyny sens i tworzy ją jako wartość.Ludzie młodzi w miarę dorastania zaczynają mieć styczność z pracą , o której Jan Paweł II mówi jako o wartości.Jest ona podstawowym wymiarem ludzkiego bytowania na ziem.Ważne jest jej rzeczywiste zrozumienie.Obecnie naszej młodzieży proponuje się model pracy , który zawiera w sobie jedynie aspekty konsumpcyjne i materialne.Jan Paweł II mówi o pracy jako o służbie dla drugiego człowieka i podkreśla wartość pracy , dzięki której człowiek rozwija swoje człowieczeństwo , doskonali się i spełnia.Praca często łączy się z trudem , bólem , ale zawsze powinna być podjęciem ofiarnej służby na rzecz drugich.W ten sposób stanowi pewne potwierdzenie autentyzmu miłości wobec tych , których człowiek kocha i którym chce służyć.Ks.Z.Dymkowski „Wzory osobowe - Katechizm Kościoła Katolickiego w katechezie współczesnej”Lublin 1999.s.45Ks.Z.Dymkowski : op.cit., s.56J.Ryłko
[ Pobierz całość w formacie PDF ]