[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.rozdział Viii360Pierwsza część obietnicy jest typowym przykładem eschatologii Jano-wej, zgodnie z którą to, co odnosi się do przyszłości, częściowo realizuje sięjuż w terazniejszości, gdyż termin evxousi,a (władza, pełnomocnictwo, upo-ważnienie) odnosi się do eschatologicznej przyszłości Kościoła, realizującejsię w jego terazniejszości za sprawą sprawowanych sakramentów85.Udziałw królewskich rządach Chrystusa (1, 6) i panowanie nad pogańskimi siłami(20, 4) za pomocą rózgi żelaznej z jednej strony wskazuje na pozytywnąsiłę i potęgę, z drugiej zaś symbolizuje negatywną stronę, czyli nieugiętośćw znoszeniu wszelkiego zła (por.Jr 1, 18; 6, 28; Iz 48, 4)86.Owocne ko-rzystanie z owej sakramentalnej władzy Kościoła jest uzależnione od jegozwiązku miłości z Panem.Właściwym i najważniejszym motywem korzy-stania z tej siły jest umocnienie i wzrost Kościoła (ei,j oivkodomh,n)87.c) Gwiazda poranna (w.28b)Drugą część nagrody (2, 28b) stanowi symbol gwiazdy porannej (to.n avste,rato.n prwi?no,n), który budził już wyobraznię wczesnych komentatorów.Wprawdzie ich interpretacje różnią się między sobą, jednak wspólnym ichmianownikiem jest przyjmowany związek z osobą Jezusa Chrystusa88.Takieujęcie umacnia piśmiennictwo żydowskie, gdzie mówi się też o gwiezdzieJakuba związanej z nadejściem Mesjasza89.85Por.PRIGENT, Apocalypse et Liturgie, 25.86Por.Forstner, Zwiat, 130.87Por.W.FOERSTER, evxousi,a, TWNT II, 567.88Akcentowano światło owej gwiazdy, które wychodzi z wnętrza Chrystusa i prze-nika serca wierzących (ARETA, Commentarius, 546 547).Niektórzy mówili o świetleJego zmartwychwstania (M.A.CASSIODORO, Complexiones, 1407).Dostrzegano równieżw tym symbolu samego Chrystusa, który daje siebie (BRUNO D ASTI, Expositio in Apoca-lipsin, PL, CLXV, 620).89Takie znaczenie ma ona w Testamencie Judy 24.Również w literaturze qum-rańskiej nadaje się jej znaczenie mesjańskie, nawiązując do Lb 24, 17 i Wj 11, 11.Zgodnie z żydowskim przekonaniem wschód był ulubionym miejscem objawienia sięBoga oraz siedzibą raju (Rdz 2, 8; Henoch 32, 3).Ze wschodu Bóg powołał Cyrusa(Iz 41, 2) oraz ze wschodu przychodzi chwała Boża do świątyni.W tym ujęciu gwiaz-da poranna jest natury mityczno-astralnej, jako symbol zbawienia eschatologicznego.Por.GanGemi, La stella del mattino (Ap 2:26 28), RivBib 25 (1978) 226 p.70.Szerzejodnośnie do tej symboliki zob.P.priGent, Quelques Testimonia messianiques, TZ 15(1959) 419 430.czyny w dialoGu z kościołem tiatyry361Współcześni komentatorzy określają ów symbol jako zapowiedz: DuchaZwiętego90; początku czasu zbawienia (Ps 109, 3); niebiańskiej chwały wy-branych (1 Kor 15, 40; Dn 12, 3); paruzji (2 P 1, 19; Ap 22, 12 17); domina-cji chrześcijan (1, 5; 22, 16), a nawet Eucharystii (J 6, 56)91.Szczegółową analizę poszczególnych tekstów paralelnych Ap 2, 28bprzeprowadził A.Gangemi92, dochodząc do wniosku, że gwiazda porannawinna być rozpatrywana łącznie z pierwszą częścią obietnicy nagrody (ww.26 28a), co sugeruje, iż oznacza ona przekazanie władzy i natury królew-skiej Chrystusa.Wydaje się jednak, że ów symbol najpełniej wyjaśnia za-uważalny w listach kontekst liturgiczny93, z którego wynika, iż Chrystus dajezwycięzcy siebie samego94.W dalszej konsekwencji można przyjąć analo-gię eucharystyczną (por.J 6, 56) zaproponowaną przez Prigent95, zgodnąz liturgiczno-sakramentalnym charakterem tych tekstów oraz z kontekstemmówiącym o spożywaniu pokarmów z ofiar składanych bożkom (Ap 2, 20).Eucharystia najlepiej obrazuje przekazaną władzę, którą w rzeczywistościjest osoba Syna Bożego (w.18).90W tym względzie łączono pochodzenie wyrażenia gwiazdy porannej z wpływemastrologii babilońskiej, która znała symbol Wenus oznaczający dominację.W kontekściepolitycznym, ów obraz stanowiłby kontrast względem władzy Imperium Rzymu (lohse,L Apocalisse, 45 46; A.loisy, L Apokalypse de Jean, Paris 1923, 107 108).ZdaniemJANKOWSKIEGO (Apokalipsa, 156) aluzja do Ducha Zwiętego jest sprzeczna z danymiewangelicznymi, gdyż Wenus, jako symbol władzy, nic nie wnosi, lecz powtarza myślz poprzedniego zdania.91Por
[ Pobierz całość w formacie PDF ]