[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pojęcie obrotu towarowego obejmuje następujące formy wymiany towarowej: 1) wymiana naturalna produktów pracy ludzkiej i usług (prosta wymiana towarowa); 2) cyrkulacja towarowa, czyli wymiana za pośrednictwem pieniądza: a) prosta cyrkulacja towarowa (obrót towarowy między producentami) - zbyt i zaopatrzenie materiałowo-techniczne produkcji, b) rozwinięta cyrkulacja towarowo-pieniężna, czyli handel w ścisłym tego słowa znaczeniu: hurt, detal, skup itp.Obrót towarowy ujęcie systemowe - (Blaik) sfera więzi ekonomicznych w systemie gospodarczym, akcentująca przede wszystkim występowanie funkcjonalnych zależności między podmiotami gospodarczymi - uczestnikami obrotu towarowego.Istnieją funkcje obrotu towarowego nie związane bezpośrednio z procesem przemieszczania towarów (przebiegi informacyjne).W świetle ogólnej definicji obrót towarowy to zbiór celowo dobranych elementów, realizujących określone funkcje, a więc charakteryzujących się celowym i zorientowanym działaniem.Obsługa klienta - zintegrowane zarządzanie działaniami logistycznymi w celu osiągnięcia niezbędnego poziomu zadowolenia klienta przy możliwie najniższych kosztach globalnych.Jest to swoista suma netto wszystkich działań netto.Logistyczna obsługa klienta może także oznaczać dostępność towarów w składzie przedsiębiorstwa, a także minimalizację szkód i strat w czasie dostawy lub reakcję dostawcy na skargi klienta.Ogólnie obsługa klienta oznacza zdolność systemu logistycznego przedsiębiorstwa do zaspokojenia potrzeb klientów pod względem czasu, niezawodności, komunikacji i wygody.Optimum - osiągnięcie najlepszego i najkorzystniejszego stanu przedmiotu, posiadania, relacji kosztów działania do jego wyników itp.; korzyść optymalna nie zawsze jest tym samym co korzyść maksymalna.Optymalizacja - proces poszukiwania najlepszego (optymalnego) rozwiązania problemu, metody postępowania itp.; optymalizację można dokonywać ze względu na jedno wybrane kryterium oceny (o.jednokryterialna) lub określony zbiór kryteriów (o.wielokryterialna).Organizowanie: 1) proces porządkowania czegoś, łączenia części w harmonijną, funkcjonującą całość; 2) funkcja kierownicza polegająca na koordynowaniu działań zbiorowych lub zespołowych; 3) projektowanie i tworzenie struktur organizacyjnych.Planowanie - organizowanie rozwoju gospodarczego na podstawie spójnej i możliwie optymalnej struktury celów i odpowiadających im środków działania.Stosując techniki prognozowania (→prognoza gospodarcza) i programowanie w dążeniu do osiągnięcia pożądanych wyników ekonomicznych, odnosi się ono zarówno do działalności przedsiębiorstwa, instytucji publicznej, jak i nawet pojedynczej jednostki.W praktyce termin ten używany jest przede wszystkim do określania zbioru czynności polegających na świadomym organizowaniu rozwoju ekonomicznego w skali całego kraju.Popyt (w ujęciu marketingowym) - rozmiary ustalonych, na podstawie badania rynku, potrzeb posiadających pokrycie w zasobach pieniężnych.Preferencje klientów - (Kotler) stopień użyteczności przypisywany przez konsumentów różnym poziomom atrybutów produktu.Preferencje mogą dotyczyć np.wzoru opakowania, marki, ceny, gwarancji itp.Proces - pasmo połączonych ze sobą działań lub zdarzeń zachodzących w czasie; połączone pasma działań ludzi i maszyn, zmierzające do wytworzenia jakiegoś dobra nazywane są p.technologicznymi; przyczynowo-skutkowe pasma zdarzeń gospodarczych to p.ekonomiczne.Zobacz CZYNNOŚĆProces zarządzania - zintegrowany zespół czynności.Produkt - jako element marketingu jest agregatem pewnych właściwości.Podstawowym elementem tych właściwości są funkcje podstawowe produktu.Funkcje te są odzwierciedleniem relacji zachodzących między produktem a celem, któremu on służy i który uzasadnia jego istnienie.Relacje między produktem a celem, któremu on służy, decydują o funkcjonalności produktu.Elementem podstawowych funkcji produktu są dwie jego cechy: funkcjonalność i wydajność.Produkt - należy traktować w najszerszym tego słowa znaczeniu, rozumiejąc przezeń zarówno towar jak i usługę.POTENCJAŁ KORZYŚCI ( osiąganych w sferze konkurencji ) - Tworzenie przesłanek umożliwiających zróżnicowanie i zaoferowanie tworzonych systemów wartości w sposób korzystniejszy od konkurentów; ( jako potencjał efektywności i sprawności procesu ) - Tworzenie wartości, które urealniają się w zdolnościach i możliwościach redukcji kosztów oraz wzrostu wydajności; ( oferowanych przez przeds.) - Realizacja dodatkowych korzyści dla odbiorcy w postaci odpowiedniego poziomu i jakości obsługi , elastyczności i szybkości dostaw.POTENCJAŁY EFEKTYWNOŚCI - Kompleksowa struktura rzeczywistych i potencjalnych przesłanek kreownia i realizacji efektówPROCES DZIAŁANIA SYSTEMOWEGO - Funkcjonalna część składowa struktury syst.log.polegająca na wzajemnych dostosowaniach oraz tworzeniu pożądanych uwarunkowań związków między czynnościami log.(nakłady) i realizowanymi celami(efektami)PRZEDSIĘBIORSTWO - System zachowań w którym elementy są powiązane prze procesy transformacjiRACJONALIZACJA CAŁKOWITYCH KOSZTÓW LOGISTY - Analiza i kształtowanie obejmujące wszystkie koszty powstające w procesie fizycznego obiegu towarów, traktowane jako całość charakteryzująca się określoną, elastyczną strukturąRACJONALIZACJA STRUKTURY KOSZTÓW - Jest właściwa struktura między efektami a kosztami.Najbardziej optymalne dostosowanie efektów do kosztówSTRATEGICZNA ORIENTACJA LOGISTYKI - Może znaleźć wyraz w długofalowym kreowaniu i kształtowaniu struktur sieci log.i realizowania w tej sieci procesów transformacji przepływów towarowych i inform.W drugim wypadku orientacja strategiczna może ujawnić się w podejmowaniu decyzji które określają i zabezpieczają istotna rolę log.w kontekście zarządzających zmian na rynku traktując ją tym samym jako strategiczny komponent instrumentu w działalności konkurencjiSTRATEGICZNE DECYZJE - Obejmują kształtowanie zintegrowanych struktur log.w przeds.oraz określenie odpowiedniej strategii log.- market.STRATEGICZNE DECYZJE (w sferze log.market.) - Mogą dotyczyć dwóch istotnych obszarów działania tj.długofalowego kreowania i kształtowania zintegrowania struktur sieci log.- market.oraz ustalenia odpowiednich strategii log.- market.w drugim wypadku orientacja strateg.ujawnia się w podejmowaniu decyzji , które określają istotna rolę log,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]