[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.)”; 1llpodziw dla temperamentu, fantazji i zapału chłopów do walki podszyty lękiem, że „To, co było, może przyjść (.)”, 1llinteligenci i chłopi wspólnie mogliby wiele zdziałać dla sprawy narodowej („że coś z tego jeszcze będzie”), ale nie potrafią się porozumieć, 1llkontrast między sytuacją (wesele inteligenta i chłopki) a uczuciami bohaterów sceny (lęk, niepewność); 1lllęk i obawa jako przejawy słabości inteligencji; 1llWnioski:llkontakty inteligencji z ludem cechuje sztuczność i poza, 1llprzeszłość determinuje relacje między tymi grupami społecznymi, ogranicza możliwość osiągnięcia jedności.1lZwiązek fragmentu z ideą utworulRefleksja nad zdolnością Polaków do powstania jednym z głównych problemów „Wesela”.1llNegatywna opinia poety o zdolności społeczeństwa do skutecznego działania.1llPrzeszłość („krwawe zapusty”) jako jeden z czynników wpływających na trwałość podziałów między dwiema grupami.1llWskazanie Szeli (Upiór) jako symbolu tragicznej przeszłości.1llOkreślenie różnic w podejściu do rabacji.llrabacja galicyjska jako dowód siły i możliwości chłopów, które mogą być źle użyte („zapalni jak sucha słoma”, „tylko im zabłysnąć nożem”, „to my na was i z kosami”), 1llwydarzenia rabacji źródłem lęku inteligencji, która obawia się wystąpienia chłopów przeciwko niej.1llWskazanie, że tradycja rabacji nie jest jedyna - odwołanie się do insurekcji kościuszkowskiej jako dowodu zaangażowania chłopów w sprawę narodową („z takich jak my był Głowacki”).1llWskazanie Wernyhory jako antytezy Szeli.1lWniosek: Rozlana niegdyś krew sprawia, że między inteligencją i chłopami istniejeprzepaść uniemożliwiająca jedność i wspólne podjęcie walki narodowowyzwoleńczej.1UWAGA: model nie narzuca porządku wypowiedzi zdającego.II.KOMPOZYCJA (3 punkty)lpodporządkowana zamysłowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec tematu, spójnalwewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym, 3luporządkowana według przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie głównych części, 2llwskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna.1lIII.STYL (3 punkty)ljasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;lurozmaicona leksyka, 3lzgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny, wystarczająca leksyka, 2llna ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe.1lIV.JĘZYK (15 punktów)- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja i ortografia, rzadko pojawiające się błędy interpunkcyjne, 15- poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, sporadycznie pojawiające się błędy ortograficzne i interpunkcyjne, 12- w większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne, 9- wypowiedź komunikatywna, mimo że schematyczna składnia, stosunkowo nielicznebłędy fleksyjne, leksykalne i frazeologiczne oraz błędy ortograficzne i interpunkcyjne, 6- schematyczna składnia; liczne błędy składniowe, fleksyjne, leksykalne i frazeologiczne oraz ortograficzne i interpunkcyjne (przy zachowaniu komunikatywności wypowiedzi).3V.SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 440 PUNKTÓW15 punktów 3 punkty 3 punkty 15 punktów 4 punktyrozw.tematu kompozycja styl język szczegól.waloryTemat 2.Literackie spotkania wrogów.Rozwiń temat na przykładzieprzedstawionego fragmentu Iliady Homera oraz znanej Ci z Pana TadeuszaAdama Mickiewicza spowiedzi księdza Robaka.I.ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać maksymalnie 15 punktów)Punktacja:lNiezwykłość przedstawionych sytuacji - oddanie się bohaterów w ręce wrogów: 1llprzybycie króla Priama do obozu nieprzyjaciela, 1llspowiedź Jacka Soplicy w obecności wroga.1llPortrety bohaterów:lkról Priam - potężny władca, ale nieszczęśliwy ojciec: 1lucałowanie rąk zabójcy syna, 1llnawiązanie do losu Peleusa w celu wzbudzenia litości Achilla, 1llpokora - odrzucenie atrybutów władzy; 1lAchilles - zwycięski rycerz, ale pełen rozpaczy po stracie przyjaciela: 1lrozkazanie brankom, by obmyły zbezczeszczone ciało Hektora, 1llzłożenie ciała Hektora na łożu pogrzebowym, 1llwielkoduszność (okazanie szacunku i litości nieszczęśliwemu ojcu); 1lJacek Soplica - niegdyś nieszczęśliwy kochanek, teraz ksiądz-żołnierz zawiedzionyupadkiem planów zorganizowania powstania: 1lprzebaczenie Gerwazemu, który wątek spisku [.] splątał, 1llprośba o zrozumienie i wybaczenie skierowana do Gerwazego dopełnieniemlekspiacji; 1Gerwazy - wierny, sługa Horeszków, zawzięty wróg Soplicy, 1lprzyznanie się do zatajenia prawdy o przebaczeniu Stolnika, 1llprzezwyciężenie nienawiści w imię chrześcijańskiego miłosierdzia (przebaczenie).1llUniwersalne postawy ludzkie eksponowane w scenach eposów:llodkrycie wielkich i niezgłębionych możliwości ludzkiego serca, 1lltrud dorastania do człowieczeństwa, 1llpokora i przebaczenie jako akty heroiczne w sytuacjach granicznych, 1llcierpienie jako doświadczenie warunkujące zrozumienie innych.1lII.KOMPOZYCJA (3 punkty)lpodporządkowana zamysłowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencjalw układzie graficznym, 3luporządkowana według przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienielgłównych części, 2lwskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna.1lIII.STYL (3 punkty)ljasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;lurozmaicona leksyka, 3lzgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny, wystarczająca leksyka, 2llna ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe.1lIV
[ Pobierz całość w formacie PDF ]