[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.- O Boże, oni się utopią! - usłyszałem wołanie Krwawej Mary.Widziałem, że Winnetou rzucił się w pogoń za wehikułem.Lecz mój samochód jużbył nad brzegiem kanału.- Boże drogi! - krzyknęła rozpaczliwie Sosnowa Igiełka.Wehikuł wjechał w wodę.Zruba napędowa zaczęła się obracać, popłynęliśmy kanałemdo jeziora.- Pański samochód pływa! - Naprawdę pływa - wołała zdumiona milady.Nie odezwałem się ani słowem.Wypłynęliśmy na jezioro i skręciłem w prawo.- Dokąd płyniemy? Przecież mieliśmy jechać do Warszawy - stwierdziła SosnowaIgiełka.- Dostaniemy się do Warszawy przez jeziora mazurskie, milady.- Ależ ja na to nie wyraziłam zgody - zauważyła dystyngowanie.- Słusznie.Ale czy biała skwaw o imieniu Sosnowa Igiełka nie wyraziła kiedyśochoty, aby ktoś porwał ją tak naprawdę? Więc to właśnie się stało.Howgh.1Wyróżniamy dwa rodzaje jachtów: kilery - z umieszczonym pod dnem łodzi balastem, który zapewnianiewywracalność łodzi, i jachty mieczowe, z tzw.mieczem czyli arkuszem blachy zawieszonym pod dnem, który powiększaopór boczny jachtu.Wciąganie miecza umożliwia pływanie nawet po płytkich wodach.2Omega - najpopularniejsza u nas łódz żaglowa o powierzchni żagli 15 m2.Fin - łódz regatowa z jednym tylkożaglem o powierzchni 10 m2.BM-ka - świetna do żeglugi jeziorowej o wszechstronnym przeznaczeniu; łódz z żaglami opowierzchni 12 m2.Hetka, czyli jacht klasy H , ma żagle o powierzchni 15 m2.Cadet - to malutka łódka, używana przedewszystkim przez młodzież.Ma ciężar tylko 54 kg i nieco ponad 5 m2 żagla.3Ożaglowanie typu Marconi charakteryzuje się trójkątnym grotem, czyli żaglem głównym.4Jol - ogólna nazwa nadawana małym łodziom sportowym o ożaglowaniu skośnym, posiadającym dwa maszty.Maszt tylny, bezanmaszt, umieszczony za sterem, jest znacznie niższy od masztu przedniego (czyli masztu głównego,zwanego też grotmasztem).5Ożaglowanie gaflowe - rodzaj ożaglowania skośnego, w którym żagiel czworokątny rozpięty jest za pomocą gafla- ukośnego drzewca opierającego się jednym końcem o maszt.Do drugiego końca przymocowany jest róg żagla (czyli lik).6Refować w języku żeglarskim znaczy zmniejszać powierzchnię żagla.%7łagiel nawija się na drzewce poziome,zwane bomem.Każdy żagiel składa się z podłużnych pasów: refów - i stąd nazwa.W zależności od tego, ile żagla nawiniesię na bom, mówimy, że ktoś nawinął jeden, dwa, trzy refy.7Dirk - nazwa jednej z lin podtrzymujących bom.8Bukszpryt - drzewce ukośne wysunięte poza dziób jachtu.Można do niego mocować dodatkowy mały żagiel, np.trójkątny malutki kliwer.9Między dziobem a masztem głównym przebiega lina stalowa zwana sztagiem.Na niej zawiesza się żaglepomocnicze zwane sztakslami.Należą do nich trójkątny żagiel o nazwie fok, trójkątny o bardzo wydłużonej podstawie -genuafok i spinaker (przypomina wydęty balon) oraz bryfok i balonfok.10Każdy jacht ma dziób i rufę pokrytą pokładem.Część środkowa nie ma pokładu - tu właśnie znajduje się miejscedla załogi zwane kokpitem.W jachtach kabinowych kokpit częściowo zakryty jest kabiną.11Kapok - popularna nazwa kamizelki ratunkowej.12Jacht ma lewą i prawą burtę.Gdy wiatr wieje na prawą burtę (grot wówczas znajduje się za lewą burtą),mówimy, że płyniemy prawym halsem.I odwrotnie, gdy wiatr wieje na lewą burtę, płynie się lewym halsem.13Juzing - cienka linka, czasem smołowana.14Kausza lub inaczej chomątko - metalowe okucie zabezpieczające linę przed przecieraniem się.15Historię wehikułu i związane z nim przygody znajdą Czytelnicy w takich książkach, jak Wyspa złoczyńców , Pan Samochodzik i templariusze , Księga strachów , Niesamowity dwór , Nowe przygody Pana Samochodzika , PanSamochodzik i zagadki Fromborka , Pan Samochodzik i Fantomas , Pan Samochodzik i tajemnica tajemnic.16Rambler - mały jachcik zaprojektowany przez J.Holta w 1954 roku.Budowany w trzech wersjach: śródlądowej zwielkim kokpitem, turystycznej z cięższym mieczem i kabiną oraz w wersji morskiej, z balastem i kokpitem odpływowym.Zyskał sobie bardzo wielu zwolenników.Ma 15 m2 żagla, podobnie jak omega, ale jest o wiele lżejszy i łatwiejszy dotransportu.17Rumpel, inaczej sterownica, to drążek zamocowany do trzonu steru.Za jego pomocą zmienia się położeniepłetwy steru.18Maszt w jachcie ma wyciętą od strony żagla dość głęboką szparę, w którą wsuwa się krawędz grota.Szpara taumożliwia podnoszenie żagla i wiąże go z masztem.Nazywa się ona szparą likową.%7łagiel od strony masztu jest obszytyliną, która wchodzi w ową szparę likową i uniemożliwia oderwanie się żagla od masztu.Lina ta nazywa się liną likową,likliną.19Knagi - specjalne uchwyty, służące na jachcie do mocowania lin.Knagi mogą być metalowe lub drewniane,proste lub bardziej skomplikowane - na przykład automatycznie zaciskające się na linie.20Cęgi - bardzo mocny, związany z kadłubem jachtu uchwyt, w który wkłada się maszt.Maszt w cęgachmocowany jest dwoma bolcami - usunięcie jednego z nich umożliwia położenie masztu na pokładzie, na przykład przyprzepływaniu pod niskim mostem.21Wanta - jedna z kilku lin stalowych podtrzymujących maszt z boków
[ Pobierz całość w formacie PDF ]