[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wtedy nasza iluzja się materializuje, a�nasza�paranoja�potwierdza.Glos�z�sali:�A�co�z�wiernością?WiernośćW.�E.:�Wierność�jako�wymóg�zewnętrzny,�jako�obyczaj,�może�łatwo�wyrodzić�się�w�manipulację,�mającą�na�celu�zniewolenie�jednego�człowieka�przez�drugiego.�Ale�jeśli�wierność�jest�opisem�wewnętrznej�decyzji�czy�wręcz�wglądu�w�istotę�tego,�co�nas�łączy�z�drugim�człowiekiem,�to�zupełnie�inna�historia.Zwiadomy�wybór�wierności�jest�aktem�człowieka�wolnego�i�w�niczym�nas�nie�ogranicza.�Wręcz�przeciwnie:�tak�jak�każdy�wybór�może nam dawać cudowne poczucie wolności od tego�wszystkiego,�co�nie�zostało�wybrane.�Często�też�uwalnia�nas�od�złudnej nadziei, że z kimś innym będzie łatwiej i lepiej.Ale�wtedy�to�się�już�nie�nazywa�wiernością.�To�się�raczej�nazywa�mądrością.�Ta�sama�mądrość�może�nam�też�czasami�kazać�odejść�i�szukać�dalej.�Szczególnie�wtedy,�gdy�stajemy�przed�trudnym�wyborem:�czy�być�wiernym�zasadom�i�obyczajom,�czy�sobie�lub:�Lęk�mężczyznczy�w�imię�wierności�pogrążać�się�wraz�z�partnerem�w�odmętach�wzajemnej�pogardy�i�nienawiści,�czy�uciąć�to�i�szukać�okazji�do�zrobienia�jeszcze�czegoś�dobrego�w�tym�życiu.głos�kobiecy:�Często�słyszę,�że�kobieta�musi�się�"podciągać"�w�sprawach�duchowości,�dążyć�do�tego,�żeby�spełnić�oczekiwania�mężczyzny.�Wydaje�mi�się,�że�to�się�wiąże�z�tym,�w�jaki�sposób�mężczyzna�ocenia�kobietę,�która�rzeczywiście�nie�boi�się�swojej�seksualności�i�jest�w�tym�wolna.�Wtedy�jest�oceniana�negatywnie,�zostaje�odarta�z�duchowości�i�uznana�za�seksualne�zwierzę.�To�mężczyzni często odbierają jej swobodę poprzez negowanie�możliwości�duchowego�przeżywania�seksu.W.�E.:�Bardzo�ważne�spostrzeżenie.�W�jakimś�dobrym�cze�skim filmie była taka sytuacja.Narzeczeni � znudzeni i roz�czarowani�sobą�po�niezbyt�udanym�weekendzie���zatrzymują�się�w przydrożnym motelu.W hotelowej restauracji roi się od�ostentacyjnie zachowujących się prostytutek i ich klientów.�Chłopak�proponuje�swojej,�bardzo�zawstydzonej�i�wpatrzonej�w�niego cielęcymi oczyma, dziewczynie zabawę � będziemy�udawać,�że�ty�jesteś�jedną�z�nich,�a�ja�twoim�klientem.�W�ten�sposób chłopak daje wyraz swoim niespójnym potrzebom�związanym z jego kobietą.Z jednej strony chce posiadać�Zwięta�uzależnioną, grzeczną dziewczynkę, a z drugiej tęskni za�Ladacznicaspotkaniem�z�wyzwoloną�i�bezwstydną�ladacznicą.�Niestety,�w�jego�umyśle�nie�istnieje�kategoria�Zwiętej�Ladacznicy.�Zwiętość�jest bowiem dla niego, podobnie jak dla większości ludzi w�naszej�kulturze,�aseksualna.�Dlatego�młody�mężczyzna�nie�jest�w�stanie�poczuć�uznania�i�szacunku�dla�kobiecej�seksualności.�Stać�go�tylko�na�fascynację�wymieszaną�z�lękiem.�I�oto�cała�tragedia.�Gdy�dziewczyna,�korzystając�z�przebrania�prostytutki,�podejmuje�w�końcu�wyzwanie�i�przełamując�swoje�opory�pokazuje,�na�co�ją�stać,�chłopak�ukrywa�swój�lęk�pod�maską�świętego�oburzenia�i�zostawia�ją�samą�w�burdelowym�pokoiku.�To�bardzo�smutny�film.Ogromną mądrością "świętego małżeństwa" było to, że�ukazywało świętość ludzkiego ciała, świętość spotkania męż�czyzny i kobiety, a nade wszystko świętość�seksualności jako�takiej.Zwróćcie uwagę, że seksualność nie musiała w owych�czasach�pokornie�zabiegać�o�rehabilitację�ze�względu�na�swoje�prokreacyjne�konsekwencje.�Nie�musiała�się�z�niczego�tłumaczyć.Przeczuwam, że jeśli nam się nie uda naszej cielesności,�zmysłowości i seksualności wydobyć z obarczonej grzechem,�winą�i�nieczystością�przestrzeni�naszych�serc�i�umysłów,�to�nie�będziemy�w�stanie�poradzić�sobie�ze�swoją�duchowością.�Nasza�duchowość pozostanie co najwyżej egzaltowaną deklaracją.�Egzaltacja�i�fundamentalizm�są�ceną,�którą�płacimy�za�oderwanie�duchowości�od�zródła�naszej�życiowej�energii,�a�więc�także�od�cielesności i�seksualności.�Jeśli�tego�nie�pojmiemy i�nie�prze�tworzymy�w�mądrą,�głęboką�edukację�i�kulturę�seksualną,�to�nie�zdołamy�uwolnić�się�od�demonów�aborcji,�pornografii,�dewiacji�i�przemocy�seksualnej.MatkaOdpowiedzialność�za�życieZajmiemy�się�dzisiaj�archetypem�i�stereotypem�matki���tym�jak�funkcjonują�one�w�naszej�kulturze,�na�ile były�i są�przed�miotem manipulacji, służącej podtrzymaniu status quo w re�lacjach�męskości�i�kobiecości.�Będziemy�rozważać�problem�matki�na kilku płaszczyznach, które wzajemnie się przenikają.�Przypomnijmy, że�w�wewnętrznym�wymiarze brak�równowagi�między�elementem�żeńskim�i�męskim�dotyczy�każdego�z�nas.�W�wypadku kobiet dominujący element męski często przy� biera�postać autoagresji i negacji własnej kobiecości
[ Pobierz całość w formacie PDF ]