[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Po raz drugi misjonarze, katoliccy i protestanccy, stanÄ™li przed rozdzierajÄ…cymdylematem: czy odjąć tym dzieciom, które byÅ‚y tak ciężko chore i osÅ‚abione, że ich szansa naprzeżycie siÄ™gaÅ‚a zera, i zwiÄ™kszyć w ten sposób szansÄ™ przeżycia pozostaÅ‚ych, czy też przedewszystkim pomóc najbardziej potrzebujÄ…cym, wiedzÄ…c, że inne wkrótce osiÄ…gnÄ… ten sam stan?Obie grupy koÅ›cielne doszÅ‚y do tego samego wniosku - żywność powinna najpierw byćstosowana leczniczo, potem zapobiegawczo.Przy niewielkich zapasach i maÅ‚ych dostawachrozdawano jÄ… w tak skÄ…pych iloÅ›ciach, że niebawem wszÄ™dzie daÅ‚o siÄ™ zauważyć osÅ‚abieniedzieciÄ™cej populacji.Od tego momentu trudno byÅ‚o już na dobrÄ… sprawÄ™ mówić o różnicy miÄ™dzyuchodzcami i nieuchodzcami, co mogÅ‚o jeszcze mieć miejsce jesieniÄ… 1968 r.Do sierpnia1969 r.prawie wszystkie dzieci w kraju cierpiaÅ‚y takie czy inne skutki niedożywienia.WiÄ™kszość dorosÅ‚ych również.Letarg i zobojÄ™tnienie, stali towarzysze gÅ‚odu i anemii,pojawiÅ‚y siÄ™ na szerokÄ… skalÄ™.Liczba zgonów znowu zaczęła siÄ™ piąć i u schyÅ‚ku lipca byÅ‚aoceniana na tysiÄ…c przypadków dziennie.Pod koniec roku odbudowany most powietrzny JCApomógÅ‚ powstrzymać tÄ™ falÄ™, chociaż wedÅ‚ug zgodnych danych jeszcze do listopada doliczanosiÄ™ 500 do 700 przypadków Å›miertelnych dziennie.Od 20 czerwca most powietrzny znów staÅ‚ siÄ™ tym, czym byÅ‚ w maju.NastÄ…piÅ‚o to z(jak siÄ™ wydawaÅ‚o) Å›limaczÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ….Tym razem obywano siÄ™ bez rozgÅ‚osu.WÅ‚adze JCAnigdy nie wspomniaÅ‚y, ile wynosi ogólna waga transportów, lÄ™kajÄ…c siÄ™, że mogÅ‚oby tosprowokować kolejne kroki odwetowe Lagos.Dopiero w pazdzierniku dostawy zaczęłyprzekraczać caÅ‚kowitÄ… objÄ™tość tego, co JCA sprowadzaÅ‚a w maju.W porównaniu z dawnÄ…sumÄ… dostaw JCA-MCK byÅ‚a to zaledwie ponad poÅ‚owa, znacznie poniżej wymaganegominimum.Oprócz osobowoÅ›ci Vigo Mollerupa i puÅ‚kownika Wiechmanna jeszcze dwa czynnikizadecydowaÅ‚y o podjÄ™ciu lotów przez zdemoralizowanych pilotów.Jednym z nich byÅ‚przykÅ‚ad pilotów Africa Concern, jak i Francuskiego Czerwonego Krzyża latajÄ…cych do Uli zLibreville.Africa Concern, prywatne towarzystwo z siedzibÄ… w Dublinie, zaÅ‚ożone w 1968 r.przez ojca Raymonda Kennedy ego, reprezentowaÅ‚o wkÅ‚ad narodu irlandzkiego w pomoc dlaBiafry i prowadziÅ‚o samotnÄ… akcjÄ™ powietrznÄ… ze stolicy Gabonu, dysponujÄ…c jednym DC-6.Podobnie postÄ™powaÅ‚ Francuski Czerwony Krzyż, który majÄ…c jeden zespół w ramach MCK,jednoczeÅ›nie dziaÅ‚aÅ‚ samodzielnie, korzystajÄ…c z samolotu startujÄ…cego z Libreville.Zarównobelgijscy piloci dziaÅ‚ajÄ…cy w ramach Africa Concern, jak i commandant Morencey pracujÄ…cydla Francuskiego Czerwonego Krzyża latali nie niepokojeni podczas caÅ‚ego kryzysu.ObserwujÄ…c ich dziaÅ‚alność piloci w São Tomé stawiali sobie pytanie: JeÅ›li oni mogÄ…, czemumy nie?Drugi czynnik być może w równej mierze dodaÅ‚ pewnoÅ›ci siebie Francuzom.WZatoce BiafraÅ„skiej tuż przy brzegu staÅ‚o na kotwicy pięć sowieckich trawlerów , awÅ‚aÅ›ciwie okrÄ™tów szpiegowskich najeżonych antenami przeszukujÄ…cymi i radiowymi.Możliwe, że jedna z tych jednostek zgÅ‚osiÅ‚a dwa tygodnie wczeÅ›niej lot kapitana Browna izdążyÅ‚a na czas wysÅ‚ać MiG-a, który go zestrzeliÅ‚.Gdy piloci z São Tomé lecieli o zmierzchunad tÄ… flotyllÄ…, zauważyli poÅ›rodku francuski lotniskowiec.Jego pokÅ‚ad zapeÅ‚niaÅ‚y myÅ›liwceodrzutowe.Jednostka skÅ‚adaÅ‚a rutynowÄ… wizytÄ™ grzecznoÅ›ciowÄ… w Libreville, gdy zaczęły siÄ™wszystkie kÅ‚opoty.Bez haÅ‚asu, spokojnie odpÅ‚ynęła z Libreville i na dwa tygodnie zarzuciÅ‚akotwicÄ™ miÄ™dzy São Tomé i Biafra.Widok stojÄ…cego tam i czekajÄ…cego (na co?) okrÄ™tuniezmiernie pokrzepiÅ‚ pilotów z pomocy humanitarnej.20 czerwca MiG-i nagle zaprzestaÅ‚ynocnych lotów i ostrzeliwania lotniska.Nigdy wiÄ™cej nie podjęły lotów przeciwko mostowipowietrznemu JCA.Podczas gdy KoÅ›cioÅ‚y bez żadnego szumu ratowaÅ‚y ludziom życie, na pierwszychstronach gazet omawiano problemy MCK.Reżim nigeryjski, pokonawszy z zaÅ‚ożonymirÄ™kami Czerwony Krzyż, mógÅ‚ dyktować warunki i wykorzystaÅ‚ tÄ™ sytuacjÄ™.MiÄ™dzy innymizażądaÅ‚ przekazania caÅ‚ej akcji pomocy humanitarnej w Nigerii w rÄ™ce NigerianRehabilitation Commission.Do tej pory w Nigerii wÅ›ród ofiar wojny dziaÅ‚aÅ‚o 1400zagranicznych pracowników Czerwonego Krzyża.Czerwony Krzyż, pozbawiony wsparcia Wielkiej Brytanii i Ameryki, byÅ‚ zmuszonyustÄ…pić.W zwiÄ…zku z tym dotacje z zewnÄ…trz na pomoc humanitarnÄ… w Nigerii zmalaÅ‚yzgodnie z przewidywaniami.Tymczasem Czerwony Krzyż nieÅ›miaÅ‚o usiÅ‚owaÅ‚ wynegocjowaćpozwolenie od wÅ‚adz federalnych na odbudowÄ™ mostu powietrznego.W Å›rodÄ™ 25 czerwca wódz Awolowo oÅ›wiadczyÅ‚, że zagÅ‚odzenie to broÅ„ dozwolonaprzez prawo i że jest przeciwny dostawom żywnoÅ›ci dla secesjonistów ( The Times , artykuÅ‚wstÄ™pny, 28 czerwca 1968 r.).NastÄ™pnego dnia szef sztabu armii, brygadier Hassan UsraanKatsina, powiedziaÅ‚: OsobiÅ›cie nie karmiÅ‚bym nikogo, z kim walczÄ™ (ibid.).ZnaczÄ…ce, że opinie tych ludzi, z których szczególnie ten drugi miaÅ‚ wiÄ™kszy wpÅ‚yw narozwój wypadków w Nigerii niż dwudziestu generałów Gowonów, kompletnie uszÅ‚y uwagirzÄ…du brytyjskiego i prasy.6 lipca po spotkaniu w MSZ w Londynie miÄ™dzy Maurice emFoleyem, ministrem stanu Wspólnoty Narodów, Okoi Arikpo, nigeryjskim komisarzem dospraw zagranicznych, i profesorem Jacques em Freymondem, p.o.prezesaMiÄ™dzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża [MKCK], MSZ wydaÅ‚o oÅ›wiadczenie, żeta trójka osiÄ…gnęła caÅ‚kowite porozumienie w sprawie dziennych transportów lotniczychżywnoÅ›ci do Biafry.Samoloty Czerwonego Krzyża miaÅ‚yby latać z Lagos, dokÄ…d dostarczanoby wszelkÄ… żywność z pomocy humanitarnej.ByÅ‚ to niezwykle wredny numer.Profesor Freymond poleciaÅ‚ do domu wieczorem 6lipca i dowiedziaÅ‚ siÄ™ o oÅ›wiadczeniu dopiero z nagłówków prasy brytyjskiej dostarczanej doGenewy okoÅ‚o dziewiÄ…tej rano.Poprzedniego wieczora nie przygotowano żadnego wspólnegodokumentu i brytyjskie MSZ dziaÅ‚aÅ‚o caÅ‚kowicie na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™.Z Genewy MKCKzaprotestowaÅ‚ gwaÅ‚townie, oÅ›wiadczajÄ…c, że wzmiankowana trójka nie osiÄ…gnęła żadnegoporozumienia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]