[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WiêkszoSæ uczestników zrobi wszystko, aby tylko ich odmowa nie by³a odebrana jako efekt ichw³asnej decyzji, za któr¹ musz¹ wzi¹æ odpowiedzialnoSæ  warto zachêcaæ ich, aby to w³aSnie próbo-wali zmieniæ.Jedynym naprawdê poprawnym sposobem realizacji tych scenek jest stanowcza odpo-wiedx NIE z krótkim uzasadnieniem (co ma na celu pokazaæ partnerowi, ¿e nie odrzucam go jakoosoby, lecz mam po prostu inne, wa¿niejsze w tej chwili dla mnie sprawy) i ewentualnie, jeSli bardzozale¿y nam na podtrzymaniu ciep³ego kontaktu z dan¹ osob¹, propozycja pomocy w inny sposób,bez zmiany naszych planów.Spo³eczne Towarzystwo OSwiatowe  Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW28 Rozwijanie umiejêtnoSci wychowawczychSesja 4.informacja zwrotnaMiniwykÅ‚adInformacja zwrotna to osobista, formu³owana w jêzyku  JA wypowiedx, w której jedna osoba komu-nikuje drugiej o swoich spostrze¿eniach, odczuciach, reakcjach emocjonalnych, mySlach i wyobra¿e-niach dotycz¹cych adresata, jego zachowañ i postawUmiejêtnoSæ udzielania informacji zwrotnej, odbierania i korzystania z niej ma fundamentalne zna-czenie dla rozwoju umiejêtnoSci osobistych i zawodowych.W pracy wychowawczej w szkole jej dodatkowym aspektem o kapitalnym znaczeniu jest udzielanieinformacji uczniom  w relacjach wychowawczych, ale tak¿e w ca³ym procesie komunikowania im otym, jak postrzegamy ich naukê, aktualny stan wiedzy i umiejêtnoSci, osobiste funkcjonowanie.JeSlisami nauczymy siê udzielaæ informacji zwrotnych i je przyjmowaæ, mamy szansê uniezale¿niæ siê odlêku przed ocen¹ w relacjach z wiêkszoSci¹ osób w naszym otoczeniu, a w konsekwencji w tym samymkierunku oddzia³ywaæ na naszych wychowanków.Za pomoc¹ informacji zwrotnej nauczyciel mo¿e: wyraziæ swoj¹ akceptacjê i potwierdzenie dla pracy ucznia, jego sposobu uczenia siê, funkcjo-nowania w klasie itp.; wskazaæ uczniowi, co jeszcze powinien zrobiæ, aby osi¹gn¹æ lepsze wyniki, opanowaæ noweumiejêtnoSci, zmieniæ postawy; korygowaæ te zachowania, których nie akceptuje, albo które s¹ jego zdaniem dla ucznia i jegootoczenia destrukcyjne.Przede wszystkim jednak nauczyciel ma szansê wykszta³ciæ w uczniu otwartoSæ i odwagê nie-odzowne do tego, by braæ na siebie odpowiedzialnoSæ za proces osobistego rozwoju i uczyæ siêna b³êdach.Aby wypowiedx mia³a charakter konstruktywnej informacji zwrotnej i zosta³a tak przyjêta, adresatmusi byæ pewien, ¿e jest ona: formu³owana i przekazywana dla jego dobra; nie jest kar¹, wyrazem emocji NADAWCY, jego stosunku do adresata lub gry, jak¹ nadawcaprowadzi, aby osi¹gn¹æ jakieS swoje cele osobiste.Informacja zwrotna powinna byæ adekwatna (zgodna ze stanem faktycznym na tyle, na ile nadawcaten stan rozpoznaje) i odpowiednio (poprawnie) sformu³owana i przekazana.yle sformu³owana czynieodpowiednio podana mo¿e byæ bardzo szkodliwa  wp³ynie negatywnie na obraz w³asnej osobyodbiorcy, zaburzy relacje pomiêdzy nim a nadawc¹.Nie spe³ni swojego zadania  o niczym nie poinfor-muje, bo nie bêdzie wiarygodna dla odbiorcy lub uruchomi jego mechanizmy obronne.W pracy nad rozwojem umiejêtnoSci zawodowych wartoSæ informacji zwrotnej mo¿na rozpatrywaæ wzale¿noSci od stopnia zaawansowania kompetencyjnego odbiorcy.Odwo³uj¹c siê do popularnego po-dzia³u na 4 poziomy kompetencji:Spo³eczne Towarzystwo OSwiatowe  Szkolenie dla nauczycieli i dyrektorów PAOW29 1.Na poziomie nieÅ›wiadomej niekompetencji (nie wiem, ¿e czegoS nie potrafiê)  dziêki informa-cji zwrotnej mogê sobie uSwiadomiæ, ¿e muszê zacz¹æ siê uczyæ, a zarazem dowiedzieæ siê, jakies¹ moje potencjalne mo¿liwoSci i stworzyæ sobie samodzielnie now¹ perspektywê rozwoju.2.Na poziomie Å›wiadomej niekompetencji  (wiem, czego nie potrafiê, chcê siê tego nauczyæ) dziêki informacji zwrotnej mogê siê dowiedzieæ, jakie pope³niam b³êdy, czym zw³aszcza mu-szê siê zaj¹æ, mogê te¿ uzyskaæ nowe wzorce do naSladowania, a tak¿e potwierdzenie, ¿eczegoS siê ju¿ nauczy³em  czyli wzmocnienie, stymulacjê do dalszej pracy.3.Na poziomie Å›wiadomej kompetencji (jestem w stanie dobrze wykonywaæ okreSlone dzia³a-nia, wiem, co i jak robiê, wiem te¿, ¿e mogê wykonywaæ to lepiej)  informacja zwrotna mo¿epotwierdziæ mi posiadanie kompetencji, wzmocniæ zaufanie do w³asnej fachowoSci (i samoSwia-domoSci!), wskazaæ kierunki pracy nad dalszym rozwojem.4.Na poziomie najwyższym  nieÅ›wiadomej kompetencji (wykonujê okreSlone dzia³ania bar-dzo dobrze bez namys³u)  mogê to potwierdziæ, a tak¿e dowiedzieæ siê, w jaki sposób z moichumiejêtnoSci korzystaj¹ lub mogliby korzystaæ inni.Jednak najtrudniej udzieIać i przyjmować informacje zwrotne, dotyczÄ…ce funkcjonowaniaosobistego, w oderwaniu od konkretnych czynnoÅ›ci zawodowych.Z reguÅ‚y bÄ™dzie mi prze-cież Å‚atwiej przyjąć informacjÄ™, że np [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp2wlawowo.keep.pl